Tillräcklig volym?

Min pojkvän har fått mig intresserad av fjällvandring, och jag inser att det krävs vissa investeringar innan jag kan ge mig in på det. Första investeringen blir så klart en bra ryggsäck. Men vi är inte helt överens om vilken volym som är lagom. Han tycker att jag ska köpa 65 l. Jag tycker det känns för stort. Jag vet med mig att jag riskerar att ta med en massa saker i onödan bara för att jag har plats för det.

Det jag nu tror/vet att jag ska använda ryggsäcken till är turer på 2-5 dagar med övernattning i tält. Pojkvännens ryggsäck rymmer 75 l så han har gott om plats för sånt som vi bara behöver en uppsättning av (ex tält och kök), men på sikt kanske jag kommer gå turer utan honom (dvs med andra sällskap) och då kan det ju vara bra att kunna bära sånt också. Sovsäck och liggunderlag (investering #2) rekommenderar pojkvännen att jag ska bära inuti ryggsäcken, och det har jag inget att invända mot i dagsläget.

Så, är 65 l okej eller är det för stort? Jag planerar inte att köpa på mig flera ryggsäckar med olika volym för olika tillfällen, utan det blir den här enda.
 
Jag vet att jag börjar lâta som en marknadsföringsavdelning pâ Osprey, men deras Exos 58 som frugan köpte är en fantastisk säck.
Volymen varierar lite beroende pâ rygglängd pâ säcken men 55-58L tror jag det är.
Hennes, som är den största väger 1100gr och rymmer ledigt vad du behöver för en veckas vandring.
Kostar strax unde 2000:-
 
Broende på dina egna pylars volym bör 55-60 l räcka länge.
Men har du gett dig den på bara det bästa kanske det går ner i 45-50l. Ett gott tips är att packa i en på insidan dm graderad flyttlåda, då vet du hur många oknökade litrar du behöver med det du har.
Hushållsvägen och ett excelark gör att du aldrig slutar funder på hur skall jag kunna få det lättare.....
Enklaste (och billigaste) tricket är att lämna det hemma....
 
Det beror ju på vad du har för prylar.
Billiga cellplastliggunderlag exempelvis tar ju rätt stor plats om du packar dem inuti ryggsäcken.
Ska du ha med prylar för någon aktivitet som fiske, klättring osv är det inte säkert att 65 räcker...
 
När jag köpte min ryggsäck (en norröna nansen 80L) resonerade jag som så att det bär bättre att ha lite för mycket utrymme än lite för lite utrymme.
Bättre att ha och inte behöva än att behöva och inte ha ;)
 
Tackar för snabb respons!

Som jag skrev innan så har jag inte sovsäck och liggunderlag ännu. Tänkte köpa ryggsäcken först. Jag har egentligen ingen vandringsutrustning alls, förutom ett par kängor. Vet knappt vad jag ska packa, men misstänker att om jag ska fylla en ryggsäck med allt jag vill ha med och tror att jag kan ha nytta av så riskerar det bli väldigt mycket saker... Vad det gäller liggunderlag så har pojkvännen sagt att jag ska ha ett uppblåsbart (med inbyggd pump) som tar liten plats, och jag litar på honom i den frågan.

@gro, jag uppfattar en lite tråkig ton i ditt inlägg. Jag har inga vänner som håller på med fjällvandring så jag vet inte var jag ska kunna låna en ryggsäck av den här typen och storleken, och jag tycker således inte det är en enkel lösning på mitt "problem".
 
Tackar för snabb respons!
@gro, jag uppfattar en lite tråkig ton i ditt inlägg. Jag har inga vänner som håller på med fjällvandring så jag vet inte var jag ska kunna låna en ryggsäck av den här typen och storleken, och jag tycker således inte det är en enkel lösning på mitt "problem".

Men du har väl någon i din bekantskapskrets som har en ryggsäck? Har du ingen vän som har backpackat, åkt på festival, varit med i skåjterna eller motsv? Att du tycker det är tråkig ton i mitt inlägg får stå för dig, hur du nu gör för att hitta en ton i en text på mindre än 20 ord.
 
Men din pojkvän verkar ju ha en 75 liters säck. Packa i den och skatta bort minst 10 liter. Det ger ju en riktlinje om hur mycket utrymme du behöver. Räkna dock med att tillverkarna kan mäta volym på olika sätt....

Glöm inte att du ska ha med mat också. Beroende på vad ni väljer för typ av mat kan det påverka packvolymen kraftigt. Skillnaden blir ju dessutom mera påtaglig ju längre tid ni är ute. Är man ute länge och gillar ha med sig annat en frystorkat blir lätt maten en väldigt stor del (dominerande del) av packningen.
 

avslutad210712

Gäst
Som ovanstående talare sa så har din pojkvän en 75-liters så testa med den MEN MEN tyvärr är det så att ryggsäcksfabrikanterna verkar tolka volymangivelsen lite olika. Generellt sätt kan man säga att tex Lundhags liter är överärliga medans andra tillverkare kanske är underärliga. Har en 100 liters Lundhag och en 110 liters Opsrey och det jag får med i Osprey får jag också med i Lundhag.

Jag har två saker som tar absolut mest plats i ryggsäcken. Det ena är tältet och det andra är maten. Då äter jag dessutom egentorkat med ris, pasta, potatismos etc där allt är ompackat och förpackningarna putsväck och ersatta med platspåsar. Det är mycket packningseffektivt jämfört med tex RealMeal eller annat frystorkat som i sin tur tar liten plats i förhållande till mat som man tar med i originalförpackning eller om tar med lite halvfärsk mat. Å andra sidan så bär jag oftast med mig mat för minst 10 dagar vid start. Och jag har extremt lite extra kläder.

Så hur stor ryggsäck man behöver är helt upp till ens egna vanor och vad man bär med sig. Kan nämna att min dotter hade en 65 liters Lundhags när vi var på sväng förra veckan och den var inte ens halvfull men då bar jag allt gemensamt inklusive all mat. Samma säck när min fd sambo använde den var proppfull när hon bar sin del av maten och hundmaten + sjukvårds- och hygienartiklar.
 
Jag köpte en 45-liters ryggsäck nu, men det är generösa litrar så det är inte alltid man ska gå på enbart litervolymen på ryggsäcken heller precis som avslutad210712 sa (jag köpte en Lundhags o den rymmer lätt 55 liter, med en vikt på 1500 gram). Min 45-litare rymmer tält, uppblåsbart liggunderlag, litet liggunderlag att sitta på, alla kläder, gastuber, mat mm. Det enda jag inte tar som min vandringskompis tar är trangiaköket. Hade jag vandrat själv så hade jag skippat trangiaköket och köpt en enkel liten gasbrännare själv. Nu kommer vi vandra i 4-5 dagar och det fixar min 45-litare lätt. Jag får till och med plats med en liter whisky :)

Förutsättningen är dock att sovsäcken och liggunderlaget är så små som de är. Har även köpt en kompressionspåse till tältet, så även tältet blir minimalt i volym och lastas under locket. I klädväg har jag precis som avslutad210712 bara det absolut minsta i klädväg jag behöver. Håller också med om att frystorkad mat är lite mer knölig att packa och kräver lite mer logistikkonst...

Se om du har en lokal butik o gå o klämma o känna lite på ryggsäckar i så får du också en uppfattning om deras volym. Tycker personligen att det är mycket mer svårpackat i ryggsäckar utan utvändiga fickor och utan höj/sänkbart lock, för då begränsas man verkligen till ryggsäckens innanmäte. Med utvändiga sidofickor t.ex. kan tältpinnar sticka upp utan problem.
 
Min pojkvän har fått mig intresserad av fjällvandring, och jag inser att det krävs vissa investeringar innan jag kan ge mig in på det. Första investeringen blir så klart en bra ryggsäck. Men vi är inte helt överens om vilken volym som är lagom. Han tycker att jag ska köpa 65 l. Jag tycker det känns för stort. Jag vet med mig att jag riskerar att ta med en massa saker i onödan bara för att jag har plats för det.

Det jag nu tror/vet att jag ska använda ryggsäcken till är turer på 2-5 dagar med övernattning i tält. Pojkvännens ryggsäck rymmer 75 l så han har gott om plats för sånt som vi bara behöver en uppsättning av (ex tält och kök), men på sikt kanske jag kommer gå turer utan honom (dvs med andra sällskap) och då kan det ju vara bra att kunna bära sånt också. Sovsäck och liggunderlag (investering #2) rekommenderar pojkvännen att jag ska bära inuti ryggsäcken, och det har jag inget att invända mot i dagsläget.

Så, är 65 l okej eller är det för stort? Jag planerar inte att köpa på mig flera ryggsäckar med olika volym för olika tillfällen, utan det blir den här enda.
Med de förutsättningar du anger så tycker jag inte att 65L. är för stort. Om du trots det ibland kanske har mindre packning, så försök att hitta en ryggsäcksmodell där det finns kompressionsremmar på sidorna för att enkelt kunna reglera volymen. Kompressionsremmarna kommer egentligen till nytta hela tiden, då man ju dagligen "äter ur" sin packning.

Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.