Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek?

Emperi

Jag lutar mig mot de klassiska skolorna och förespråkar Emperi
Empirist är en person som menar att endast det som bevisats erfarenhetsmässigt kan betraktas som tillförlitligt

Väger 90+ och har en 35l Lundhags som har blivit min favoritryggsäck för enklare turer och skridsko. Gick iskunskapskurs förra året och där prov badade jag med denna säck och tycker 35 liter fungerar bra.

Mindre säck är
+lättare
+smidigare att ha med sig etc.etc..

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
En 5L packpåse fylld med luft motsvarar 50N. Alltså samma flytkraft som tex standard paddelvästar har. Jag brukar ha 30-35L säck med allt vattentätt packat. Då jag plurrat så har jag flutit relativt högt i vattnet. Det är egentligen bara en fördel så länge man har en fast kant att ta tag i och tyngdpunkten inte kommer för högt. Flyter man "för bra" så finns det en risk att man faller framåt och riskerar därmed drunkning om man har riktigt otur. Jag rekommenderar att man provar simma med sin utrustning. Antingen som en realistisk övning på vintern med tex en lokal förening eller åtminstone tar ett dopp sommartid. Lycka till med köpet!

Badade i isvak veckan innan julafton och flöt omkring på en packad 35-literssäck utan några problem. Jag väger in på dryga 90 kilo.

Jag tillhör dem som gärna har lite extravolym i säcken för t ex matinköp på vägen hem eller weekendtur. Jag har sytt på extra volym nedtill på min säck.

Men 35 liter är annars rätt lagom. Säcken TS länkar till är okänd för mig.

Thure

Foto Greger Lindqvist

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips