Tillfälligt klätterförbud på Grönbrinksberget

Nu vet jag inte vem som formulerat just detta med klätterförbud, från början i det här ärendet. Kanske bara någon (klättrare?) som tyckt det varit enkelt att vara krasst tydlig. Någon med en mindre dogmatisk hållning till allemansrätten än vi andra.
Strunt i det.
Om man ser till sakfrågan så får man som markägare inte avlysa hela sin mark eller stora områden. Inte ens vid jakt. QUOTE]

Däremot har markägaren ingen skyldighet att stå för parkeringsplatser för upp till åtta bilar som vid Grönbrink och Vårdberget, utan lessnar man på klättrarna och surfarna har man rätt att spärra av och låta allemansrättsuttnyttjaren parkera i Rosenhill för vidare promenad till Fituna...

Annars kunde vi ersätta accesskomittér med en förbundsadvokat.
 
bornsjön

Det gläder mig att det inte är möjligt att inrätta ens ett tillfälligt förbud för just klättring jämfört med andra former av uteliv i naturen.
.
Permanenta klätterförbud i naturreservat går däremot alldeles utmärkt. Bornsjöns natureservat har som ett syfte "att hålla området lätt tillgängligt för den typ av friluftsliv som inte kräver särskilda anläggningar". Åtminstone tradklättring kvalar ju definitvt in där. Men läser man förskrifterna ("det är för allmänheten förbjudet att: ") är klättring förbjudet ("klättra i berg med hjälp av linor eller liknande aktiviteter") medans motortävlingar och orienteringstävlingar inte är det så länge man söker tillstånd ("anordna rallytävlingar eller liknande aktiviteter utan samråd med naturvårdsförvaltaren ", " anordna organiserade orienteringstävlingar, orienteringsträning, motionslopp eller liknande aktiviteter utan samråd med naturvårdsförvaltaren. För större, organiserade aktiviteter (mer än 100 deltagare) och anordnande av start-/målplats och parkering krävs Länsstyrelsens tillstånd " )
 
Bornsjön är så tokigt att det borde vara ett lämpligt fall att gå vidare med.

När det gäller Fituna och parkering, så ät det ju numera avspärrat till parkeringen närmast vattnet, även om det nu finns en deal med surfarna.
Markägare har inga som helst skyldigheter att "hålla med parkering". Men han får inte heller begränsa tillgänglighet med bil om det inte är en 100% privatfinansierad väg, vilket det sällan är allmänt sett. Man får parkera vid väg, utan att det är ett brott mot terrängkörningslagen.
 
Ja, eftersom mitt inlägg beskriver mina känslor. Vad gäller etisk hållning bland personal i regering, riksdag, naturvårdsverk, länsstyrelse och polis, så tror jag också på vad jag skriver.

Vad gäller sakfrågan så tycker jag att det är självklart att bete mig respektfullt mot andra i naturen. För mig innebär det inte att jag ska behöva låta bli att gå ut och plocka svamp eller klättra. Ett "jakt pågår, vänligen visa hänsyn och klä dig i glada färger" känns så mycket bättre än "detta är min mark, här får du inte va". Nu hoppas jag att det är den senare inställningen markägaren faktiskt har.

Tror att Jonas endast syftade på ordvalet "gubbarna och kärringarna". Antar att könsfördelningen inte är direkt jämn i jaktkretsar...
 
Bornsjön är så tokigt att det borde vara ett lämpligt fall att gå vidare med.

När det gäller Fituna och parkering, så ät det ju numera avspärrat till parkeringen närmast vattnet, även om det nu finns en deal med surfarna.
Markägare har inga som helst skyldigheter att "hålla med parkering". Men han får inte heller begränsa tillgänglighet med bil om det inte är en 100% privatfinansierad väg, vilket det sällan är allmänt sett. Man får parkera vid väg, utan att det är ett brott mot terrängkörningslagen.

Precis, Grönbrinks parkering bör vara 100% bondens, Vårdbergets övre parkering är nog en hybrid eller ägd av en vägförening.

Bornsjön, är det den som kallas "Hemliga klippan" ?
 
Bornsjön är en sjö, samt ett mycket vidsträckt naturreservat ungefär så som Helmutlotti skrivit ovan. Beträffande "parkeringarna" kring Fituna så är väl det enda som jag är säker på, att de ligger på mark som någon äger till 100%, eller möjligen att flera personer tillsammans äger 100% av den, via en eller flera juridiska personer. Vad det sen har för betydelse för möjligheten att parkera där kan sedan som sagt variera och bero på andra saker. Att man kan parkera bilen på annan mark än den man själv äger är ju regeln och inte undantaget.

Kommentaren om att klättrarna skulle parkera i Rosenhill tror jag säger mer om den som skrev den, än om vare sig juridiska eller andra sakförhållanden.
 
Senast ändrad:
Det finns många situationer där man måste välja mellan att hålla stenhårt på sin "rätt" och att vara lite flexibel för att gynnas i det långa loppet... Lätt att glömma när man diskuterar på internet.

I det här fallet har markägaren, som tydligen varit väldigt tillmötesgående tidigare med parkeringar osv, uttryckt ett önskemål om att ingen klättring (och övrig aktivitet?) skall förekomma under de två helger som jakten pågår. Det borde egentligen inte vara speciellt svårt att acceptera och därigenom förhoppningsvis säkra framtida klättring på platsen

För mig är det lika självklart som det var att avbryta arbetet med att kapa betongplattor till en uteplats när grannens barnbarn kom på besök och eftermiddagen skulle tillbringas i trädgården med lek, saft och mormors hembakta bullar. Trots att de varken hade rätt att kräva det eller ens frågade. Hänsyn kallas det visst...
 
Fast å andra sidan Tomas, så kanske markägaren kan låta bli att jaga just de helgerna (cirka 52 av årets alla helger) som klättrare vill använda marken. Visa hänsyn kallas det visst?
 
En del inlägg i denna tråd slår in öppna dörrar. Ingen har hävdat att det bör klättras på Grönbrinksberget under älgjakten. Trots det är det legitimt att vända sig mot att det skulle råda någon sorts tillfälligt klätterförbud i legal mening. Klätterkollektivet bör vara väldigt vaksam på försök att med olika motiv hindra oss från att utöva vår aktivitet.
 
Fast å andra sidan Tomas, så kanske markägaren kan låta bli att jaga just de helgerna (cirka 52 av årets alla helger) som klättrare vill använda marken. Visa hänsyn kallas det visst?

Nu är ju älgjakten tidsbegränsad enligt lag, något klättring inte är. Betyder det att ditt inlägg skall tolkas som uppvigling till tjuvjakt?

Har man en markägare som är så vänligt inställd till klättring som det verkar röra sig om här men ändå inte tycker det är okej att man ombes hålla sig borta två helger per år så kanske man ska ta och köpa lite mark själv där skiter i jakten och bara klättrar året om.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seon Klätterförbud Kullaberg Klättring allmänt 4
GustavOh Vad innebär "klätterförbud"? Klättring allmänt 18
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.