Tillaga ugnstorkad kyckling

Hej

Jag har nu vid två tillfällen försökt att ugnstorka kyckling och tillaga detta på min vandring. Jag torkade kycklingen enligt alla regler men jag lyckas inte förvälla denna när jag skall tillaga måltiden. Första vandringen så förberedde jag kycklingen på morgonen i vatten i en mattermos. När jag sedan skulle tillaga rätten vid lunch så var kycklingen fortf helt hård även om jag lät kycklingen koka i vattnet innan jag tillsatte de övriga tillbehören. Till nästa vandring så fyllde jag termosen istället med varmt vatten och det var precis samma sak då.( även om jag förberedde kycklingen på morgonen för att äta till middagen). Jag vill helst inte ge upp hoppet om att kunna tillaga kyckling på vandringarna men jag lyckas helt enkelt inte få till det. Är det någon här som kanske vad jag gör för fel?
Mvh Angelica
 
Ja, det där med att torka kyckling, eller kanske framförallt att laga till kycklingen på fjället så att det är ätbart, är inte lätt. Själv har jag gått över till kycklingfärs.
Innan färsen torkas kryddas den allt efter tycke och smak: curry, spiskummin, kokosmjölk, ingefära osv. På fjället räcker det att koka upp kycklingen, låta den stå 15 minuter, lägga i grönsakerna och därefter koka upp den igen.
Lycka till!
/Lena
 
Det är tyvärr inte så lätt att få bättre resultat än så med kyckling som man torkar själv. Som Lena tipsar om så är det enklaste att istället torka kycklingfärs. Det finns även ett par knep som man kan prova för att få kycklingen att rehydrera bättre: tillaga den i tryckkokare, rimma kycklingen i saltlake och att möra den med en kötthammare/torka tunna skivor. Annars har jag även hört att det fungerar bättre att torka konserverad kyckling, som köps i burk, men vet inte om det går att få tag på i Sverige.

Det finns andra sätt att få resultatet att bli bättre som används av fabrikanterna av frystorkad mat men det är sådant som är svårt att göra hemma.
 
Jag skivar kycklingen tunt och badar skivorna i lättsaltat kokande vatten innan jag torkar den.
Jag har inte provat att rehydrera. Den torkade går bra att äta som den är...
Tycker både hunden och jag.

/John
 
Jag provade oxå kycklingfärs och tunna små skivor / bitar av fryst kycklingfile. Sprid ut på en plåt, kör först i 150 grader i 20 min, sen torka i 60-70 grader över natten. Tyckte det blev ganska bra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.