Tidpunkt för fjällvandring

Hej,

Vi tänkte fjällvandra på Padjelantaleden i sommar, antingen under andra halvan av juni eller i augusti. Vad rekommenderar ni, med hänsyn till temperatur och mygg?

David

På den högre delen av padjelantakleden kanske man slippa mygg i slutet av Juni, men det kan fortfarande vara blött och i Tarra dalen är det nog mygg redan då. Och man riskerar också knott, som oftast bara förekommer tidigt under sommaren.

Senare delen av Augusti är nog det bästa, om det varit någon kall natt, det kan dock vara kallare.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Andra halvan av juni är det mycket snö kvar, därför skulle jag själv välja augusti helt klart! Myggen är knappast något problem då heller.

Bara för att vara tvärtom skulle jag påstå att det går bra att vandra i Padjelanta från mitten av juni, om man nu har skäl eller intressen som gör att man skulle vilja det. Själv är jag fågelskådare, så det är mitt skäl!

Tarradalen blir snöfri relativt fort, men det kan naturligtvis vara blött här och var. Uppe i själva Padjelanta kan en del snöfält ligga kvar och någon bro kanske inte har hunnit komma på plats. Men det är inga stora svårigheter i jämförelse med t ex Sarek.

Insekterna är naturligtvis på gång. Beror på hur långt våren har framskridit, samt på hur varmt/kallt det är i luften när man går. Om det är kyligt är det inga stora problem. Om det istället är varmt.... :-(

Om man inte har några särskilda skäl att välja juni, så håller jag med om att augusti bör vara mer behändigt.

Se gärna min artikel om senaste Padjelanta vandringen (i juni):

http://www.utsidan.se/cldoc/12813.htm

Lycka till! /Hans

Tack för alla svar! Som de nybörjare vi är skippar vi snön och siktar på augusti. Det ska bli en fantastiskt spännande upplevelse.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips