Tidig snö i år. Från lokalpressen (NSD)

Tio personer i nöd på fjället – flygs ned privat​

Sällskapet hamnade i nöd i fjällområdet vid Stora Sjöfallet.

Sällskapet hamnade i nöd i fjällområdet vid Stora Sjöfallet.
Foto: Norrbottens-Kuriren

Ett sällskap om tio personer hamnade i ett nödläge i fjälltrakterna kring Stora Sjöfallet på torsdagen.​

Gällivare 21 september 2023 11:41

Personerna som deltog i fjällturen kunde inte ta sig vidare på grund av att det kommit så mycket snö. Inledningsvis larmades polisen för en fjällräddningsaktion, men det slutade med att sällskapet ordnade så att de fick hämtning av ett lokalt helikopterföretag i stället under förmiddagen.

Snöovädret har ställt till problem i fjällen.

Tidigare under torsdagen undsatte fjällräddare en blöt och frusen man som befann sig i trakterna nära Kvikkjokk.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Synd att inte fler fattar att det inte fiinns något dåligt väder
bara fel kläder och/eller för lite/lätt utrustning!

Och alldeles för många mobilmaster i terrängen... Vore nödlarmning avhängigt
av t.ex. inReach-utrustning skulle färre ringa efter skjuts med fjällräddning/polis etc...
/Odd

Man ska allt vara försiktig med att haspla ur sig åsikter om hur nödvändigt det var att ringa fjällräddningen utan att veta hur läget faktiskt var på plats.

Ja, man ska vara förberedd på snö om man ger sig ut på fjället i september, men olyckor drabbar faktiskt även bland kunnigt och förberett folk. Det är lätt att tänka sig att en situation som man lätt hade hanterat i finväder (en sjuk eller skadad deltagare exempelvis) blir betydligt allvarligare i oväder.
Och hellre ett samtal för mycket till fjällräddningen än ett för lite...

Gustav,
jag hasplade inte ur mig åsikter/kritik - jag noterade att (enligt pressuppgifterna) hade
ett sällskap på 10 personer anmält nödläge på grund av snöfallet. 10 personer på fjället
i september ÄR felutrustade om de (allihop!) behöver helikoptras ut. Dvs inte bara just
den person, med en ledsagare, som råkat ut för olyckan/nödläget... Nu blev det ju 'på
egen bekostnad' vilket kan tolkas som att det inte var fråga om någon olycka eller något
nödläge - ur fjällräddningens/polisens perspektiv. (Dvs också ur skattebetalarnas perspektiv...)
/Odd

Man ska allt vara försiktig med att haspla ur sig åsikter om hur nödvändigt det var att ringa fjällräddningen utan att veta hur läget faktiskt var på plats.

Ja, man ska vara förberedd på snö om man ger sig ut på fjället i september, men olyckor drabbar faktiskt även bland kunnigt och förberett folk. Det är lätt att tänka sig att en situation som man lätt hade hanterat i finväder (en sjuk eller skadad deltagare exempelvis) blir betydligt allvarligare i oväder.
Och hellre ett samtal för mycket till fjällräddningen än ett för lite...
Jo man ska vara försiktig att haspla ur sig åsikter så ha inga själv då. Det kan vara allvarligt osv. Det är ju precis samma sak fast åt andra hållet.

Folk får väl ha vad fan dom vill ha för åsikter och visar det sig sen att 8 av 10 hade brutit sina lårben så då kanske det var berättigat att 4 stycken åker helikopter och dom 2 friska bär ner dom 4 övriga från fjället.

Nu fick de ingen räddning och jag ser inte poängen med att kritisera att någon ringer en gång för mycket.

Min förståelse är att det har kommit mycket snö och trots att man självklart ska ha koll på väderprognoser och ta höjde för allt så blir det fel i bland av olika orsaker. Att gå i 30-40 cm snö (såg att det kommit något sånt i Kiruna) tar lång tid.

Att bli räddade på grund av vädret har väl i alla fall tidigare varit en vanlig orsak för räddning, olycker, och dödsfall, också för folk med erfaring och en massa utrustning.

Någon som har koll på hur mycket snö som kom i fjälltrakten? Nyheten lämnade ju ingen information om detta. Ser att knappt kom något i Låktatjåkko som jämförelse.

30cm snö går att ta sig fram i även om det går bra mycket långsammare.

Någon som har koll på hur mycket snö som kom i fjälltrakten? Nyheten lämnade ju ingen information om detta. Ser att knappt kom något i Låktatjåkko som jämförelse.

30cm snö går att ta sig fram i även om det går bra mycket långsammare.
Det är populärt nu att skippa kängor och köra med joggingskor. Man blir blöt men traskar vidare och håller värmen på så sätt. I ett sådant fall kan jag tänka mig att det blir kallt med 30 cm snö och blött.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips