Tider för energiupptag

Halloj,

efter att i samband med lite olika evenemang som vasalopp, långcykling och bergsmaraton förtärt ett otal antak kcal i oilka former undrar jag om det finns någon mer exakt tid på hur fort kroppen tar upp energi ur oilka sorts tilltugg. Tex innehåller fett mycket mer energi per viktenhet än kolhydrater. Kolhydrater tas dock (vad jag vet) generellt upp snabbare av kroppen. Kolhydraternas upptagningshastighet antar jag beror på deras komplexitet, men hur förhåller sig fett till det?

Min tanke är att kanske kunna balansera energiintaget bättre beroende på övning om tidsförhållandena är klara...

någon som vet?
 
Om 1g kolhydrat ger 4,2 kcal...

skulle det innebära att kroppen maximalt kan ta upp 240kcal i timmen (från kolhydrater). Tål att tänka på.

mvh
niklas
 
Tiden för fett?

Någon då som vet, hur mycket energi per tidsenhet kan kroppen tillgodogöra sig från fett, samt hur lång tid tar det från det man stoppar i sig det hela tills dess kroppen har nytta av det för förbränning?

Ibland tänker man för mycket ute i löpspåret...

niklas
 
Fett är gott

Verkar som en bättre ide att äta/dricka kolhydrater under tävling/träning, fett finns alltid lagrat i kroppen, svårigheten är att få fettet frigjort så att det kan förbrännas i cellerna som jag förstått det. Någon (Paulun) nämnde att 2 koppar kaffe per dag underlättade denna process. Kommer just att tänka på Göran Kropp som ju var en hurtig kille. När han var uppe på Everest hällde han i sig mycket fett, men det var ju mellan "passen". Vill minnas att han hade riktigt svårt att hålla vikten uppe.
 
Re: Fett är gott

Pentti; sa:
Verkar som en bättre ide att äta/dricka kolhydrater under tävling/träning, fett finns alltid lagrat i kroppen, svårigheten är att få fettet frigjort så att det kan förbrännas i cellerna som jag förstått det. Någon (Paulun) nämnde att 2 koppar kaffe per dag underlättade denna process. Kommer just att tänka på Göran Kropp som ju var en hurtig kille. När han var uppe på Everest hällde han i sig mycket fett, men det var ju mellan "passen". Vill minnas att han hade riktigt svårt att hålla vikten uppe.

Om man kör expeditionstävlingar så duger det inte att bara köra på eneridryck, då krävs det fett å proteiner också. Annars funkar inte kroppen alls. Hörde en intervju med Rune (Runekakan) som själv säger sej vara missnöjd med "sin kaka" då den är alldeles för dåligt sammansatt för att köra långt på. Kroppen bränner nånstans mellan 10000 och 20000 kcal/dygn när man multisportar.

För att få riktigt bra effekt av koffein bör man inte ta något med koffein i ett par dagar innan tävling, eftersom kroppen snabbt vänjer sej vid det (och då är det i princip verkningslöst).
 
Fett

har ett par fördelar.

Viktigast är att det innehåller mera energi per vikt och är alltså mera ekonomiskt att bära med sig. Dessutom så finns mycket mera fett lagrat i kroppens depåer än kolhydrater varför en bristsituation för kroppen inte skulle fungera om inte det fanns fettdepåer.

Men fettförbränning har också nackdelar jämfört med kolhydratförbränning. Den respiratoriska kvoten eller hur mycket energi man får ut per tillfört syre blir sämre vid fettförbränning än vid kolhydratförbränning. Alltså får man inte ut samma maximala energiproduktion och muskelarbete på fettförbränning.

För att kunna optimalt förbränna fett krävs en tillförsel av mindre mångder kolhydrater. Bra att känna till i en överlevnadssituation.

Fett i kosten förlångsammar tömningen av magsäcken vilket leder till långsammare upptag av både vätska och näring till kroppen.

Vid en hård tur omfattande flera dagar bör man därför tillföra mest kolhydrater som frukost och under arbetet medan stora mångder kolhydrater och fett kan vara lämpligt innan man kojar. Tydligen blir uppbyggandet av glykkogendepåerna effektivare om man käkar kolhydraterna i nära anslutning till upphörandet av muskelarbetet.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.