Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna?

Hur lång tid tror ni det kan ta för mig som nybörjare (aldrig fjällvandrat förut) att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna?

Kommer att anlända i Abisko med tåget runt kl 13.00 och jag undrar om jag kommer hinna till Abiskojaurestugorna under dagen eller om jag måste vänta till nästa dag för att börja vandra?

Hade tänkt att spara utrymme i ryggsäcken genom att äta lunch i Abisko istället för att släpa med extra mycket mat.
Jag vill ju inte heller känna att jag måste stressa iväg till stugorna.

Hur många timmar tror ni att det kan ta på ett ungefär?
:)

Det är 13km och lätt att gå. Man brukar kunna räkna en snitthastighet av 3 km/h när man går i svårare terräng. Ca 5 km/h är ingen ovanlig hastighet när man går på stig och trycker på lite i stegen.

Så tid för det blir sisådär 3-4 timmar för din del...så du hinner gott och väl med en lunch i Abisko om du så vill, så är du framme vid Abiskojaure vid middag :)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Det är 13km och lätt att gå. Man brukar kunna räkna en snitthastighet av 3 km/h när man går i svårare terräng. Ca 5 km/h är ingen ovanlig hastighet när man går på stig och trycker på lite i stegen.

Så tid för det blir sisådär 3-4 timmar för din del...så du hinner gott och väl med en lunch i Abisko om du så vill, så är du framme vid Abiskojaure vid middag :)

Va bra! Tack då vet jag!
Jag trodde mer att jag skulle vara framme sent på kvällen så det låter ju toppen.

Sengångartakt är det som gäller för min del helt enkelt!
Ingen stress!
:D

Vet inte exakt när du tänkt vandra, men t ex den 1 augusti går solen ner kl 22:43 i Abisko, och det är såklart ljust ett bra tag efter (solen går upp igen 02:56, så det blir inte mycket till nattmörker).
Så du behöver nog inte oroa dig för att hinna slå läger före mörkrets inbrott :)

Vet inte exakt när du tänkt vandra, men t ex den 1 augusti går solen ner kl 22:43 i Abisko, och det är såklart ljust ett bra tag efter (solen går upp igen 02:56, så det blir inte mycket till nattmörker).
Så du behöver nog inte oroa dig för att hinna slå läger före mörkrets inbrott :)

Åhå! Tack!
Även om jag har ficklampa med mig så kan det kanske vara knepigt att pyssla i mörker men nu behöver jag ju inte oroa mig för det!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips