ThermaCell - Hatar Myggor - Erfarenheter ?

Ok då är jag med. Jag skall läsa på för det där om 3,7V hade jag ingen susning om. På batteriet jag har står det stämplat 5V både som input och output. Lurad igen...

Stort tack för svar.
 
Många som gör det felet för att man inte förstår hur det räknas och sedan känner sig lurade när faktiska kapaciteten är mindre än man hoppades på...

Om du tittar noggrannare så står det både spänning (oftast 3.7Volt, Ah-talet och slutligen lagrade Wh-talet - men allt detta är före omvandlingsförlusterna - en bra omvandlare kostar kanske 5-7% medans en riktigt dålig 15% och mer i omvandligsförluster.

Detta märks som vid sämre omvandlare att batteripacken blir varm vid urladdning med nära max ström och en bättre batteripack håller sig sval (inte mycket över pinkjummen), samma sak vid laddning där det bättre (idag ofta QC3/PD-chipen) omvandlar 5 Volt till 3.7 Volt och ca 1.3 ggr mer ström mot batterierna än inmatade 5 Volt i ström medan sämre byggda producerar mycket värme vid laddning då mellanskillnaden mellan 5 och 3.7 Volt bränns av i värme och strömmen är 1:1 förhållande mot batteriets kapacitet

---

En mol av Litium kan ge 26.8 Ah teoretiskt och en mol Litium väger kring 6.9 gram/mol (det är en blandning av litium6 och litium7-isotop med störst andel lithium7 - därav att det inte är jämn och bekväm heltal av gram/mol) och i klassisk kobolt-LiIon-batteri så används bara max 50% av Litiumet som ryms i LiCoO2 för energilagring då drar man ut mer så kollapsar kristallstrukturen partiellt och vill inte lägre suga tillbaka lithium-jonerna längre och skadan är ej reversibelt.

Med andra ord för 26.8 Ah så behöver man 14 gram Litium och på 10 Ah powerpack blir det då 5.22 gram Litium och av det är halva mängden aktivt litium på ca 2.11 gram.
 
Tack! Uppskattar verkligen att du tar dig tid att förklara sånt här på forumet :)

Det ska alltså gå att köra en sån där thermacell på gas inne i tältet utan att det blir farligt?

Blir den så varm på utsidan att den kan skada utrustning? Kan den fylla mitt tält med farliga gaser eller förbruka mitt syre? Om jag t.ex. glömmer att stänga av den innan jag somnar? Från elden alltså, inte från myggplattorna.


själva thermacell drar ca 1 gram gasol i timmen vilket är väldigt lite och förmodligen mindre än vad tex. en värmeljus förbrukar i paraffin (ärligt sagt har jag inte kollat vad en liten värmeljus drar...) - så nej, någon risk för hög halt av koldioxid är det inte.

kolmonoxid vet jag inte men bör inte vara någon högre halt i och med det brinner med blå låga inne i den lilla brännaren, gissar att ett värmeljus är betydligt värre med sin lysande låga - bra fråga faktiskt.

Värmare i sig blir inte varmare är jummen på alla plastdetaljer utom just rosten/plattan bakom gallret som blir 150 - 165 grader C varm. man får placera det på något ställe eller hänga upp så att den inte täcks över ens av misstag, gissar att det finns värmesäkring av engångstyp i denna (dvs skrot efteråt) men är inget jag provat om det fungerar....

Inne i tältet skulle jag _inte_ köra med myggpad från thermacell eller swissinno mer än mycket kort tid - de är för starka helt enkelt - inne i tältet skulle jag köra med mr mosquitos tabletter - 1 styck i taget (man dock kan låta den gamla paden som man redan kört på i +4 timmar vara kvar i värmare och suga ut den lite ytterligare) - man skall kunna i ficklampans sken se att det ryker en smula dimma stigande med start bit ovanför padden när värmaren är i full gång - det förstärks och rökslingan blir lite tydligare om man vickar så att plattan ligger vertikalt - syns det en smula dimma/rök i det läget så är det gott nog för mig i alla fall och det är tillräckligt mycket 'must' kvar i plattan.

Jag vet att de finns de som kör med stearinbaserad tältlykta hela natten och thermacell-värmaren är inte värre än en sådan i avgivna brännavgaser bara simpelt räknat på bränsleförbrukning - men å andra sidan är det dumt att bränna ur en halv gaspatron under 6 timmar om en halvtimme innan läggdags räcker mer än väl för att jaga iväg myggen och samma patron och kanske samma pads eller max 1 byte räcker för en vecka om det körs i halv till entimmes period per kväll

Men _jag_ har som princip: ingen öppen eld när jag sover - inte ens pyttelågan i en thermacell myggjagare eller thermacell backpacker...

Kör man en thermacell myggjagare och låtit den osa under en halvtimme i tältet (även med 'svaga' mr mosqito-pad) innan man lägger sig så skulle jag säga att myggmängden resten av natten kommer vara väldigt liten i tältet, efter andra och 3' natten förmodligen inget alls av anledning att lite av det som myggjagarna osar ut kommer att sitta i tältduken och det märker insekterna av och väljer något annat
 
Senast ändrad:
själva thermacell drar ca 1 gram gasol i timmen vilket är väldigt lite och förmodligen mindre än vad tex. en värmeljus förbrukar i paraffin (ärligt sagt har jag inte kollat vad en liten värmeljus drar...) - så nej, någon risk för hög halt av koldioxid är det inte.

kolmonoxid vet jag inte men bör inte vara någon högre halt i och med det brinner med blå låga inne i den lilla brännaren, gissar att ett värmeljus är betydligt värre med sin lysande låga - bra fråga faktiskt.

Värmare i sig blir inte varmare är jummen på alla plastdetaljer utom just rosten/plattan bakom gallret som blir 150 - 165 grader C varm. man får placera det på något ställe eller hänga upp så att den inte täcks över ens av misstag, gissar att det finns värmesäkring av engångstyp i denna (dvs skrot efteråt) men är inget jag provat om det fungerar....

inne i tältet skulle jag _inte_ köra med myggpad från thermacell eller swissinno mer än mycket kort tid - de är för starka helt enkelt - inne i tältet skulle jag köra med mr mosquitos tabletter - 1 styck i taget (man dock kan låta den gamla paden som man redan kört på i +4 timmar vara kvar i värmare) - man skall kunna i ficklampans sken se att det ryker en smula dimma stigande med start bit ovanför padden när värmaren är i full gång.

Jag vet att de finns de som kör med stearinbaserad tältlykta hela natten och thermacell-värmaren är inte värre än en sådan i avgivna brännavgaser bara simpelt räknat på bränsleförbrukning - men å andra sidan är det dumt att bränna ur en halv gaspatron under 6 timmar om en halvtimme innan läggdags räcker mer än väl för att jaga iväg myggen och samma patron och kanske samma pads eller max 1 byte räcker för en vecka om det körs i halv till entimmes period per kväll

Men _jag_ har som princip: ingen öppen eld när jag sover - inte ens pyttelågan i en thermacell myggjagare eller thermacell backpacker...

Kör man en thermacell myggjagare och låtit den osa under en halvtimme i tältet (även med 'svaga' mr mosqito-pad) innan man lägger sig så skulle jag säga att myggmängden resten av natten kommer vara väldigt liten i tältet, efter andra och 3' natten förmodligen inget alls av anldning att lite av det som myggjagarna osar ut kommer att sitta i tältduken och det märker insekterna av och väljer något annat

Jamen dåså. Nu har jag ju fått allt jag ville veta om saken serverat. Tack än en gång!
 
Lånar denna tråd för att hålla ihop info och diskussion om Thermacell.

Någon som har koll på vad Thermacell MR300 väger inkl gaspatron? På vissa sidor står det 180 g, på andra 320 g.
Vet att Thermacell Backpacker väger 118 g + gasbehållare.
 
Det står 180 gram nettovikt (utan gaspatron och mäter man på numera 10 år gamla så stämmer det ganska bra med 178 gram vilket med patron i och stor pad/dubbel liten pad ger ca 205-210 gram under användning, sedan ett hölster till denna om du rör på dig i buskarna (och du vill...) som https://scandinavianoutdoor.se/ther...RhvhUjfNZCFnBOE7Jamcz3_gJtR56mhRoCq0MQAvD_BwE

Och det blir kanske 50-70 gram till + vad du fyller i fickorna med extra partroner (en gaspatron i varje ficka och pads och det är inte gott om plats - 4 stora eller 6-8 små pad i sin förpackning tillsammans med patronen är verkligen på gränsen) - jag har den varianten med 2 sidorfickor men det finns också med bara en ficka.

Skall du vara ute mer än en 1 dygn myggrikt utan chans till påfyllning så vill du ha 2 fickor och också av orsaker att du behöver 2 omladdningar pads (4 timmar omgång vid svår mygg/knott, gaspatronen räcker i 12 timmar) för patronen som finns i värmaren, förutom det som är till respektive patron (3 st stora eller 6 små) och räknat med påbörja första satsen pads.

Själva gaspatronen väger ~26 gram styck.

padsen kan sitta kvar utan sin aluminiumförpakning om de är kalla i värmaren och brukas inom få dagar och man tex bara kör enstaka timme per tillfälle
 
Senast ändrad:
Perfekt, tack @xxargs för ett utförligt svar.

Beställde en MR300 C24 där 24h-skydd och bältesklämma ingår för 495 kr. För mitt användningsområde blir det här en bättre lösning än backpacker-varianten med gasbehållare.
 
Du får läsa längre bak i tråden hur man kan återvända gaspatroner och köra med mr-mosqito pads för situationer där det inte är fullt så mycket mygg (vilket är större delen av tiden i regel) då att hela tiden mata maskinen med Thermacells orginal-laddningar kommer vara utmattande för plånboken...


Det är annars fördelen med backpacker är att man kan köra med andra pads än Thermacells orginal och kanske mycket längre på varje pads då de ger användbara ångor även långt efter sagda tiden, medans med Thermacell MR300 och med pads-refillen med patroner så är gasen i patronerna som kommer vara begränsningen om man inte lär sig att återfylla dem med cigarettändargas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.