Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
The beckoning silence
- Trådstartare renovatio
- Start datum
Filmen handlar om denna nordvägg:
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Är det samma händelse som i "Touching the Void" ?
Ur tablån på svt.se:
The beckoning silence
Brittisk dramadokumentär från 2007. 25 år gammal var Joe Simpson nära att förora livet i en dramatisk klättringsolycka i peruanska Anderna. Han och hans vän Simon Yates överlevde mirakulöst; ett ofattbart drama som skildrades i filmen Touching the void. Redan som 14-åring hade Simpson läst om, och fascinerats av, den tyske klättraren Toni Kurz som omkom under en klättring uppför Eigers nordsida 1936. Simpson, som redan före sin egen olycka känt ett släktskap med Kurz, beger sig tjugo år efter dramat i Anderna till Eiger för att återberätta Kurz, och samtidigt delvis sin egen, historia. Regi: Louise Osmond.
The beckoning silence
Brittisk dramadokumentär från 2007. 25 år gammal var Joe Simpson nära att förora livet i en dramatisk klättringsolycka i peruanska Anderna. Han och hans vän Simon Yates överlevde mirakulöst; ett ofattbart drama som skildrades i filmen Touching the void. Redan som 14-åring hade Simpson läst om, och fascinerats av, den tyske klättraren Toni Kurz som omkom under en klättring uppför Eigers nordsida 1936. Simpson, som redan före sin egen olycka känt ett släktskap med Kurz, beger sig tjugo år efter dramat i Anderna till Eiger för att återberätta Kurz, och samtidigt delvis sin egen, historia. Regi: Louise Osmond.
Skrev om den i somras:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50276&highlight=beckoning+silence
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50276&highlight=beckoning+silence
Men fanns det inte en lösning...?
Såg också filmen - en riktigt bra dramatisering. Satt uppe allt för sent för att se slutet!
Men sen kunde jag inte riktigt somna, för jag låg och funderade över om det inte fanns en lösning på Kurz situation i slutet. Nördigt, jag vet.
Ok, han är förfrusen och utmattad, så låt oss glömma alla tankar på att avlasta den klämda knuten med hjälp av prusik. Men det rep han firar på skickades ju ursprungligen upp av räddningspatrullen som står under honom. Dessa borde rimligen ha kontroll över repets nedre ända? I så fall, varför kunde inte någon repklättra upp till Kurz och hjälpa honom? TIll och med klättra förbi honom och vidare upp för att rigga ett nytt rep? Gick det helt enkelt för fort? I filmen dör Kurz knall fall. Å andra sidan kunde han ju lika gärna bara vara medvetslös så vitt någon kunde veta.
Ok, räddningsmanskapet hade väl inga skäl att anta att det ankare Kurz firade på var helt solitt. Kanske skulle jag själv inte erbjudit mig repklättra upp för att försöka ta ner en medvetslös klättrare i det läget. Å andra sidan så var väl Kurz en oerhört skicklig alpinist, och man kunde anta att hans ankare var hållbart.
Är det någon som spånat runt det här? Någon som läst mer om den här berömda olyckan och kan förklara?
Ha det!
John
Såg också filmen - en riktigt bra dramatisering. Satt uppe allt för sent för att se slutet!
Men sen kunde jag inte riktigt somna, för jag låg och funderade över om det inte fanns en lösning på Kurz situation i slutet. Nördigt, jag vet.
Ok, han är förfrusen och utmattad, så låt oss glömma alla tankar på att avlasta den klämda knuten med hjälp av prusik. Men det rep han firar på skickades ju ursprungligen upp av räddningspatrullen som står under honom. Dessa borde rimligen ha kontroll över repets nedre ända? I så fall, varför kunde inte någon repklättra upp till Kurz och hjälpa honom? TIll och med klättra förbi honom och vidare upp för att rigga ett nytt rep? Gick det helt enkelt för fort? I filmen dör Kurz knall fall. Å andra sidan kunde han ju lika gärna bara vara medvetslös så vitt någon kunde veta.
Ok, räddningsmanskapet hade väl inga skäl att anta att det ankare Kurz firade på var helt solitt. Kanske skulle jag själv inte erbjudit mig repklättra upp för att försöka ta ner en medvetslös klättrare i det läget. Å andra sidan så var väl Kurz en oerhört skicklig alpinist, och man kunde anta att hans ankare var hållbart.
Är det någon som spånat runt det här? Någon som läst mer om den här berömda olyckan och kan förklara?
Ha det!
John
Nu är jag ingen expert, men om de hade haft kontroll på nedre repändan borde de ha kunnat skicka upp ett nytt rep som kunde skarvas till det gamla ovanför Kurz, så kunde han ha fortsatt fira på det repet istället, med knuten ovanför sig. Eller Kurz kunde ha dragit upp repet under sig, skarvat det till det övre repet ovanför sig, och fortsatt på det, dvs vänt repet upp och ned. Går det inte i praktiken, var Kurz för svag etc?
Nu är jag ingen expert, men om de hade haft kontroll på nedre repändan borde de ha kunnat skicka upp ett nytt rep som kunde skarvas till det gamla ovanför Kurz, så kunde han ha fortsatt fira på det repet istället, med knuten ovanför sig. Eller Kurz kunde ha dragit upp repet under sig, skarvat det till det övre repet ovanför sig, och fortsatt på det, dvs vänt repet upp och ned. Går det inte i praktiken, var Kurz för svag etc?
Om Kurz själv var vid medvetande och stark nog så finns det många lösningar, tex en vanlig "fira-förbi-knop" övning. Hur som helst skulle detta kräva en avlastning av den klämda knopen med en prusik eller liknande, men det är svårt med en hand... Min tanke var just vad räddingsmanskapet kunde gjort nedifrån utan Kurz medverkan. Om de inte hade kontakt med repets nederände så får väl det betraktas som något klantigt? Men det är ju lätt att vara efterklok...
John
Liknande trådar
- Svar
- 2
- Visningar
- 915 K
- Svar
- 1
- Visningar
- 963 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg