teveserien VILDMARK - FISKE

Var det ngn som såg teveprogrammet i söndags om
flugfiske i "Sandålandet".

Var ligger det? och hur kommer man dit? Har ngn
några tips om det stället?

Inte helt oväntad fråga :)

Eftersom detta forums skribenter vanligtvis inte är så generösa med tips ang. fiskeplatser (i alla fall inte BRA fiskeplatser) så tror jag inte du kommer att få några detaljerade svar. Jag kan förståss ha fel.

Westrins sandåsland är iallafall lainioälvens källflöden. Kartan säger då att det är frågan om sveriges nordligaste hörn. Många nöjda resenärer väljer att bege sig (flyg från kiruna) till Råstos fiskekamp.

Jag förespråkar dock inte flyg i fjällen, men är medveten om att inte alla har 12 veckors semester... :)

Ang. fisket så är det bra överallt (nästan)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Gunnar Westrin må ha namngett området men Hans Lidman har ju skildrat det betydligt tidigare.

herre......

Vilket herrejöses program....så bra var det, tyckte dom fångade fiskets guld korn ut i fingerspetsarna.....mmm

dröma sött gör man efter detta program

Sandåslandet

Hej på er!!

Lite kort info: Övre delen av Lainio, från Jorstakka och upp till dess början (Rosto-, Tavvaaätno) är tyvärr mycket överfiskad. Det figurerar en hel del "kaggfiskare" där, särskilt under hösten.
Tavvaaätnos övre del är det fiskestopp i sen många år tillbaks, Harrejokka är kvoterat vatten, även en lång sträcka av Rostoaätno, Så det blir till att ta kontakt med länsstyrelsen i norrbotten för dessa vatten.
Gobmeaätno och dess källsjöar kan också vara ett fint mål, men dessa vet jag inget om, förutom att det finns en del röding i sjöarna, dessa vatten är inte så jobbiga att nå om man vandrar från Keinovuopio vid Monioälven

Re: Sandåslandet

[Så det blir till att ta kontakt med länsstyrelsen i norrbotten för dessa vatten.]
... men före 30:e april :)

Att Harre skulle vara kvoterat tror (och hoppas) jag inte är sant !
[Ändrat av maskon 2002-05-06 kl 17:35]

Var upp till det här stället för en cirkus 7 år sedan.
Känslan var inte precis vildmark då vi under resans gång kunde räkna till sammanlagt 13 tält. Ofta var det så att fiskarna vi fick upp hade spår i munnarna efter andra krokar.
Fiskesträckan de befann sig på är för övrigt ej kvoterat eller undantaget.

Pack

Sandåslandet är stort....

pack; sa:
Var upp till det här stället för en cirkus 7 år sedan.
Känslan var inte precis vildmark då vi under resans gång kunde räkna till sammanlagt 13 tält. Ofta var det så att fiskarna vi fick upp hade spår i munnarna efter andra krokar.
Fiskesträckan de befann sig på är för övrigt ej kvoterat eller undantaget.

Pack

Sandåslandet är STORT. Man måste inte nödvändigtvis åka till just den jokk eller sjö som man hört eller läst om. Varför ska alla alltid åka till just den å den namngivna platsen?? Be piloten sätta av er någon annanstans för guds skull...

Det jag ville framföra med mitt inlägg var först och främst angående möjligheten att få fiska där eller ej.
Folk var ju lite frågande på den punkten!
Felet med att namnge fiskeplatser är problemen som då uppstår med ökat fisketryck, vilket hände med Pirttimys efter ett tidigare Vildmarksprogram. Som Länsstyrelsen sedan fick kvotera.

Det område som Brottarn och Stävmo befann sig i har alltid varit relativt välbesökt, vilket vi visste innan vi reste dit.

MVH Pack

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips