Teusadalen södra sidan

Finns ngn som har vandrat där? Gar det lika bra som norra sidan, hur är bäckarna osv.? Tack för alla tipps!
 
Går bra att gå...

Det är drygt 20 år sedan jag gick där.

Det jag kommer ihåg är att inloppet till bäcken har en brant sluttning som vi gick över. När du väl kommer ner på andra sidan går det bra att gå hela vägen utmed bäcken. Som jag kommer ihåg det var det mycket renstigar att följa i terrängen.
 
Hej och tack för tippset, alltso, vi hade tänkt oss att komma Kungsleden söderifran och sedan svänger till vänster södra sidan av Teusajaure - och sedan genom dalen, skulle det fungera? Tack igen, Sigi?
 
Jag skrev några rader om svårigheten med att vandra österut längs Teusadalen innan jag insåg att ni inte var på väg åt det hållet.
 
Senast ändrad:
Till Erik: Vilket vore problemerna, om man vandra österut i Teusadalen (bara ifall vi skulle bestämma oss att kommer västerifran) Är tacksam för alle tipps angaende detta dalgangen, tack pa förhand fr. Sigi
 
Eftersom jag nyligen åkt skidor på den södra sidan västerut kunde jag inte undgå att fundera över samma sak som Sigi. Jag kommer att tjuvläsa alla svar!

Om man ser på kartan dyker det upp en fråga ganska omedelbart, och det gäller Gáppejåhkå på den första sträckan från Vakkotavare. Kungsleden går på en bro över jokken som kommer österifrån. Men det finns en jokk som kommer västerifrån också, och den måste man över. Nere vid sjöstranden har alla jokkar gått samman och har alltså störst vattenflöde. Men är det svårt att vada Gáppejåhkå där?

Om det är svårt bör man nog hellre gå över Gáppejåhkå istället för att gå över bron. Och sedan följer man Gáppetjåhkkås östsluttning, nära jokkens västra sida och förbi renvaktarstugan. Därefter ser det lämpligt ut att hålla höjd vid (eller strax ovanför) skogsgränsen. Eller?

Under vår skidtur såg det sedan bra ut att fortsättningsvis gå på kalfjället ovanför skogsgränsen ända bort till sjön Ávddajávri. På några ställen ser det ut att vara branta partier, men de verkar inte vara särskilt knepiga.

Obs, dessa funderingar enbart från vad jag såg i det vintriga landskapet under skidturen, och vad jag läser på kartan. Men hur är det i verkligheten? Och hur är jokkarna som rinner ner på Gállaktjåhkkås nordsluttning, från glaciärerna?
 
Ja, tack , Fowwe, det var precis denna fragor jag funderade över, och jag kunde tänka mig att det vore enklare att vandra norra sidan (som Grundsten föreslar i boken t.ex.). Men: vi ska antagligen komma fran Sarek via Saltoluokta och ska vidare mot Ritsem och in i Norge, sa det vore smidigast att kunna slippa ga hela vägen upp mot Sitasjaure och sedan tillbaks till Ritsem. Om vi vandrar södra sidan kunde vi komma direkt till Ritsem, men... Alltsa tack pa förhand igen för alla tipps fran Sigi! (och ursäkta igen mina a utan ringar....)
 
...och jag kunde tänka mig att det vore enklare att vandra norra sidan (som Grundsten föreslar i boken t.ex.)...

Jag har inte läst vad Grundsten skriver om detta, men jag tyckte norra sidan verkade mer obekväm att vandra. Södra sidan ger fler valmöjligheter: man kan välja att gå nära Suoggejohka, alternativt högre upp i björkskogen, alternativt ovanför skogskanten. Men så är det detta med alla jokkar på södra sidan...

Om man jämför med bäckarna i Sarek ser de ju i och för sig inte så hemska ut. De går inte samman utan avvattnar var och en sin egen lilla glaciär. Utom Riehppejåhkå som verkar större. I snösmältningen i början på säsongen är det nog ändå mycket vatten, men senare när sluttningen är bar borde de inte vara besvärliga att vada. Vid regn kan de förstås svämma över.

Men allt detta är gissningar efter vad jag ser på kartan och inget som jag säkert vet. Har förresten Grundsten några förslag på vadställen över Suoggejohka?

Sigi, fattar jag rätt att du ska först gå genom Sarek och sedan till Saltoluokta? En ny gissning: den som har erfarenhet att tampas med jokkarna i Sarek ska nog inte stoppas av jokkarna i Teusadalen ;-). Om det inte är skyfall.
 
Jo, det stämmer väl att det kan inte vara värre med bäckarna i Teusadalen än i Sarek - och att allt beror pa vädret... Om Suorggajohka skriver Grundsten: '.... är vadbar pa nagra platser med lugnvatten före Alkejokkas inflöde. Vadet är dock djupt och far betecknas som svart'. Tack för alla funderingar igen fr. Sigi!!
 
Båten

... om bäckarna är svåra där, så vänta till en båt kommer över från norra sidan och be dem köra er en bit upp efter sjön så slipper ni ev vad
 
Du skriver om att du önskar vandra i Teusadalen. Det område du vill vandra är en del av denna långa och vackra dal.
Jag har skrivit om det här tidigare här. Dels i min blogg i höstas om Kallaktjåkkå och om vandringen längs norra sidan utav det massivet och då alltså om att gå på den del av Teusadalen du vill gå på. Dessutom lade jag in en karta till vederbörande som just sedan frågade samma fråga som du nu ställer. “Kan jag vandra på södra sidan av Teusajaure.”?
Du bör alltså söka lite här på nyckelord på forumet om dessa platser.

Ofta återkommer frågor här på forumet utan att personen i fråga själv tagit reda på något. Allmänna och triviala frågor verkar ältas om och om igen i all oändlighet.. Typ: ‘Hur kommer jag till Kvikkjokk’ eller ‘Hur gör jag när jag ska gå i Sarek på fyra dagar och vill se allt‘.
Sen skrivs det svar.

Personen som sätter sig ner och skriver hjälper, ger råd och tips får vare sig tack eller någon respons på sina råd han gett.

Men utan att bli för långrandig och tröska igenom allt igen så gäller följande:

Kommer du ifrån Vakkotavare så går du uppför backen där tills du ser en liten nybyggd renvaktarstuga den är röd med en renhage till. Vid denna nya stuga ligger en liten rund sjö 874. Därifrån börjar Gappejåkka. Du går på denna lilla jokks västra kant och väljer sedan om du vill gå upp genom passet till sjön 1150, väldigt vacker...och har fina tältplatser- eller så går du till stugan, den gamla och rundar Gappertjåkkå. Eftersom Gapperjokka bildar en skarp ravin med björkskog och får mycket vatten går det inte att gå ned eller på nått vis ‘vada’ den där. Går du denna väg finns det en gammal stig att gå på.
Hela norra Kallaktjåkkås norra sida dvs. Södra sidan av Teusadalen på denna sträcka är lättgången om än lång. Kallaktjåkkå är som sagt ett mycket stort brett och omfattande fjällmassiv med flera områden i. Dess yta om du jämför det med andra områden i fjällen är stort för att betraktas som ett område. Det är halva Stora Sjöfallets till yta och stort som halva Sarek .Om du klipper ut hela Kallaktjåkkå får du ett väldigt stort fjäll med andra ord.

Inga jokkar på norra sidan ifrån några glaciärer vållar några problem och det finns gamla stigar att gå på. Ett renstängsel stänger av kontakten med Suorkejåkka och stränderna där är sumpiga och fulla med vide. Det går att vada över till Norra sidan av dalen på två ställen, men då måste man ha is i magen och vara cool och du måste veta exakt var du går.
Är det lågt vatten är det dessutom svårt att avgöra hur djuphålor ligger om du bara plaskar i. Jokken är reglerad uppifrån Avddajojaure och Sitas, och det går inte att säga hur mycket vatten som stryps eller släpps på vid olika tillfällen. I somras när jag gick sträckan var det mycket vatten fast det var övrigt tomt i andra flöden.
Någon fjällvallmo blommar inte på ‘sommaren’ utan den blommar vid snösmältningen i Junis mitt. Hela sträckan är väldigt lättgången. Den tar två dagar att gå!
Ska du sedan till Ritsem så är enda möjligheten att nå vägen vid den nya renvaktarstugan där vid Sitasvägen. Den som är gul och knuttimrad.
Om du inte vill gå norra sidan av Kallaktjåkkå så kan du gå på södra sidan på ‘hyllan’ vid Maugojaure, men den är väldigt stenig i början mot Vakkotavare.

mvh. Anders
 
Jag har skrivit om det här tidigare här. Dels i min blogg i höstas om Kallaktjåkkå och om vandringen längs norra sidan utav det massivet och då alltså om att gå på den del av Teusadalen du vill gå på. Dessutom lade jag in en karta till vederbörande som just sedan frågade samma fråga som du nu ställer. “Kan jag vandra på södra sidan av Teusajaure.”?
[...]
mvh. Anders

Tack Anders! Men tänk att jag missade detta i din blogg! Ändå läste jag den ett par gånger inför skidturen i mars. Men jag var väl så inriktad på snö att jag inte såg något annat. Men nu är det läst igen! Och rikligt med intressanta notiser finns det i din berättelse.

Men den där kartan som du skickade till någon, har du den på ett publikt ställe? Jag uppfattar det så, men jag kan inte påminna mig att jag sett den. Varma hälsn. /Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gunnar81 Gränsleden och Teusadalen Fjällvandring 4
Sigi Om Teusadalen igen ( norra sidan) Fjällvandring 4
pogu Teusadalen Fjällvandring 1
brigas Teusadalen Fjällvandring 0
larvik line Fortfarande nyficken på Teusadalen Fjällvandring 0
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
Enstöring Södra sidan av Guhkesvagge Fjällvandring 2
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
FlyerSword Ny statlig fjälled i södra Västerbottensfjällen Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Feorie Artfjället, start i södra delen Rönäs Fjällvandring 5
ViktoriaR Vadet i södra Latnjavaggi, Abisko Fjällvandring 2
Dosferra Södra storfjället västra sidan Fjällvandring 1
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
stenblock Fjällsäsongens längd södra norge Fjällvandring 3
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
RogerYork Södra Norge. Fjällvandring 0
Nallo94 Södra Nordkalottleden Fjällvandring 8
jonsson332 södra kungsleden. Fjällvandring 0
nicko_ Pris på flyg från Kiruna till södra Sverige Fjällvandring 5
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
ma271 Vandra södra kungsleden! Fjällvandring 4
stenblock Södra norge, Kongsberg, tips Fjällvandring 9
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
eilertp Vandring i södra Norge? Fjällvandring 8
Skogens narr Långhelg i södra dalafjällen, tips? Fjällvandring 5
mariahelena Myggläget södra Kungsleden? Fjällvandring 2
skellington Sevärt i södra/sydvästra padjelanta? Fjällvandring 2
niben Södra kungsleden vs. Padjelanta? Fjällvandring 5
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
Stordrulen Södra Norge. Fjällvandring 6
emerson rapadalen, södra sidan Fjällvandring 6
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
Vindskydd Södra Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
Medon Erfarenheter av Södra Storfjället från Atoklinten? Fjällvandring 7
Bandersson Södra Rapadalen Fjällvandring 0
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
m8rten Södra padjelantaleden i början av Juni? Fjällvandring 2
Stordrulen Södra Norge Fjällvandring 0
Yenny Singivaggis södra sida Fjällvandring 10
adventure_transport Södra fjällen på några dagar. Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.