Södra storfjället västra sidan

Är det någon som har några tips eller erfarenhet om rutter i Södra storfjället om man kommer söderifrån från Skalmodal.

Första tanken (rött streck) var att följa bergets södra sida och knyta an till leden från Ropenkåtan men jag är osäker om man kan vada säkert längre upp i dalen.

Ett annat alternativ är att försöka ta sig upp direkt (rosa streck) på fjället efter bron.

Jag passerade området i slutet av sommaren. Efter övernattning i Arevattnet gick jag den på Fjällkartan markerade sommarleden norrut, passerade Gahpstjahke och vände sen mot nordost till öständen av den stora sjön Aavtjejaaevrie. Därifrån norrut över Tjårroe och ner till hängbron där kraftledningen korsar ån. Jag ville med detta vägval minska ner sträckan asfalt (det blev ändå en hel del). Tog sen stigsystemet över Jofjället och bron vid flygplatsen för att komma till Hemavan.

Dina alternativ har jag ingen säker uppfattning om men jag tror du kan få besvärlig vegetation på sydsidan av Rovpentjahke. De vad du ska passera tycker jag ser rätt beskedliga ut i flygbilden.

Lycka till önskar Pelle

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips