Teuralako från Nikka

Jag börjar bli väldigt, väldigt trött på att gå motorvägen från Nikka till Keb, visst jag behöver ju inte starta mina äventyr i Nikka men rent logistiskt så funkar Nikka bäst för mig.

Jag undrar därför om någon har erfarenhet av att knalla upp till Teuralako från ovan nämnda motorväg. Enligt vissa guideböcker och kartor skall det finnas en mer eller mindre upptrampad led strax efter bron 3 km efter starten i Nikka.

Mitt första delmål med vandringen är att komma in i Kaskasavagge så har ni andra förslag som utgår från Nikka tar jag tacksam emot tips om dessa.

Rekommenderas!

Det finns en stig som utgår från leden strax efter (invid?) bron. Det kan vara den som leder till fångstgroparna också men jag är inte helt säker. Hursomhelst så är det den stigen som finns utmärkt på kartan. Stigen går att följa en bra bit upp mot Tjeuralako. Sista biten, utan stig, är också ganska lättvandrad.
Väl uppe på Tjeuralako så har man högfjällsvyer hela vägen.
Jag kan kolla upp vägbeskrivningen noggrannare på kartan hemma om det behövs. Man ska dock hålla upp ordentligt ovanför vide och raviner m.m.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Visst går det stig upp från bron! Man tar den första stigen till höger alldeles efter bron. Det är inte den som går till fångstgroparna. Dessa båda stigar går däremot ihop längre upp på sluttningen.

Väl uppe på kalfjället håller man sig lite ovanför den djupt nerskurna jokkravinen.

Det är till att börja med väldigt låttgånget, men blir lite mer stenigt när man kommer bortanför sjön Tjeurajarvi.

Tältplatser hittar man när man nått trädgränsen (om man startar sent från Nikka), i närheten av sjön, vid jåkken som kommer ner från Tarfalaglaciären, vid den lilla tjärnen nedanför knölen Vardu eller i närheten av raastskyddet i Kaskasavagge.

ornskar; sa:
Tältplatser hittar man när man nått trädgränsen (om man startar sent från Nikka), i närheten av sjön, vid jåkken som kommer ner från Tarfalaglaciären, vid den lilla tjärnen nedanför knölen Vardu eller i närheten av raastskyddet i Kaskasavagge.

Sitter på jobbet nu, så jag har ingen bok i närheten, men hur lång är sträckan Nikkaluokta - Kaskasavagge om man går över Tjeuralako?

PS. Byggde de nånsin upp bron vid rastskyddet?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips