Testa isklättring 13/9

I Like!

Björn, får man ta med egna yxor eller är det särskillda blad på det som finns?

Hur likt riktig klättring?

Hur mycket folk förväntas?

/föhl

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Yxorna mm

Yxorna är ett par vanliga (Simond Naja) med hullingarna bortslipade för att dom inte ska fastna för mycket. Skor finns i storlek ca 36, 39 och 45, så ta med sockor om ni inte har rätt storlek på fötterna. Stegjärn är Simond Pitbull. Ta med egna grejor går väl bra, bara man ställer intresserade frågor om Glacioligi till Veijo Pohjola, (docent i glaciologi i Uppsala) Men man kan nog inte förvänta sig att få reda på hur yxorna funkar på is, dom lär fastna en hel del.

Likt isklättring? Tja, man klättrar ju med stegjärn och isyxor. Men helt plant urethanskum är ju lite annorlunda mot is. Har man klättrat massa is innan så blir man nog besviken, men just nu är detta det bästa som går att åstadkomma.

Hur många som kommer har jag ingen aning om.

Hej så länge/B
[Ändrat av Vandrare 2003-09-11 kl 19:34]

Snygg simulering

Det där såg ju kul ut!
Framför allt den blåa färgen för att "simulera" blåis :) Kanske man skulle ge sig på ett försök under morgondagen.

Björn, en fråga: Var det du som stod där ute iförd pälsmössa?

/Jesper

Mössan

Jepp, det var jag i svart/grå pälsmössa, storskor och Swedish Polar-flecetröja. Svettigt, men man gör allt för konsten. Den äldre killen med dito kläder plus goretexbrallor var Veijo, ännu mer angelägen om konst!

Välkommen dit imorgon! Det var ett tag sen vi sågs Jesper, ca 15 och ett halvt år sen sist.

/Björn
[Ändrat av Vandrare 2003-09-12 kl 18:53]

Tack!

Tack för klättret!

Det var roligt att testa och bra ordnat tycker jag! Kom Veijo upp eller håller jag platsen som äldste klättrare?

/Cecilia -- sugen att testa äkta is

Klart han kom upp!

Självklart kom Mr. Glaciär upp ur sprickan! Så åldersrekordet höll inte. Men åldersrekordet för kvinnor tog du!

Vill du testa riktig is, kontakta Uppsala Klätterklubb. Dom brukar anordna billiga isklätterkurser i Trängslet (Älvdalen, norr om Mora).

Re: Klart han kom upp!

Vandrare; sa:
Självklart kom Mr. Glaciär upp ur sprickan! Så åldersrekordet höll inte. Men åldersrekordet för kvinnor tog du!

När jag läser det här ångrar jag att jag inte ställde mig i kön med kidsen... Fast jag lyckades se vulkanutbrott 4 ggr i stället. Tyvärr blev en mina hundar lite nervig av "svavel ångorna" så det blev aldrig läge att traska fram till isväggen.

/Jesper

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips