Terrängspår i Östersund

Nej, är inte ännu i Östersund,, Men ska snart upp dit,, så då ska jag ta mig ut och testa något spår troligtvis blir det vid ÖSK för vad jag förstått har jag lite mer att välja på där och så är det centralt också. Lövsta lät ju inte så kul,, vill ju inte fastna i något träsk och fotbad sköter jag nog hellre hemma. ;) Dagsformen och kanske vädret får väl bestämma längden :)
 
Hur långa är sträckorna vid Lövsta? Blev lite nyfiken på Bynäset också. Ska väl inte dit denna gång men vad är det för sträckor där? Var är det mest kuperat Lövsta, Spikbodarna eller Bynäset? Var uppe i vintras och åkte vid ÖSK 15km spåret och den kändes som mycket uppför vid ÖSK men sedan väldigt platt. Men det kanske är så antingen eller?

Hälsningar
Pia

Jättefint att springa stigen som går längs stranden ute på Bynäset, eller på grusvägarna där! Spännande också eftersom det kan finnas div gammal ammunition i skogen (eller i vattnet)... :) Fast jag har resonerat så att om "militärerna" marscherat runt där i alla år (på stigar och grusvägar iaf) så borde jag kunna göra det också utan större fara. Fast man gör det på egen risk.

Iaf - jag har parkerat bilen vid n vändplats efter Kungsgården, som ligger nere vid sjön. Du åker mot Frösö kyrka, vidare förbi hembygdsgården Stocke Titt (supergoda luncher och smarrigt fika! Får inte missas :) ) och sväng sen vänster mot Frösö golfklubb. Fortsätt förbi infarten mot klubben och åk ist rakt ner mot sjön/Kungsgården.
 
I dagens ÖP annonserade Försvarsmakten om utökad ammunitionsröjning på Bynäset. Från 12/5 till 4/6 är ett utökat område avspärrat.

"Ammunitionsröjning och sprängning av oexploderad ammunition genomförs på skjutfältet"

Se upp var ni joggar med andra ord :)
 
Cykelvägar då?

Ja ja, det är ju gott och väl att de städar upp efter sig iaf. Skulle vara intressant att veta om de hittar något odetonerat, men militären är väl för "hemlig" för att dela med sig av såna uppgifter.

Det sk "terrängspåret" på toppen av frösöberget är fullt springbart, om än något sumpigt (man springer lätt runt torrskodd, men lite tyngre före än mitt i sommaren). Kuperat men kort, och en massa småstigar runtomkring att botanisera i!

Och så en trådstöld: Finns det långa (gärna milslånga) cykelvägar utan backar runt/i Ösd, som passar för en harig presumtiv rullskidåkare?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GAVIAARCTICA Löparkompis sökes i Östersund Löpning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.