Terrängspår i Östersund

Hej!

Jag ska upp en sväng till Östersund och tänkte ta med mig löparskorna, därför skulle jag gärna vilja ha tips på terrängspår som gärna är lite kuperade och gärna minst en mil.

Hälsningar
Pia
 
Spikbodarna 15 km spåret (delvis utan belysning, inget skoj när det mörknar och man är längst bort i skogen :) ) är ju fint. På Frösön vid Ändsjön ( högersväng från Vallaleden in på Lövstavägen vid Statoil och parkera direkt vid fotbollsplanen) finns det också stigar, även där saknas belysning mestadels. Spring i skogen i riktning mot Tannetorpen och vidare nordväst. Bynäset är ju poppis också, men har ingen egen erfarenhet därifrån.


Kolla på www.hitta.se så ser du
 
Senast ändrad:
Det låter som intressanta alternativ. Är det markerad slinga i Lövsta så man lätt hittar eller är det karta som gäller? Bynäset ligger väl lite åt sidan? Jag är inte bilburen, utan transporterar mig till fots.

Hälsningar
Pia
 
Lövsta är det både elljusspår (gula streck på hitta.se) och skogsstigar. Skogen ligger lite i en sänka mellan öppna fält så det är ganska lätt att förstå åt vilket håll man ska.
 
Rent spontant skulle jag tro att Lövsta (förutom elljusspåren på 2.5 och 3.nånting km) kan vara rätt sumpigt, eftersom stora delar går genom tät granskog. Har du andra tankar, Staffan?
 
Hur långa är sträckorna vid Lövsta? Blev lite nyfiken på Bynäset också. Ska väl inte dit denna gång men vad är det för sträckor där? Var är det mest kuperat Lövsta, Spikbodarna eller Bynäset? Var uppe i vintras och åkte vid ÖSK 15km spåret och den kändes som mycket uppför vid ÖSK men sedan väldigt platt. Men det kanske är så antingen eller?

Hälsningar
Pia
 
Sumpigt och sträcker på mindre än 5km känns nog mindre kul.Nog för jag väl får kämpa om det är sumpigt... men gärna lite torrare ;) Vill gärna om det går att köra en slinga och inte behöva köra flera varv.
 
Har inte varit på Bynäset sen snön började tina. Men: Andersön är ju superb! Stig runt hela ön (om jag fattat rätt), iofs helt utan kupering men fin utsikt och möjlighet till sol (kanske inte idag...). Borde bli nån mil iaf. Eller? Och cykelavstånd från stan.
 
Eftersom det ändå skulle springas, så tänkte jag att jag kunde lika väl reka Lövstaspåret. Det var kvällens första misstag.

Eller misstag, det är ju kul att röra sig i skog och mark, vara terränggående. Som nån jävla traktor. Staffan borde ställa sin räsersykel, kavla upp ärmarna (och byxbenen) och följa med till Lövsta.

Det fick bli 3-komma-nåntingspåret, spelar ingen större roll under rådande väder- och spårlek. Gropigt och en massa rötter, återvänder gärna efter midsommar när det förhoppningsvis torkat upp, och när mina nya mudderverk från Inov-8 anlänt. Helvete.

Summa summarum så är Lövsta helt OK om man vet vad man ger sig ut på (eller ned i), inte har några hastighetsrekord i tankarna och gillar fotbad. Även om man kryssar mellan gyttjehålen så får man ändå doppa (och inte på Åre Afterski-sättet) på vissa spänger. De gav iaf vika för mina 72kg isterbuk.

Skriver resten i Dagens Aktivitet. Så det syns att man får nåt gjort.
 
En angenäm tur hör jag ;) Men dit råd att lugna sig tills det är torrare låter smart! Det låter som det är Spikbodarna och kanske vid Skidstadion (om det inte bara asfalt där!?) som är bäst och centralast att satsa på.

Tack för tipsen :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GAVIAARCTICA Löparkompis sökes i Östersund Löpning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.