Terräng vid Gåsen

Tänkte ta med hund och barn på 8 år och gå lite rund södra delen av triangeln, dvs kläppen-Helags-Gåsen.
Har inte varit vid Gåsen så jag undrar om terrängen är besvärlig för barn och hund?
Tips på (gen)vägar mellan Helags-Gåsen?

Vi gick Kläppen-Helgas-Gåsen-Vålåstugorn-Kläppen i höstas med hund men utan barn. Jag minns området runt själva fjällstugorna i Gåsen som kargt och stenigt men annars var det fin fjälled hela vägen från Kläppen till ån innan Gåsen. Inga som helst problem för hunden och rent terängmässigt borde det inte vara några problem för 8-åringen heller. Där är det nog mer en uthållighetsfråga.
Någon Genväg mellan Helags och Gåsen tror jag inte du hittar. Det är väl i princip raka vägen om jag minns rätt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tänkte ta med hund och barn på 8 år och gå lite rund södra delen av triangeln, dvs kläppen-Helags-Gåsen.
Har inte varit vid Gåsen så jag undrar om terrängen är besvärlig för barn och hund?
Tips på (gen)vägar mellan Helags-Gåsen?

Leden går rakaste vägen. Har gått sträckan ett otal gånger och jag har inte uppfattat sträckan som speciellt stenig, kanske sista biten mot Gåsen då ju stugan liggen ganska högt. Dock kan det vara lite sumpigt om det regnat mycket men brukar inte vålla några problem

Rätt långt men flack sträcka. Som andra sagt så kan den vara blöt. Om tänker tälta så kan ni skita i att gå upp till Gåsen stugorna (sista biten är ändå bara stenig och uppför) och svänga av och gå dalgången tillbaka ner mot Kläppen (eller runda Vargtjärnsstöten kanske man går, vi gjorde de iaf).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips