Terra Nova Laser Competition

Jag har använt mitt under en vecka i Keb/Tarfala förra september och jag är övertygad om att tältet pallar rätt mycket vind. Ställer man det rätt så är vindfånget litet och trots att det friskade i rätt rejält emellanåt så upplevde jag det som stabilt. När det gäller kondensen så visst blir det lite kondens, så är det ju mer eller mindre med flera småtält, men jag har inte haft några stora problem även om jag sovit i tält med bättre ventilation.

Man får ta det lite för vad det är; ett av de lättaste tvåväggstälten på marknaden. Aktot må vara fint men viktmässigt så är det 500g tyngre vilket är ganska mycket och sen är det ju upp till var och en vad man prioriterar.

Jag var ju iof uppe vid Keb / Tarfala i Juli men det blåste och regnade ganska bra ändå, 15 m/s minst i byarna. Keb stationen rapporterade konstantvind på 10 m/s

Detta med kondens är ju lite knepigt, om det regnar uppifrån är det ju bara hissa upp ventilen/kortändan på tältet om det som vid tarfala regnar horisontelt får man helt enkelt ligga still och torka den lilla kondens som blir, mycket var det inte.
 

Bilagor

  • TN Tarfalla.jpg
    TN Tarfalla.jpg
    274.1 KB · Visningar: 1,005
Detta med kondens är ju lite knepigt, om det regnar uppifrån är det ju bara hissa upp ventilen/kortändan på tältet om det som vid tarfala regnar horisontelt får man helt enkelt ligga still och torka den lilla kondens som blir, mycket var det inte.
Jag visste att laser hade ventiler på kortändan, dessa kan regleras inifrån. Men man kan alltså öppna kortsidorna också hos competition? Du hakar bara av öglan som sträcker ut den yttersta delen av yttertältet, eller?
 
Kanske inte är lika lätt

Jag visste att laser hade ventiler på kortändan, dessa kan regleras inifrån. Men man kan alltså öppna kortsidorna också hos competition? Du hakar bara av öglan som sträcker ut den yttersta delen av yttertältet, eller?

Kanske inte är lika lätt men svårt verkar det inte vara, (provade inte då kondens inte var något stort problem)

Nedan den bästa bild jag hittade på mitt TN Laser Comp
 

Bilagor

  • 2008-05-23 016.jpg
    2008-05-23 016.jpg
    208.1 KB · Visningar: 944
Jag är väldigt sugen på att hänga med på en beställning men får nog vänta.
När deklarationspengarna (skatteåterbäringen) kommer så ska jag beställa men ni kanske inte orkar vänta tills dess!?
//Peter
 
Jag har lite foton på mitt laser comp i mitt album.

När det gäller extra ventilering kan man haka av yttertältet i ena kortändan och få lite extra ventilation nere mot marken. Man tapper en del vindstabilitet men om kondens/ventilation är ett problem borde det betyda att det inte blåser så mycket. Hakar man av båda kortändarna blir det nog yttertältet lite fladdrigt.

Jag har inte råkat ut för lika mycket blåsväder med mitt laser comp (haft det 1 fjälltur) som med mitt Nallo2 (haft det drygt 10 år). Nallo2 har en tendens att lyfta, vinden kommer lätt in under hela tältet när det blåder. (Jag är osäker om det finns olika varianter av Nallo2 men jag har varianten med 3 markspik i fotända och 2 i absidända samt stormlinor.) Laser comp är betydligt mer vindtåligt än mitt Nallo2 skulle jag säga.

Med vänliga hälsningar
Peter P.
 
Beställa annan vara samtidigt

Jag skall köpa ett TaR NeoAir, så finns det på samma shop så är jag med om det går bra.
 
Om någon är sugen på att vänta med att beställa tills efter skatteåterbäringen kommer så är ni välkomna att sambeställa tillsammans med mig.
Jag väntar nog tills runt slutet på juni eller början på juli med att beställa!
Det lutar åt att jag beställer från Springfield-Camping.
//Peter
 
Laser vs Laser Comp

Jag funderar på något av dessa två. I första hand kommer jag att använda det själv men kan jag få sällskap. Vad säger ni, jag äger andra tält oxå. Bl. a. ett HB Nallo 3.

Sen hur är skillnaden i ventilation mellan de två. Har någon hunnit prova 2009 års modell med den extra dragkedjan (laser) ?

960 mot 1240 gram... ungefär samma pris.

Mvh Ingvar
 
Funderar på ett Laser. Jag tycker dock att dessa två kusiner verkar lite hafsigt gjorda om man tittar på kontruktionen. Ställer mig även frågan hur mycket vind de tål.


Som framgår av annan tråd (skotska observationer) var jag nyss i tillfälle att intervjua vandrare som just genomlidit stränga förhållanden med sina Laser-tält. Jag anser det bevisat att de håller
för det mesta.
 

Liknande trådar