Tentipi vs. Finnmark

Tältet är där hemma enligt uppgifter.
Själv kommer jag hem imorgon så då skall det testas.

Mvh
Fredrik
 
Har nu test sovit med Famijen en natt i det.

Iner och yttertält är lätta att dela på och golvet sitter fast i inner tältet.
Myggnätet stter fast i yttertältet.
Jag kan inte ge direkt expert kommentarer om tältet för är själv inte så van tält användare, men jag gillar flera av deras små finneser man hittar på det.

Mvh
Fredrik
 
?

Hej Fredrik!
Hur går det med ditt tält?

Jag undrar var på kvalitetsskalan Everest - Fjällräven - Hilleberg som du placerar ditt Helsport.

Jag funderar också på antingen en Tentipi eller Finnmark, så jag skulle uppskatta en uppdatering av dina erfarenheter.

mvh
Johan
 
Alltså det är ju på just kvalitetskänslan som Tentipi excelerar. Jag har en Safir 7'a och har precis kommit hem från en resa på 5 nätter. Varje dag låg jag i kåtan och var glad över alla genomtänkta detaljer och hur sjukt god kvalitet det är på den. Klart värt verenda krona.
Jag skulle inte vilja vara utan safirens lysande ventilation som man sköter från liggande läge. Kanske har fler kåtor denna lösning men funktionen är verkligen fantastisk. Innertält behöver man inte men ett golv tycker jag är bra att ha. Kör en vanlig billig press nu men ska köpa det sjukt överprisade golvet från Tentipi.
 
Hejsan
Beklagar det sena svaret.

Vi använde tältet i 5 nätter i sandåslandet 4 personer.

Slutsatserna från den resan blev bara positivt av tältet. Eftersom jag inte har haft erfarenhet av andra tält kan jag inte säga så mycket om kvaliteten. Men min bror som har haft en heldel olika tält var klart imponerad av det när vi var ut med barnen en natt.

Utrymmes mässigt och funktion i tältet var jag mycket nöjd med egentligen allt.
För 4 personer var det perfekt, vi kunde ha vårt kaos med kök runt mittstången :D

Dubbla öppningar kommer till bra nytta under soliga dagar när man fixar maten inne i tältet för att undkomma myggen. Torkställningen som följer med var också i flitig användning under resan.

För att ställa ventilationen finns det snören på insidan att sköta det från.

Ja detta var min recension av tältet lite som köket runt mittstången kaotiskt :D

Hoppas det hjälper någon.

En sak som kunde förbättras är justerbar höjd på mittstången men det kommer jag troligen att fixa själv genom att borra några hål i det.
Mvh
Fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.