Tentipi vs. Finnmark

Hejsan

Har kommit ner till 2 alternativ på tältkåtan, Tentipis eller Helsport Finnmark.
Som det ser ut u lutar det mot Finnmark hållet.

Tältkåtan kommer att användas främst under vandrings fiskeresor med 5 max 6 personer i.
Men vi gillar alla utymme så tror inte Finmark blir för stort.
Eller finns det fler fördelar med Tentipis som jag inte noterat gämfört med Helsport´s tält?

Tack för era synpunkter.

Mvh
Fredrik
 
det borde väll jämföras med Tentipis Zirkon 7 Light skiljer sig inte mycket viktförhållande om man tar med innertält och båtten på båda.

Närmaste nackdel med finnmark tror jag är att det inte är något myggnät i yttertältet. (tror jag)

Mvh
Fredrik
 
en nackdel

med finnmarken är om du vill ha kamin i, så skall kaminröret ut i toppen och inte i ett särskilt hål som Tentipi har (jag tycker i vart fall att det är en nackdel).

Annars är det nog hugget som stucket. finnmarken är lite större (som ett mellanting mellan tentipis 7an och 9an)

Har inte riktigt klart för mig hur pass bortplockningsbar innertältet är i finnmarken. Det är ett stort minus om du inte kan ta bort det helt och spara vikt/ dela vikt mellan dig och fiskepolarna.

BZ/ (Tentipi zirkon 5 light)
 
Ja det har jag inte ens tänkt på som möjlighet att dom möjligen sitterihop med varandra inner och yttertält det vore värkligen en stor nackdel. måste kollas.

Har fått ett enormt bra pris på Finnmark också så det väger in ganska mycket (850€)

Mvh
Fredrik
 
Enligt vikten så är dom ju åtskillda.

Vekt yttertelt: 4,6kg
Vekt innetelt: 2,8kg
Vekt plugger: 0,9kg
Vekt stang: 1,0kg

Mvh
Fredrik
 
ja de borde ju vara helt separerbara... men "assumption is the mother of all fuckups" som man tyvärr får lära sig allt för ofta :)

Du får kolla med nån som säljer prylarna, eller maila producenten (jag vet att jag har mailat med dem och fått bra svar tidigare)

BZ/
 
Jepp har mailat dom om saken direkt till helsport.
Blir nog Finnmark modellen om det nu inte är helt fast sydda med varandra.
Frågade samtidigt om det är skillt myggnät för yttertältet eller enbart för inner tältet. Inte lika stor sak men blir inte så mysigt att ta enbart yttertältet med på eventuell lättarevandring
 
Efter lite mera forskning så ser det tyvärr ut som om inner och yttertält sitter ihop med varandra :(
Detta är ju ett stort minus, men går ju att fördela mat och kokkärl också så vikten blir jämnare.

Återkommer när det är helt bekräftat hur det är.

mvh
Fredrik
 
om de sitter ihop

skulle jag INTE gå på den lösningen. Jag har inget innertält till min zirkon, behövs inget oavsett årstid tycker jag, har dock bara testat under barmarksförhållanden... men det e ju inte så mycke mygg under vintersäsongen. Jag tror att du kommer att komma fram till samma slutsats efter lite användning. Att då stå med ett fastsytt innertält, det låter som mycket gråt och tandagnisslan. Då spelar det ingen roll hur billigt du får grejjerna

BZ/
 
Senast ändrad:
Tror att det går

att skilja på inner och yttertält.

Se nedan

Thure

http://komplettfritid.no/product/helsport-finnmark-6-8-pers-komplett-gronn

"Helsport Finnmark 6-8 Grønn (komplett)
1.klasses Lavvu til helårsbruk for 6-8 personer. Helsport Rainguard® flammehemmende ytterteltduk med flammehemmende innerstoff og bunn i ekstra slitesterkt stoff der vannsøylen er på minimum 5000mm. Inneholder 2 store åpninger med netting, fast bunn og utagbart innertelt. Hel Sport lavvuer har 5 års produktgaranti, 10 års garanti for levering av reservedeler og egen serviceavdeling for reparasjoner.
* Airflow II ventilasjonssystem, sikrer friskluftstilførsel og minimaliserer kondensdannelse.
* Vindstabil gjennom barduneringspunkter og stormmatter.
* Solide YKK glidelåser som er enkle i bruk. Glidelåsklaff på ytterteltet som forhindrer vanngjennomtregning, beskytter mot skitt og støv, samt reduserer faren for ising om vinteren.
* Hemper for oppheng av innvendig klessnor etc.
* Døroppheng for teltåpningen.
* Fargede barduner som er lett synlige.

Teknisk informasjon
Farge: Grønn
Høyde: 2,55m
Gj.snitt diam.: 4,20m
Areal: 14m2
Vekt yttertelt m/bunn: 4,6kg
Vekt innertelt: 2,8kg
Vekt plugger: 0,9kg
Vekt stang: 1,0kg
Total vekt (+/-10%): 9,3kg "
 
Månge tack
Tältet är påväg.

Mvh
Fredrik

Hej Fredrik & Grattis till ditt köp!

Skriv gärna kommentarer om vad du tycker om det. Jag letar själv efter liknande till familjen. Jag skulle gärna vilja veta om det går att dela ytter- & innertältet och om myggnätet sitter i yttertältet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.