Tentipi Olivin

Kollade in detta tält på Vildmarksmässan idag och stod och pratade en stund med en kille från Tentipi. Storleken tilltalar mig, som har sneglat på dessa tälttyper ett tag men saknat en modell som funkar solo eller för två personer. Ser riktigt gediget ut och välsytt ut med noggrannhet i detaljer och utförande. Väven är den som används i Zirkon Lätt, ca 53 gkvm, Traillix Comfort.

Killen från Tentipi tvekade inte att rekommendera Olivin (som har stormmattor) för vintertältning på kalfjället och menar att det finns aerodynamiska fördelar med pyramidtält som tunneltälten inte har. Kan säkert stämma, det är ju t.ex. framför allt s.k. Scott-tält som används på polexpeditionerna.

http://www.tentipi.se/produkter/adventure-taeltkaator/olivin/olivin-2-combi/

Mats
 
Ser trevligt ut :)

Hejsan,

Har både ett Tentipi 5manna och ett Hilleberg Savio kupoltält som bägge har använts på vintern. Nu vet jag inte hur rymligt det nya Olivin tältet är, men det ser ju trevligt ut på bild i alla fall.

Men om det primärt är vintertältning som är målet skulle jag ta mig en funderare. För oavsett vad snubbarna på tentipi säger så har tälttypen en klar nackdel och det är om man behöver slå upp tältet i "svåra" markförhållanden. Till exempel djup lös snö eller om det är mer eller mindre renblåst uppe på kalfjället.

Det har av den anledningen bara blivit en vintertur med tentipin, sen gick jag över till kupoltältet, som dessutom är väldigt mycket enklare att slå upp i hård vind.

/ Stefan
 
Men om det primärt är vintertältning som är målet skulle jag ta mig en funderare. För oavsett vad snubbarna på tentipi säger så har tälttypen en klar nackdel och det är om man behöver slå upp tältet i "svåra" markförhållanden. Till exempel djup lös snö eller om det är mer eller mindre renblåst uppe på kalfjället

Nej, jag planerar inte att köpa ett Tentipi för vintertältning. Då spelar Polarbjörn i en helt annan liga, men givet mina vinteraktiviteter är det overkill. Än så länge ;)

Mats
 
Nån som har testat Olivin än?

Jag är själv sjukt sugen att handla. En förtjusande liten kåta som skulle passa mig ypperligt.

Även om mittstången stjäl en del utrymme verkar den väldigt rymlig.

Frågade Tentipi om yttertältet har myggdörr, och det ska det tydligen ha.
Jag är skeptisk. Ser inte ut som om det är myggnät på yttertältet på någon utav bilderna som finns att googla.

Min tanke var att jag skulle kunna använda enbart yttertältet på 1,9 kg vid vissa turer, men om det inte finns någon slags inluft (ventil eller dörren) med myggnät blir det inte kul. Att bara öppna toppen i en syntetkåta blir nog fuktigt.
 
Fuktigt!

Jag äger nämnda kåta och är inte alls nöjd, blir sjukt mycket kondens i tältet även med toppen öppen om man sover 2 i tältet.
I min finns inget myggnät i dörren. (Har den lätta varianten, bara yttertält)

Mittstången snor mer plats än man tror i tältet vilket resulterar i att det är trångt för 2 + packning.

Upplevde inte att tältet var speciellt vind stabilt när jag hade det uppe på fjället, sen om det berodde på hur jag satt upp det eller tältet i sig vete katten.

Enligt min upplevelse av tältet lämpar det sig bäst att användas i läger miljö, så att man har tid till att låta det torka ut nattens kondens under dagen. Funkar för 2 men är bäst för 1 + packning, då får man även lite utrymme till annat som matlagning i sämre väderlek.
 
Hade du kjolen uppdragen eller var det bara toppen som var öppen när du upplevde kondens?

Tentipi har svarat att yttertältet inte har myggdörr (tryckfelsnisse), vilket är en brist.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.