Kladdigt nerfall på Tentipi

Har nyligen fått en efterlängtad Tentipi Safir 9 bp i present. Slog naturligtvis direkt upp den på tomten. Tipin fick stå uppe i två dygn. När jag skulle ta ner den i eftermiddags så upptäcker jag att det har bildats massor av små fläckar på tyget. Fläckarna känns lite kladdiga, inte som kåda utan mindre kladdigt. På tomten står en stor ek som troligen rymmer en hel del små gröna löss. Kan detta ha något samband?

Testade att gnida bort fläckarna med lite ljummet vatten, fungerade inte.
Jag packade iaf ihop kåtan. När jag rullade ihop den så märker jag att hela duken, som under ihoppackningen har legat på gräset under eken, nu har fått en småkladdig beläggning.

Kladdet som jag fick på händerna verkade dunsta bort efter en stund utan tvättning.

Ska jag överhuvudtaget bry mig om det här, och isf har någon tips på vad jag kan göra?

Någon som känner igen problemet och har tips?

/Kristian
 
Det droppar från ek, lind och en del andra träd.
Jag skulle tro att det är kåda eller liknade, det vet man ju hur svårt det är att få bort.

Om det inte går bort med tvål eller diskmedel och vatten så skulle jag låta det var. Du kommer att få mer smuts på duken.
 
Inte kåda, utan snarare växtsafter. Jag skulle avvakta till nästa lågtryck och sätta upp det då och låta det stå uppe i två dagars regnväder. Tvål och andra detergenter kan lätt förstöra ytbehandlingen
 
Rent mjukt regnvatten är ofta underskattat som rengöringsmedel, bl a.
Större mängder mjukt vatten kan man få från en AC oxså.
 
Att kåtan

får en viss patina av att användas är oundvikligt. Risken med att försöka tvätta bort beläggningen är att impregneringen påverkas.

Om du eldar i din kåta kommer den att bli rätt sotig det får du leva med.

Thure
 
Tack för svaren. Det låter som en bra idé att låta tältet rengöras av regn. Det är ju också sant att man får räkna med en viss patina. Det är alltid lite tråkigt när nya saker blir skitiga för första gången, men ska ju användas ordentligt.

Jag kommer definitivt elda i tipin. Ska snart ut på en "tipi roadtrip" med mina fyra barn och då blir det mysigt att kunna elda lite på kvällarna.

/Kristian
 
Att elda

i en eldspis i tältkåta har sina sidor. Rök i ögonen kan vara störande. Om barnen är små finns det risker med eldande i kåtan. Kamineldning kan vara ett alternativ.

Men dina barn kanske är tillräckligt vuxna för att klara detta.

Thure
 
Försvann kladdet med regn på tältet? (Om trådstartaren fortfarande är kvar här). Jag har fått precis samma på min tältduk (silnylon) och överväger om jag ska tvätta med tvål eller inte. Ligger just nu i tältet som när det packades upp efter förra användningen är fullt av dessa små klibbiga prickar som fastnar på händerna och inte går bort med vatten. Getingar och andra kryp verkar gilla växtsaften iaf för de kalasar på tältet just nu. Hoppas det inte har påverkat materialet på nåt sätt...
 
Jag är ganska säker på att kletet är bladslusbajs ;)
Eller med en förskönande omskrivning så kallad honungsdagg-


Okej det är kanske inte bajs i egentlig mening, men i alla fall socker som gått igenom bladlusens tarm. Sött och gott! Gillas av såväl bin som getingar.

Jag föreställer mig att det kan sköljas bort av lite rejält regn, eller varför inte som någon föreslog vattenspridare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.