Tensons ryggsäckar - nån som testat?

Min Haglöfs Shosho från 90-talet har gett upp, inte mycket mer att laga på den så jag behöver en ersättare. Budgeten är inte så stor, så funderade lite på en Tenson Uppsala som finns på rea just nu för under 400 kr.

Nån som testat Tensons ryggsäckar eller väskor? Kvalitet, bärkomfort, passform, funktion etc?

Andra likvärdiga säckar värda att tipsa om?

Kommer att använda den för dagsturer med familjen och vardagsanvändning till och från jobbet mm.
 
Men den såg fin ut! Är också ute efter en rygga i den storleken med normal toppstängning (inte dragkedja). Skickade tillbaks en Osprey Talon 33. Fick den inte att sitta bra på mig fast den ska vara så skön. Har du kollat på den? Nya modeller är på ingång så de rear de gamla nu. T.ex. här.
http://www.eventyrsport.se/talon-33-ryggsack-0881400134.html

Går inte att hitta några ryggor alls på Tensons sajt??? Har du hittat nån uppgift på vad den väger nånstans?
 
Senast ändrad:
30 liter, kan man översätta det i hur tungt man kan bära i den? (Är lite trött just nu så orkar inte tänka, sorry).

Nej, inte direkt. Men jag skulle gissa att en rycksäck med den volymen har ett bärsystem som är anpassat till att bära upp till typ 12-15 kg hyfsat bekvämt. Men det beror förstår på hur den känns på bäraren, och till viss del hur man packar/balanserar den.
Har dock aldrig sett en Tenson-ryggsäck i verkligheten, men ser ut som en bra rätt vanlig ryggsäck, och priset på rea är ju rätt OK!
 
Jag tycker också det är konstigt att det inte finns nån info alls på Tensona sida om deras väskor. Har ju sett att de har seglarbagar mm på andra sidor, och just denna ryggsäck har jag hittat på tre olika webbshoppar.

Står ju att man kan impregnera den, men hur undrar jag? Spray, tygvax?

Jo min gamla Shosho är nog av typen 30 liter skulle jag gissa. Och jag visste knappt att de fanns i större idag. ;-) Tensons verkar ha lite er öglor och extrafickor än Haglöfsen, men gissar att de annars är likvärdiga.

Osprayen ser också fin ut. Och även jag får ont i axlarna av "fel" ryggsäckar. Min tur- och resesäck är en Bergans som är anpassad för kvinnor, samt att det är fritt för nacken (om det låter begripligt), för jag gillar inte säckar som gör att jag måste gå och titta ner i marken för att toppfickan trycker på nacken. Tror min Bergans är 50-55 l cirka.

Tack för tips om Shosho på Tradera, de dyker upp med jämna mellanrum. Men vågar man köpa begagnat utan att ha sett hur de ser ut inuti tror ni?

En annan jag funderade på var också Bergans Hugger 30 l. Ser enkel och avskalad ut, mer som en "skolrygga" men ändå ok med två fack mm.
20343.jpg


http://www.outdoorexperten.se/p-20343-bergans-hugger-30l.aspx
 
Vet du, jag gav upp och gick till Classe idag och köpte den här när jag såg att de hade rabatt på den.
http://www.clasohlson.com/se/Ryggsäck-26-liter-Asaklitt/31-8021
Den sitter lika skönt som den mindre modellen jag redan har (finns ej längre). Stunt samma om den inte är lika hållbar som en märkessäck. Det viktiga är ju att man kan bära den bekvämt och utan att det skaver nånstans. Jag ska inte bära tungt i den ivf, dagsturssäck bara, men vill kunna pula ner ett kök eller en liten kylbag och lite extra kläder, lite mer än som ryms in den lilla 15-liters.

Det finns väldigt få mindre säckar att välja på om man inte vill ha stängning med dragkedja utan "topplock". Tänkte att jag äntligen skulle unna mig en "fin", men icke. :(

Beträffande Shoshon, jag skulle chansa när priset är så lågt. Har man haft en säck man trivts bra med, som jag antar att du gjort med din, är det ju guld att få tag på en likadan.
 
För mig spelar inte heller märket nån roll, utan det är bärkomfort och hur praktisk den är för ändamålet. Ja och så priset förstås. Visst kan jag ibland lockas av en "snygg" väska, men snyggt är inte alltid det bästa. ;)

Jag har gjort av med några no-name-ryggsäckar genom åren, och nu senast en rätt enkel som jag fick av jobbet. Där höll dragkedjor, men infästet till axelbanden knakade efter några månader tyvärr. Den senaste gången jag köpte en Kåken i "vanlig" storlek rök dragkedjan rätt snabbt. Originalkånken jag hade på 80-talet höll dock länge, men även där var det dragkedjan som till slut gav vika.

Jag behöver ju bära med mig en del till och från jobbet tyvärr, önskar att jag klarade mig med en liten väska. (Har ambulerande tjänst och åker kollektivt.) Skor, ombyte, termos, matlåda, vattenflaska, lite papper, lite verktyg mm. Men vill ju helst att ryggsäcken ska funka på vanliga dagsturer och promenader med.


Egentligen gillar jag nog frontöppnade bättre, men de toppöppnade har ju helt klart sina fördelar med. Ska nog faktiskt lägga ett bud på Shoshon, tack för råd och tips! :)

Blev dock lite nyfiken när de sade att du "gett upp" Doktor Glas. Är det för att du inte hittat nån du gillar eller som prismässigt matchar kvalitet och/eller plånbok? Den från Clas ser helt ok ut tycker jag!
 
Det finns en prisgräns, men jag gav upp därför att jag inte hittade någon jag gillade. Som jag sa vill jag ha en toppmatad som stängs på traditionellt sätt på 25-30 liter. Den ska vara som en stor ryggsäck fast liten. Inga fack för laptoppen och sånt. Det finns extremt få sådana. Nästan alla små är pendlarsäckar.

Den jag köpte är extremt ful (tycker jag). Den lilla jag har förut är däremot fin. Mycket beror på färgen. Svart är inget val jag hade gjort - om det funnits ett val.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Lundhags ryggsäckar Transportera 4
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
TheBostonRag Ryggsäckar från Granite Gear Transportera 14
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
silly Thule ryggsäckar Transportera 2
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
xstaystrayx Gregorys ryggsäckar Transportera 8
seobserver Aktuell jämförelse mellan lätta 55-65 l ryggsäckar? Transportera 0
såg Ryggsäcksvalet går mellan tre ryggsäckar Transportera 9
svebban Behöver råd om ryggsäckar Transportera 8
xfredrikx The North Face Zealot 70 Transportera 6
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
pack Nya ryggsäckar från Klättermusen, + annat Transportera 14
Crilloan Toppmatade, slimmade ryggsäckar eller fickparadis med frontöppning? Transportera 6
markanthus Vattenflaskfästen till ryggsäckar Transportera 12
Niklas_83 Ryggsäckar för lång vandring? Transportera 25
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0
angylp Lämpliga 50l ryggsäckar ? Transportera 1
perdans Lowes ryggsäckar ? Transportera 1
brigas Alla dessa ryggsäckar Transportera 2
malu Gregory ryggsäckar Transportera 3
Snigel2000 Ryggsäckar (igen) Transportera 6
thomast2 Militära ryggsäckar - Något att ha? Transportera 24
grodanbolle Aarn ryggsäckar? Transportera 4
Enrok Bask´s ryggsäckar Transportera 53
hegeland Frågor om ryggsäckar Transportera 11
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
hansthomas Vattentäta ryggsäckar? Transportera 88
rikard_wiberg_hotmail.com prova ryggsäckar Transportera 22
Sven S Ryggsäckar för barn Transportera 2
finskapinnen Ryggsäckar :) Transportera 0
Hobbe 1 Osprey Ryggsäckar Transportera 0
fjällflugan Ryggsäckar på nätet? Transportera 11
danha Ryggsäckar från Jack Wolfskin Transportera 5
Eigil Vart finns mountain-equipment ryggsäckar i stockholm? Transportera 3
Thymallus Modan ryggsäckar??? Transportera 2
sajberjohan Regattas Ryggsäckar Transportera 1
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
JSilfver The Works, ryggsäckar Transportera 1
SWE3171 Serratus ryggsäckar? Transportera 0
Anders.Appelqvist Ryggsäckar allt för tunga! Transportera 1
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2
pcte Bergans Ryggsäckar i Göteborg? Transportera 3
lundhags ryggsäckar? Transportera 1
swat TIERRA ryggsäckar ?? Transportera 4
ABHa Onlinebutiker Ryggsäckar Transportera 1
Ge mig tips om ryggsäckar Transportera 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...