Temperaturgränser på Zpacks quiltar

Hej,

Någon som har erfarenhet av Zpacks Down Quiltar -- funderar specifikt på duoquliten -- men har lite funderingar på temperaturgränserna.

Det kallaste den troligen kommer att användas för är att sommar och tidiga höstvandringar i svenska fjällen. Tror varken jag eller livskamraten är kallsovare eller varmsovare. Zpacks har ju ingen EN-rating på sina sovsäckar utan säger själv att det temperaturen de anger är en uppskattad temperatur och att de själva sover med underställ och ytterkläder. Samtidigt finns det recensioner som säger att de är riktigt varma. Idealt sover vi med underställ, men ej med ytterkläder för att alltid ha något mer att dra till om det skulle bli extrakallt eller dylikt.

Är det någon som har erfarenhet av Zpacks quiltar och har tankar om deras temperaturgränser eller produkten i allmänhet. Jag står och väger mellan deras (30 F) -1 C och (20F ) -7 C modeller.

Välkomnar alla typer av synpunkter!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Enlightened Equipment

Jag har ingen erfarenhet av Zpacks quilt men jag har använt Enlightened Equipments tvåpersonersquilt tillsammans med min fru och såvitt vi har kunnat avgöra stämmer den skapligt överens med deras temperaturangivelser. Vi har 20F-varianten och när vi var ute i ca. 9 minus så sov jag gott (i underställ) och min fru tyckte att det var lite kallt men sov ändå.

http://www.enlightenedequipment.com/accomplice/

Tack för det tipset!

Enlightened Equipment Accomplice verkar ju prisvärdare. Vad valde du för yttertyg och/eller weather stripes och hur resonerade du gällande dessa val?

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Jadu, jag tror mig inte vara någon expert, men jag tänkte att eftersom vi tänkte använda quilten sovandes i vindskydd och i enkelväggstält så tog vi 20D-yttertyg för att få lite mer slit- och vattentålighet. Jag vet inte om det behövs, men vi gick från varsin relativt tung syntetsäck till denna, så vi sparade så pass mycket vikt att vi tyckte att vi kunde satsa på den kanske marginellt ökade slitstyrkan.

Jag har ingen erfarenhet av Zpacks quilt men jag har använt Enlightened Equipments tvåpersonersquilt tillsammans med min fru och såvitt vi har kunnat avgöra stämmer den skapligt överens med deras temperaturangivelser. Vi har 20F-varianten och när vi var ute i ca. 9 minus så sov jag gott (i underställ) och min fru tyckte att det var lite kallt men sov ändå.

http://www.enlightenedequipment.com/accomplice/

Tack för detta tipsset och att du fick mig att få upp ögonen för Accomplice.

I slutändan blev det en Accomplice -- tog 20D yttertyg och temperatur -6 C och är mycket nöjd. Det är otroligt att det till detta priset går att få en mycket bekväm sovlösning där man bär 550 g per person.

Vi använde den i fjällen i slutet av augusti och den kallaste natten så visade termometern -3.6 C på morgonen och sovandes i underställ frös vi aldrig. Vi behövde inte ens använda Enlightened Equipment-luvorna vi också beställt eller dunjackorna på nätterna.

Enda dilemmat var att inte få en skarv mellan Thermalight-liggunderlagen -- men det har ju inget med Accomplice att göra.

Tack för detta tipsset och att du fick mig att få upp ögonen för Accomplice.

I slutändan blev det en Accomplice -- tog 20D yttertyg och temperatur -6 C och är mycket nöjd. Det är otroligt att det till detta priset går att få en mycket bekväm sovlösning där man bär 550 g per person.

Vi använde den i fjällen i slutet av augusti och den kallaste natten så visade termometern -3.6 C på morgonen och sovandes i underställ frös vi aldrig. Vi behövde inte ens använda Enlightened Equipment-luvorna vi också beställt eller dunjackorna på nätterna.

Enda dilemmat var att inte få en skarv mellan Thermalight-liggunderlagen -- men det har ju inget med Accomplice att göra.
Vad kul att ni är lika nöjda som vi!

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips