Telia eller Telenor?

Oerhört svårt att säga. Telia brukar ha bättre täckning men de har oerhört dålig support. Problemet är att Telenor inte heller har så bra support. Skulle nog kört på Telenor men ännu hellre någon av lågprisalternativen som kör på telias eller telenors nät. Till exempel Vimla eller Fello.

Kika in på täckningskollen.se 8 likadana telefoner med olika operatörer som hängt med i olika fordon.
Kan kanske ge lite kött på benen.
Gäller PRO version
Anders

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Men, beroende på vart i Sverige man främst rör sig, så får man kolla på operatör / nät efter det.
Jag rör mig främst i norra Sverige och använder i huvudsak Telia, jämför täckningskartorna. Telia är fortfarande bäst i stort sett i norra sverige, dock har Tele2 & Telenor byggt ut ganska rejält med 2G & 4G, men än är de inte ikapp eller förbi Telia.

Dock ett råd när det gäller operatörernas täckningskartor,
De finns i 3 nivåer av hur bra täckningen är: mycket god, god & bas. Jag brukar bara kolla på de 2 första, den 3:e nivån av hur bra täckningen är på en viss plats brukar oftast vara opålitlig, då är det bättre att inte räkna med någon täckning. Tänk även på att 2,5G / edge (GSM) oftast duger till lättare surfbehov, som ladda ned kartor löpande och att låta appar rapportera position till t.ex vänner och bekanta, dessutom har 2G störst täckning iaf hos Telia (92 % yttäckning).

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Personligen håller jag inte med om Edge duglighet. Möjligen kan man skicka ett Messenger/whatsapp-meddelande men inte mycket mer. Mobilen står oftast bara och väntar, sen "ingen täckning", är min erfarenhet. Vilket är konstigt för det borde gå, bara långsammare.

Min erfarenhet sedan några år är att Telia är avsevärt bättre än telenor på landsbygden i både södra sverige (norra skåne) och norra sverige (ångermanland) - detta vet jag då jag ofta på resor har med mig en jobbtelefon med telenor och min vanliga telefon har telia

Min erfarenhet sedan några år är att Telia är avsevärt bättre än telenor på landsbygden i både södra sverige (norra skåne) och norra sverige (ångermanland) - detta vet jag då jag ofta på resor har med mig en jobbtelefon med telenor och min vanliga telefon har telia
Känner du så fortfarande nu efter Telenor & Tele2's satsning på att bygga ut 2G & 4G till 90 % yttäckning ?

Tele2 & Telenor delar ju 2G & 4G genom nätbolaget Net4mobility.

Kollar man på täckningskartorna så har Tele2 & Telenor ingen täckning i t.ex Ritsem, medans Telia har det.

Upplever att Telia har bättre kapacitet i sitt 4G nät, högre hastigheter. Men hos Telenor får jag obegränsad surf, billigare än vad 100 GB kostar hos Telia.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Senast ändrad:
Telenor är den första operatören som kommer släcka ned 2G nätet (GSM).
3G är i praktiken övergiven och allt skall rulla på 4G (LTE) i alla operatörers nät.

Telia kommer nog ha ha kvar tjänster en hyfsad bit i 2020 talet i 2G aka GSM

Värt och känna till för många som använder osmarta knappnallar med 2G och 3G som batterisnåla nallar/reservnallar.

Försök och hitta osmarta nallar med LTE stöd

Telenor är den första operatören som kommer släcka ned 2G nätet (GSM).

3G är i praktiken övergiven och allt skall rulla på 4G (LTE) i alla operatörers nät.

Telia kommer nog ha ha kvar tjänster en hyfsad bit i 2020 talet i 2G aka GSM

Värt och känna till för många som använder osmarta knappnallar med 2G och 3G som batterisnåla nallar/reservnallar.

Försök och hitta osmarta nallar med LTE stöd
Telia kommer troligen ha kvar 3G ganska länge då de satsar på att fortfarande bygga ut det egna 3G nätet på 900 MHz.
Det 3G nät som delas med Tele2 är under avveckling.

Ok men man måste tänka på att nät numera är frekvensneutrala.

Dom kan köra nätena med vilket gränsnitt dom vill på valfritt frekvensband.

Gamla mobiler stödjer inte allt på grund av radiomodemet.

Lågbandet 700MHz är ett sådant , det är det bandet som man kommer bygga mycket yttäckning med då det bättre räckvidd än 900MHz.

Handlar om 10 tal % iaf och det är en avsevärd ekonomisk fördel

Ja, numera får ju operatörerna själva välja vilken teknik de ska använda till sina frekvenser.

Telia vann ju 2 x 10 MHz på 700 MHz bandet & väljer att använda hälften av utrymmet till 4G.

Telia bygger ut täckning och kapacitet i sitt 4G nät med hjälp av 700 MHz (band 28), hastigheten man får är jämförbar med 800 MHz (band 20).
Många telefoner klarar band 28.

Vart Telia bygger med 700 MHz går att se på deras utbyggnadskarta som finns i en flik på täckningskartan, där det även går att lämna synpunkter på täckningen, gör gärna det där ni upplever brist på kapacitet & dålig täckning, eller där ni gärna vill ha täckning.

Själv kör jag Telenor & Telia paralellt för bästa täckning då de båda operatörerna och näten kompletterar varandra ganska bra, samt säkerhetsmässigt att ha tillgång till flera olika nät.

Tänk på att hos Telenor kan man vara upp till 8 pers som delar abonnemang, det kallas familjelösning men Telenor tillåter även att man går ihop ett kompisgäng eller liknande, så ett abonnemang med obegränsad surf delat på 8 blir ganska bra pris.
(569 kr + 169 kr för varje användare om man vill kunna ringa eller 69 kr / användare om man nöjer sig med enbart surf).

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips