Telemarksåkning med slalomskidor?

Hejsan.

Har åkt telemark i några år nu, både tur-, raka- och olika sorters "carving"-skidor har jag provat. Vad jag upplevt är att alla telemarksskidor som jag har provat har varit för mjuka för åkning i pisten. Brukar prova ex anatl skidor varje år på skidprovardagarna i åre och upplever ungeär samma känsla hela tiden. När föret blir hårt, backen brant och farten ganska hög tycker jag skidorna känns fladdriga och instabila.

Så, för att komma till med undrar, fungerar det att montera telemarksbindningar på slalomskidor?

Själv väger jag inte särskilt mycket, men kör dock ganska aggressivt och har inget emot hårt underlag. Har hört från olika telemarksåkare att det fungerar bra, men de har ofta varit stora och biffiga killar, så är det någon här på utsidan som har några erfarenheter?
 
slalom vs tele

Håller med dig jag kör med ett par völkl 200cm storslalomskidor perfekt grepp men måste köras hårt i pist.bra kontroll inget fladder.
 
Kan bara instämma om att i pisten är det bäst med slalomskidor även till telemark. Men frågan är varför man åker telemark i pisten där är det ju roligare med slalom. Telemark ska man åka i puder utanför pisten.
 
Håller oxå med... Kör själv ett par K2 ModX som är stehårda - funkar alldeles utmärkt i pist om man orkar stå på och trycka i ordentligt...

Men höga plastpjäxor är ett måste för att få över ordentligt med kraft till skidorna! Och stabila bindningar hjälper ju också till.

Har oxå upplevt de "rena" telis modellerna som aningen fladdriga när man får upp farten ordentligt!

Fast det är ju en sjuk viktskillnad mellan mina alpina telisar och de vanliga - men i pist åker man ju ändå lift så det spelar ju inte så stor roll...

MVH /Calle
 
Alpinskidor till telisbruk

Tjenare alla glada telisklämmare!

Efter en nybörjarsäsong på ett par telisspecifika Morotto-skidor så tröttnade jag på allt fladder som dom mjuka skidorna gav vid lite högre tryck/fart.

Skaffade i fjol ett par Bandit XX (170, 17 m radie) med 7 tm bindningar som gick betydligt stabilare i fart.

Efter mycket provande och testande skaffades ett par begagnade Equipe 10 3V (160, 13 m radie) och ett par begagnade Equipe 10 2V (180, 21 m radie) till denna säsongen av en alpinisträv.
Efter att ha åkt dom nu i tre veckor så kan jag nöjt konstatera att det går att trycka dessa skidor hur hårt som helst. Åkintrycken stämmer till stor del med de recensioner som skidorna fått i alpinistsammanhang.
Åker 8:eek:r runt polarna/bombar ifrån dom hur lätt som helst beroende på skida.

Är själv 173 cm, 80 kg fin och kan väl inte direkt rekomendera kortare skidor/mindre radie än 13 m om man vill kunna köra med fullt skärande sväng i brantare backar än blåa.

Förespråkar definitivt alpinskidor om man vill klämma på lite grann och känner att det här med att ligga på skär är det skönaste som finns!

Frågan är inte alpin eller telemarksskidor utan mer vilken längd och radie man önskar i förhållande tillkörstil och val av backar.
Mina Banditar är definitivt mitt val om jag bara skulle ha ett par skidor: lagom längd/lagom mycket skärning + klarar uppåkta förhållanden som en dröm tack vare bredden under foten. Dom andra två leksakerna kompletterar jag med efter förhållanden och tycke för dagen samt vem jag åker med.

Pluss i kanten på Equipe-skidorna är att begagnade tävlingsprylar är välskötta och billiga, gav 3000 sek för bägge paren tillsammans.

Keep it rocking!!

//Mangebange
 
Sätt dessutom på ett par alpinbindningar så går det ännu bättre!
:)

PS Se inte detta som en kritik mot telisar i pist, snarare som ett konstaterande att utvecklingen på telis-sidan gör att utrustningen är nära den alpina.
mvh!
 
Hej Pontus! Jag tycker att det går jättebra! Med 173 cm och 65 kg kör jag sedan tre år på ett par Fischer Alltrax och cobra och min syster som är betydligt mindre kör på ett par Salomon Xscream. Skulle jag köpa nya skidor och montera telisbindnigar idag skulle jag välja en slalomskida igen. Idag skulle jag nog satsa på double diamond eller liknande, men jag är jättenöjd med "slalomskidegenskaperna" i pist _och_ utanför.

Sen åker man ju lite som skidan "är" också eller vad man ska säga, med mina alltrax i hård pist blir stilen mer ihopkrupen och aggressiv - mer slalomaktig kanske -men jag ser inte det som någon nackdel.
/Anna
 
Håller med

Tjohej!! Skulle bara säga att håller med övriga skrivare men har en liten tanke att tillläga. När nu väl den efterlängade PUDERSNÖN kommer vill man ju oxå kunna flyta fram på den, eller hur!!! Så ett par skidor med inte alltför smal midja ska man nog tänka på att skaffa sig. Har en kompis som kör Bandit XX eller B2 som de nu heter och e helnöjd. Själv provare jag i helgen ELAN Mantis 662 finns även som 777. Helnöjd! Både till pist ( det var fin pist ingen is så vet inte riktigt hur de är då..) och utanför pist. Stabila som bara den i lite högre fart i pisten men ändå kvicka att få runt i brant o.p! Tror dock de är något bättre till o.p än pist men ändå great!! Lycka till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Candid Telemarksåkning under julen Telemark 5
flanell f.d slalomskidor till telis, funkar det? behöver råd Telemark 9
jbryggare Gamla slalomskidor? Telemark 5
Hellraider Telis på slalomskidor!? Telemark 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.