Tarradalen och sydvästra sarek

http://kartor.eniro.se/m/6RRXN

Funderar på att gå den här turen i vecka 31 med frun och brorsan i sommar:
kvikkjokk-tarra-sarves-lulliha-pårek-kvikkjokk

Uppskattar tankar om svårhetsgrad och om det är möjligt att ta sig in i sarvesvagge från tarraluoppalstugorna runda förbi småsjöar mm. Vilka vad blir tuffast?

Det blir en bit att gå, ca. 12mil. Tänker att en vecka borde räcka. Osäker på hur man brukar gå på tillbakavägen från pårtemassivet till kvikkjokk men ska skaffa en riktig karta. Tips på vart man skulle kunna korta ner turen vid behov?
 
Från Tarraluoppal till Sarvesvagges västände är det mycket lätt vandring. Man kommer in på prästleden till Alkavare efter några kilometer. Alternativt följer ni prästleden hela vägen från Kvikkjokk via prinskullen och vallevagge. Kolla Fowwes blogg så får du en exakt beskrivning.
För att korta ner turen kan man åka helikopter till Tarraluoppal.
Det är evigheter sedan jag gick i Sarvesvagge och förbi Pårek så mina minnesbilder därifrån är vaga. Jag har dock kommit fram utan problem.
 
Inte heller jag ser några större svårigheter. När det gäller vad gäller som vanligt att det kan vara besvärligt vid ihållande regn eller stark värme. Det gäller t. ex. utloppet från Nuortap Luohttojiegna som här på Utsidan har angetts som besvärligt ibland. Detsamma kan då gälla vattnet som kommer från Luohttojávrre. Den tredje och sista prövningen är Noajdejågåsj, som jag tycker ni ska vada nere på svämkäglan, där den delar upp sig. Jag har en gång fått vända här, men det var i snösmältningstider en månad tidigare. Du vet naturligtvis att man väljer att vada tidigt på morgonen om det ser svårt ut. Det är därför lämpligt att planera övernattningarna därefter.

Din ruttbeskrivning är ju starkt förenklad. Självfallet väljer ni bron över Gådojåhkå eftersom detta vattendrag redan vid normal vattenföring är livsfarligt att vada.

Din planerade runda är rätt "ekonomisk", så det är inte lätt att korta ner den. Möjligen undrar jag varför ni ska göra en extrakrumelur i det nordvästra hörnet. Kanske ni vill blicka ner i den vackra Njoatsesvágge? Annars är det förstås enklare att bara följa parkgränsen norrut.

Skulle ni ändå behöva korta ner turen finns ju möjlighet att gå ner i Njoatsesvágge, tvära över till Låptåvágge och sen gå väster om Ruonas till Prinskullen och åter ner till Kvikkjokk. Men det blir ju en helt annan tur. Att gena från Sarvesvágge över Luohttoláko ser enkelt ut på kartan, men nerfarten mot Sähkok kan vara knepig, särskilt om sikten är dålig.

Vad gäller tiden skulle jag försöka anslå ytterligare ett par dagar. De kan behövas om inte allt går på räls!

Planeringen underlättas förstås av en Sarekkarta, BD 10. Men du kan också planera i datorn med hjälp av kso.lantmateriet.se. Välj Fjällkartan i rullmenyn till höger och zooma till lämplig skala.

Lycka till önskar Pelle
 
Lite längre än vad man tror...

Hejsan,

Håller med föregående att det ser ut att vara en trevlig och klart genomförbar tur. Och som Swift redan påpekat går det att korta av turen genom att vika av in i Njoatsovagge och sen antingen gå via Pårek eller via Prinskullen som Swift föreslår. Skulle bedöma att det kortar ner turen med c:a 1-2 dagar i runda slängar.

Vad det gäller karta, som jag personligen aldrig skulle ge mig ut i fjällen utan, tycker jag att tyvek-kartorna är helt överlägsna de som lantmäteriet ger ut...http://www.kartbutiken.se/tyvek-kartor/calazo/sarek-och-padjelanta-1100-000

Sist men inte minst har du underskattat hur lång turen är. Visst är det helt riktigt att det blir ungefär 12 mil om man "klickar" sig fram på datorn (jag fick 12.5 mil). Men du går aldrig lika "rakt" i terrängen. en gammal klassisk tumregel brukar säga att fötterna trampar ungefär 20% längre väg än det som man mäter på kartan, vilket skulle medföra att turen är ungefär 15 mil.

Nu är det inte omöjligt att gå detta på en vecka, jag har själv gått ungefär samma tur på 5 dagar i oktober (om man är petig så gick vi lite längre...). Men ska man snitta över 2 mil per dag i Sarek krävs det att man är beredd (och gillar) l å n g a vandringsdagar.

Så jag tror att ni kommer vara glada för 2 extra vandringsdagar som Swift föreslår :)

/ Stefan
 
Tack för era värdefulla tips. Jag har fått mycket att fundera på. Vi hoppar över knixen kring sjöarna om det går att ta sig längs med gränsen istället. Tanken var bara att slippa svåra vattendrag just där.

Präststigen verkar ju vara ett bra alternativ till tarradalen.
http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/index.htm?skip=5

Ska försöka lokalisera bron över Gådojåhkå på kartan. Känns som en kritisk punkt för planeringen. Bra att veta om de norra vadens utmaningar också.
 
Bästa kartan på nätet...

Hejsan,

Bästa kartan på nätet hittar du på http://kso.lantmateriet.se/

För att se broar och liknande är det ofta nödvändigt att man väljer fjällkartan i rullgardinen på höger sida av sidan.

Bron över Gådokjåhkå är då enkel att hitta :) ... ett alternativ i fint väder kan även vara att gå upp till glaciären och knata över glaciärtungan som den blåa pilen visar. Blir förvisso ett gäng km i "onödan" men utsikten är kanonfin. Är dock lite osäker på hur långt glaciären har dragit sig tillbaka, så bron är helt klart det säkraste kortet.

/ Stefan

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=19525&stc=1&d=1430287774
 

Bilagor

  • bron.jpg
    bron.jpg
    64.5 KB · Visningar: 1,710
Ok, nästa fundering då som säkert inte är något problem, men ändå: Skajdejågåsj vart korsar man den? Tidigt och håller sig på norra sidan om den fram till bron eller genar man över de slätare partierna söder om den och korsar senare. Det ger sig säkert, men kan vara bra att veta från någon som gått vägen vart vi ska sikta.

Övriga bitar känns tydligare. Som att man rundar Stuor jiertta och håller sig över videsnåren ovanför Pårek. Eller ska man under Unna Jiertta med alla jokkarna där? Lite otydligt ändå. Annars ser väl det mesta utstakat ut.
 
Skajdejågåsj är väl bara att kliva över. Jag har visserligen inte gått längs jokken utan bara korsat den längst ner. Just där ovanför sammanflödet med Gådokjåhkå vadade jag Gådokjåhkå på sjuttiotalet eftersom bron var förstörd just då. Tidigt på morgonen kunde vi gå över i knädjupt vatten.
 
Övriga bitar känns tydligare. Som att man rundar Stuor jiertta och håller sig över videsnåren ovanför Pårek. Eller ska man under Unna Jiertta med alla jokkarna där? Lite otydligt ändå. Annars ser väl det mesta utstakat ut.
Tror att vanligaste vägvalet går ovanför Stuor Jierttá. Nedanför Stuor Jierttá funkar säkert också men nedanför Unna Jierttá blir nog onödigt snårigt. Följ stig från ovan Pårek til Kungsleden.
 
Strunta i bron

Skajdejågåsj är väl bara att kliva över. Jag har visserligen inte gått längs jokken utan bara korsat den längst ner. Just där ovanför sammanflödet med Gådokjåhkå vadade jag Gådokjåhkå på sjuttiotalet eftersom bron var förstörd just då. Tidigt på morgonen kunde vi gå över i knädjupt vatten.

Kanske överflödigt men.....kan ju fylla ut med att jag gick den delen av sträckan för ett par år sedan och använde aldrig bron över Gådokjåhkå utan höll bara vänstra sidan(kom från Kvikkjokk) och gick rakt in i Lullihavagge. Går man nog högt upp så är vattenflödet minimalt och jag vadade över torrskodd :)!
För att du ska ändå hålla den sidan av Skajdejågåsj.

Har även gått det andra alternativet Via Njoatsosvagge. Vilket du än väljer så blir det säkerligen en fin tur :)!
//A
 
Nu börjar det närma sig. Är det ens lönt att fundera på denna turen i år med vädret och snöläget? Vi ska i så fall bege oss på torsdag eller fredag. Vad bör man tänka på förutom att klä sig varmt. Ska vi välja en enklare tur istället, exempelvis kungsleden kvikkjokk-saltoluokta med avstickare upp på skierfe?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Sydvästra sidan av Tarradalen Fjällvandring 16
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Karlaugust Tarradalen till fots Fjällvandring 8
bastuman Fråga angående Terrakaise, Tarradalen mm Fjällvandring 7
tbergman Från Tarradalen till Råvejávrre Fjällvandring 5
streamer tarradalen Fjällvandring 4
PFE Södra sidan Tarradalen!!!? Fjällvandring 0
hennor Sarvesvagge till Tarradalen Fjällvandring 5
skellington Sevärt i södra/sydvästra padjelanta? Fjällvandring 2
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.