Tarp och sovsäck... Men vad ska man ligga på?

Hej alla,

Mitt första inlägg på denna trevliga sida (lurkat en längre tid).

1. Jag hade tänkt införskaffa en enklare Tarp, och en superlätt sovsäck. Men frågan är vad man ha för liggunderlag. Vill ha något superlätt men som ändå ska klara av att ligga direkt på backen. T.ex. om man gör läger i blött gräs, vad ska man göra för att inte bli blöt och kall när man i princip bara har sovsäcken? (ok, man kan köra med mängder av torkat granris men det är inte alltid ett alternativ :D )

2. Tarpen jag hade tänkt skaffa (från GetOut) klarar "10kg rivstyrka" vad menas med det? Hur mycket blåser det då på ett ungefär? Kanske ska ta det med 14kg rivstyrka istället?

Jag är inte ute efter komfort utan endast minimalt med utrustning :)

Tacksam för alla tips, även off-topic!

/Anarkizt
 
Du verkar behöva fundera mera över val av lägerplats.....
Torrt är en god början....
Om du behöver luft eller inte är ditt val.
//J
 
Lättast: ett stycke Tyvek eller silnylon eller nåt ditåt.
Lite tyngre som även ger värme: bubbelplast

Ännu tyngre, men med reell funktion:
Ett stycke Tyvek som fuktskydd och ett helt vanligt, men avkortat cellunderlag (väger kanske 100 gram) för isolering under torson. Jag har använt en Tyvekkarta + liggunderlag.
 
Senast ändrad:
1. Tyvek (vatten-/vindtätt) verkar fungera som underlag enligt amerikanska siter - säljs på bla ebay.
Typiska siffror: 150 gram för en bit på 4x7 fot...
 
Om jag blir tvungen att ligga på marken (ligger normalt i hängmatta) använder jag ett vanligt cellplastunderlag + en bit PU-belagd ripstop (80 g/m^2) som är ca 2 x 0.8 m.

Du kan ju oxå sätta upp din tarp som en 'modifierad Holden', se min sida http://asp.st och se under Presening längst ner!

Ha de'
/p-a
 
Senast ändrad:
Kan man inte vika ner en bit av tarpen och ligga på (tex på baksidan)? Har ingen erfarenhet av just tarp så det kanske inte funkar. Plast över, plast under...

Fast enklast kanske är att helt enkelt bara rulla in sig i tarpen ;)
 
Tack för alla svar!

Martin & Kvarnträsk: Ska kolla upp Tyvek!

asp: Ah, såg bra ut där med presseningen tycker jag! Hur gör du med pinnen, bör du den med dig eller försöker du hitta nya när det är dags för läger?

Vad trevligt det såg ut med hängmattan förresten, men kallt kanske... :)

Karolina: Ja, att rulla in sig funkar nog! :D
 
Ett liggunderlag behöver man ju oftast för att få isolering från marken. Behöver man skydda sig mer från fuktig mark så kan en bit simpel byggplast funka bra. Sån tunn man har när man täcker vid målning verkar tillräckligt hållbar (gör ju inget om det blir småhål, den ska ju inte vara helt vattentät utan bara göra så man inte ligger direkt i det blöta).
 
Just detta extrema minimalistiska är nog inte min grej, men om du inte redan köpt sovsäck antar jag att du kan välja en sådan som är aningen tunnare än annars och till den använda sovsäcksöverdrag*. Det gör att skyddet är på plats under hela natten. Plast, Tyvek och silnylon känns som om det kan hamna lite hursomhelst, och rätt som det är ligger man på det blöta ändå.

Med denna lösning är det bara att välja så obekvämt liggunderlag man vill.
Själv skulle jag välja ett cepplastunderlag. De är lite skymmande, men inte särskil tunga, och i den mån man kan avstå "stoppningen" så är det ju så att om det inte är sommar så kan marken vara kall, och göra den tunna säcken otillräcklig om underlaget är undermåligt.


*Inte nåt robust, tungt GT. Kanske ett som är otätt på ovansidan,och silnylon på undre halvan.
 
Anarkizt: Jag använder en av teleskopstavarna....

Karolina: Rulla in sig i tarpen blir nog rejält fuktigt, den är ju heltät!

/p-a
 
Att rulla in sig i tarpet är nog, som påpekats, ingen vidare idé.
Däremot fick jag en minnesbild av en tågluff genom Finland för många år sedan.
Jag ankom en mindre ort i norra Finland ganska sent på kvällen och behövde någonstans att sova. Efter en stunds promenerande hittade jag ett trevligt ställe nere vid älven som rann förbi och eftersom det var fint väder la jag mig där under stjärnorna.
Naturligtvis började det regna framåt tvåtiden på natten men eftersom jag hade ett tält i ryggsäcken så drog jag helt sonika fram det och drog det över mig och somnade sedan om.
Efter vad jag minns så sov jag gott resten av natten. Så visst funkar det, även om man kanske vill ha lite mera komfort i längden.

GUT PFAD!
 
Lättvariant

är en t ex en sådan som innebär att man utnyttjar något man redan har. T ex så kanske du redan har ett sittunderlägg som du kan lägga under höften och en skiva från ryggsidan av ryggsäcken att placera under resten av kroppen/bröstkorgen. Du kan ju ligga direkt på ryggsäcken också om den är tömd på innehåll.

Ofta rätt bra att se till att man har en "höftgrop" vilket minskar behovet av polstring.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
omaisgrande Tarp lina Lättpackning 2
pal2 Hur utnyttja stavar bäst för uppspänning av tarp? Lättpackning 4
simon_a85 Sea to summit tarp + myggnät Lättpackning 2
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
LightDan Lättvikt tarp/regnställsystem. Lättpackning 19
UnderEnTarp Tarp/poncho-kombination! Lättpackning 27
GustavF. Skippa tältet, tarp och myggnät istället! Lättpackning 13
DrChris Lättaste tält/tarp för fjället? Lättpackning 13
Ulvskog Tarp godkänt Lättpackning 17
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
Cremytos GoLite 2010 Poncho Tarp Lättpackning 8
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
Eric R Tarp-ryggsäcks teori Lättpackning 25
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
Anderljung Att sova i en tarp Lättpackning 2
Collin nödfilt som tarp Lättpackning 10
dave1 Egensydd tarp Lättpackning 17
Jones Var kan jag köpa min polska sovsäck? Lättpackning 8
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
karl-petter Sovsäck 480g: Mountain Hardwear Phantom 45 Lättpackning 8
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
UnderEnTarp Sovsäck Kimmlite PA1 Lättpackning 0
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24
peter1969 Rusta-sovsäck 880 gram? Lättpackning 3
efa "Lagom" lätt sovsäck och liggunderlag Lättpackning 12
avslut1102 Lätt varm sovsäck Lättpackning 54
greendanger Sovsäck ner till -10 Lättpackning 8
awarnqvist Lätt syntEtisk sovsäck Lättpackning 8
nmr lätt sovsäck Lättpackning 32
Totteman McKinley sovsäck, är den bra? Lättpackning 7
thomalin Bästa kilopris sovsäck? Lättpackning 29
nmr vilka vandringstavar ska man välja? Lättpackning 9
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.