Tarp, hur gör Ni?

Då jag vanligtvis sover i hängmatta har jag god koll på hur man nyttjar tarpen för detta.

Tanken har dock slagit mig att vid tillfälle( n ) sova på marken och då med tarpen som skydd, exempelvis när man är två personer.

Hur sätter Ni upp Er tarp när Ni är på äventyr i skogen?
Har givetvis använt tarpen för markboende men letar nya sätt att sätta upp den då min nyfikenhet är obegränsad;)

Så kort sagt letar jag efter andras erfarenheter av olika varianter.

Någon?

From da Phone
 
Då jag vanligtvis sover i hängmatta har jag god koll på hur man nyttjar tarpen för detta.

Tanken har dock slagit mig att vid tillfälle( n ) sova på marken och då med tarpen som skydd, exempelvis när man är två personer.

Hur sätter Ni upp Er tarp när Ni är på äventyr i skogen?
Har givetvis använt tarpen för markboende men letar nya sätt att sätta upp den då min nyfikenhet är obegränsad;)

Så kort sagt letar jag efter andras erfarenheter av olika varianter.

Någon?

From da Phone

Beror ju på lite hur situtaionen är med underlag samt vad man kan snöra det i oftast. antingen bygger jag det som ett vind skydd så att det är öppet på ena långsidan och andra på marken och på andra långsidan snörar i träd eller ställer upp 2 grenar , eller så kör jag en lina i mitten vid dåligt väder och antingen surrar det i träd eller sätter pinnar som jag kan surra i. Jag brukar även när jag paddlat långt sätta fast i kayaken och sedan bara lägga lite stenar så att den spänns upp och sova under . annars så surrar jag rep runt så att det blir som en hängmatta fall jag är själv , förjävla skönt tills det regnar :) är jag ute i snön brukar jag gräva ner båda sidorna och sätta pinanr i mitten bara svin enkelt men kan vara lite jobbigt när skiten frusit sedan :/
 
Vad är det för väder?
Vilket väder skall det bli?
Vad har du för tarp?
Vad vill du helst?

Därefter kan det bli något slags tak, vägg, lä.
Stor, lätt tarp och mycket persiennlina är en god start. Pinnar finns i skogen.
go tur
 
Vid uppehåll sätter vi upp det som "3/4 A" med vandringsstavar. Ena sidan ner till marken (som vindskydd) och andra änden blir bara ett veck som sträcks ut med linor.
Vid regn använder vi två, ett som ovan och ett åt andra hållet innanför så att vattnet inte regnar in via taket (överlappning). Som tur var hade vi två små tarpar som vi ställde upp i "flying V"-formation vid gavlarna (några stormiga nätter). Vi är många som sover under tarp och våra tarpar mäter 3x2 m (400 g per tarp, terra nova). Dom små är bara 1,5x1,8 m (biltema presenning pe 90 g/m2). Till golv använder vi Harald Nyborgs presenning 2,5x2,5 m pe 80 g/m2.
Funderar på att sy till ett UL "innertält" i mestadels myggnät med badkarsgolv för att spara på vikten ännu mer. Vi måste använda två myggnät nu.
 
Vid uppehåll sätter vi upp det som "3/4 A" med vandringsstavar. Ena sidan ner till marken (som vindskydd) och andra änden blir bara ett veck som sträcks ut med linor.
Vid regn använder vi två, ett som ovan och ett åt andra hållet innanför så att vattnet inte regnar in via taket (överlappning). Som tur var hade vi två små tarpar som vi ställde upp i "flying V"-formation vid gavlarna (några stormiga nätter). Vi är många som sover under tarp och våra tarpar mäter 3x2 m (400 g per tarp, terra nova). Dom små är bara 1,5x1,8 m (biltema presenning pe 90 g/m2). Till golv använder vi Harald Nyborgs presenning 2,5x2,5 m pe 80 g/m2.
Funderar på att sy till ett UL "innertält" i mestadels myggnät med badkarsgolv för att spara på vikten ännu mer. Vi måste använda två myggnät nu.

Ett tipps är att köpa 2-4 myggnät färdigt och sedan skära sönder det i mitten och sy öglor både på tarpen eller myggnätet som väldigt snabbt kan sättas på och kostar inte många kronor kanske 100 kr för hela uppsättningen. har själv använt det och är svinskkönt när man märker av myggen och snabbt bra kan sätta upp :)

rekommenderar dock inte badkarsgolv som golv då det väger mer än vad man tror utan även där tarp.. jag har ett golv till ett av mina som väger nästan 5 kg och inget jag är villig att släpa runt på :)
 
Tjena!

Jag rekommenderar tarpen från Hilleberg. De integrerade tältlinorna gör att du har väldigt många uppsättningar, beroende hur din omgivning ser ut. En fantastisk produkt som är väldigt lätt att använda :)

Mvh Nicklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Pohman Tarp som passar vandringsstavar Bo och sova 11
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
osiriz Ni som tältar, bär ni också tarp? Bo och sova 22
Rimefrost Fördelar med Asymmetrisk tarp? Bo och sova 7
KimmyA DD superlight tarp Bo och sova 11
vandrafjäll Tarp som är skuren som en fladdermus vinge. Bo och sova 10
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Per_ Myggnät till tarp Bo och sova 6
Gran-tall-och-mossa 100 olika tarp- och presenningsskydd. Fyll på! Bo och sova 28
dalnyn Tarp och mygg Bo och sova 4
UAO Tarp Bo och sova 5
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
fekki Sidepanel pull-outs till tarp Bo och sova 4
yps Tarp som solskydd Bo och sova 3
joja82 Tarp - uppsättning mm Bo och sova 4
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
Micro553 Tarp 2 personer Bo och sova 16
såg Savotta loue eller Tarp på fjällturen Bo och sova 6
såg Hur många använder Tarp på vinter Bo och sova 8
LightDan zpacks hexamid tent/tarp, plus eller icke? Bo och sova 18
såg Pressäning eller Tarp Bo och sova 9
såg Vad är att föredra vindskydd eller tarp Bo och sova 4
såg Vad sig om detta. sovsäck, tarp, bivacksäck Bo och sova 8
Karlaugust Tarp Bo och sova 19
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
donutz Inköp av Tarp - modell, uppsättning? Bo och sova 22
monokrom Tips på Tarp! Bo och sova 9
niklaz Stång till tarp Bo och sova 8
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
såg tält eller tarp & sovsäcköverdrag Bo och sova 37
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
alven Tarp för sju Bo och sova 7
gundj Bygga om ryggås till tarp Bo och sova 1
Piranha_paradise Tält vs Tarp Bo och sova 0
Sarvi Att sätta upp en tarp Bo och sova 2
salgo60 Sätta upp tarp Bo och sova 3
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
tonber Hur funkar en tarp? Bo och sova 7
2004-06-16 arc exped Tarp Bo och sova 0
stoppenbach Hur stor tarp? Bo och sova 1
salgo60 Erfarenhet Tarp Bo och sova 0
tiddelipom Exped Arc Tarp Bo och sova 9
Tranan Att bo i tarp....rent praktiskt, hur göra? Bo och sova 46
spajk Stänger till tarp?? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.