Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag är lite nyfiken på hur många av er som är tarp(are), dvs. använder tarp på era turer. När jag växte upp förekom inte tarp. Visst, någon kanske använde en presenning, men det hörde till ovanligheten. För övrigt var ryggåstält förhärskande på den tiden.
Jag använder tarp både till hängmatta o tält. Till tält är det skönt att ha med sig en tarp som man kan använda både som regn och vindskydd vid raster men framförallt som solskydd på kalfjället. Under förra veckans fjällvandring i Kvikkjokkstrakten i 30gradiga temperaturer gjorde tarpen som solskydd över tältet att vi kunde sova längre på morgnarna än de som inte hade möjlighet att skugga tälten kör med ddhammocks tarpar i olika storlekar.
Har kört hårt med tarp under ett antal år, men i våras köpte jag ett Lunar Solo från Six Moons Design. Det ger mycket bättre skydd vid busväder, men det är även mycket bra under myggtiden.
Har sovit under mitt primustarp 2 gånger. Första gången hade jag satt upp det som ett vindskyddstak ungefär, då på natten började det blåsa och regna rakt in. Andra gången delade jag och sambon på ett enmans-myggnät (bara över huvudena), vi blev totalt uppätna . Men jag tänker inte ge mig ska ta det nån tur nu på hösten med.
Särskilt då man är ute en grupp är det bra att ha med en tarp ifall det börjar regna då kan alla sitta och äta ihop istället för att man försvinner till sina egna tält....
Som ett litet, men ändå funktionellt och snabbt uppsatt skydd mot regn och vind under lunchpaus en regning dag på Padjelantaleden. Väger under 300 gram inkl. spik och linor så jag tycker att det är värt att "släpa på" som komplement till tältet.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...