Tårem på Tegsnäs kabelbindning….

Testade mina Tegsnäsare med kabelbindning idag tillsammans med Jörkänga Antifrys (vanlig sula). Halvvägs in på turen gick ena tåremmen av och den andra visade sig också vara illa däran. Det verkar som om remmarna gnags av genom friktionen mellan rem och bindning (den springa som remmen löper genom i bindningen).
Remmarna jag använder är Tegsnäs orginal…jag är föga imponerad av hållfastheten.

Någon som varit med om samma problem och har förslag på lösning?
Men vill ju ut och åka….

Bilagor

• IMG_0308.jpeg
    IMG_0308.jpeg
    172.3 KB · Visningar: 140
Förbrukningsvara. Föredrog dock Försvarets remmar i läder. Kolla dock om inte tåjärnet har vassa kanter. I så fall, slipa. (Materialet är mycket mjukt aluminium.)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Spänner du remmarna för hårt nöts de av på nolltid. De ska sitta riktigt löst. Jag har alltid med mig reservvajer och reservrem i benfickan.
Ersättningsremmar som håller lika dåligt som originalen men är billigare hittar du på Biltema.

Jag föredrar gamla justerbara vajerbindningar där man slipper remmen, fördelen med Tegsnäsbindningen är att de direkt passar både 87 och 91 mm skidsulor.

Tack för svar.
Tåremmar i läder bestälkda och gradning av bindningens vassa kanter sker i morgon. De är verkligen sjukt vassa kan jag konstatera…borde gradats av vid tillverkningen kan jag tycka…
Kommer testa att spänna dem lösare nästa tur.

Nya observation, fotplattorna visade sig ha lossat i fram och bakkant och snö tryckts in, får nog limma om dessa ordentligt.
Tilltagande skepsis från min sida om nivån av kvalitet på Tegsnäs-produkter….

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips