Tappad utrustning

Hejsan, Var i Grönbrink i fredags och klättrade då b l a tutti frutti. Hade dock oturen att tappa en friend modell större från ca 5 meter ner i backen och naturligtvis rakt på en sten. Karbinen som frienden satt i kommer naturligtvis att kasseras. Men frienden är jag osäker på. Vid inspektion finner jag ingen deformering av själva axeln som kammarna sitter på. Däremot har ena kammen fått sig en pytteliten törn och skrapning av ytan..ev. har några småflisor gått ur på sidan av själva kammen. Rent rörelsemässigt fungerar den precis som vanligt.

Med denna bakgrund ställer jag därför frågan, kassera eller inte. Tacksam för väl underbygda svar.

tappad hinkbroms kontra annat..

jag tappade ner min hinkbroms från toppen i häggsta....det har lett till många diskussioner...de som var med och såg den studsa (den studsade en gång och landade snyggt längst ner) säger microsprickor och vill att jag använder deras broms istället...de som hör att den ramlat...håller med...men...jag har kollat med andra klättrare...som säger att just en hinkbroms är ju helt ok att tappa...den är hel och det syns inget...add nature säger detsamma..prylarna idag är bättre typ...jag ska köpa ny...var lugna...

en karbin tycker dock alla (även jag) att man borde kassera om den ramlar...

kilar och sånt man stoppar in i berget som ens liv ska hänga på...hmm...vad tycker du själv? en liten lätt kil...okej skulle jag nog tycka...men...inga andra prylar...tänk om den plötsligt inte håller....

men...det var nog bara mitt bladder...microsprickor....

kram till alla som vill från anna

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Myt

Det här är en av de största myterna inom klättervärlden. Idéen att det skulle kunna uppstå mikrosprickor är helt osann. Folk drar paralleller med flygindustrin, där allvarliga olyckor har hänt pga mikrosprickor (sprickor i bladen i motorn).

Men tillverkningsprocessen för klätterutrustning är en helt annan än den för flygindustrin. Man värmen inte upp metallen före den får sin form, likt de keramiska bladen i en jetmotor.

Fungerar utrustningen som den ska, exempelvis karbinen går att öppna och stänga som vanligt, går den att använda.

Skulle vara intressant om någon tillverkare eller liknande gjorde ett tapptest av sina prylar från 10m ner i en sten och testade om kapaciteten förändras.

Ok...

Ok, som jag förstått det finns det således ingen enkel sanning. Ska höra mig för vidare. Men som nämnts så håller jag med om att det vore intressant att vata från tillverkarnas sida vad som händer i utrustningen om den tappas.

Prova sökfunktionen här, på mikrosprickor eller nåt...
Det har f ö kastats relativt stora antal karbiner utför hög höjd i testsyfte.

Det här är en av de största myterna inom klättervärlden. Idéen att det skulle kunna uppstå mikrosprickor är helt osann. Folk drar paralleller med flygindustrin, där allvarliga olyckor har hänt pga mikrosprickor (sprickor i bladen i motorn).

Fungerar utrustningen som den ska, exempelvis karbinen går att öppna och stänga som vanligt, går den att använda.

Skulle vara jätteintressant om du kan visa forskning som styrker detta. Annars litar jag mer på tillverkarna som måste anses ha goda kunskaper i ärendet,och inte enbart att de vill göra ekonomisk vinning. Mina kunskaper i konstruktionsmaterial räcker inte på långa vägar till att varken avfärda eller stödja risken med med mikrosprickor.

100 pix för en ny kabbe och man slipper bry sig.

Skulle vara jätteintressant om du kan visa forskning som styrker detta. Annars litar jag mer på tillverkarna som måste anses ha goda kunskaper i ärendet,och inte enbart att de vill göra ekonomisk vinning. Mina kunskaper i konstruktionsmaterial räcker inte på långa vägar till att varken avfärda eller stödja risken med med mikrosprickor.

100 pix för en ny kabbe och man slipper bry sig.

Jag har inte hört någon tillverkare säga att mikrosprickor kan uppstå i karbiner och annan utrustning som tappats. De pratar mest om att det är upp till dig som användare att avgöra ifall du känner dig säker att fortsätta använda utrustningen.

Söker du på nätet hittar man rätt snabbt olika tester som gjorts. Här är en:

http://www.onrope1.com/Myth1.htm

Att med säkerhet svara på hur materialet förändras efter att det tappats kräver också insikter i hur det är meningen att den ska funka innan det tappas - dvs vilka av materialets egenskaper är det man använder i själva mojängen.

Men rent generellt så förändras ju material av stora belastningar, dvs de blir sprödare och styvare. Så att mikrosprickor kan uppstå är ju inte orimligt.

Tack...

Tackar för alla svar.
Vill dock än en gång poängtera att frågan om karbinen skall kasseras inte är den som är i fokus här. Den ska kasseras. Det är FRIENDEN som är den stora frågan.

Kong skriver:
Vid minsta tvivel om produktens säkerhetsförhållanden och
funktion ska den omedelbart bytas ut. Använd inte produkten efter
ett fritt fall, eftersom inre skador eller ej synlig deformation avsevärt
kan nedsätta dess hållbarhet. Felaktig användning, mekanisk deformation,
utrustning som av en händelse faller från hög höjd, utslitning,
kemisk förorening, utsättande för hög värme (max 100°C för produkter
helt i metall och max 50°C för produkter med delar i textil),
är några exempel på andra fall som kan reducera, begränsa eller till
och med avsluta produktens livstid.( http://www.kong.it/instructions/I_KONG_CONNECTORS.pdf )

Visst man nämner inte microspricor, men avfärdar inte heller att livslängden reduceras.

Även om kabben håller för ett dragprov direkt efter fallet så är det inget som säger att utmattningshållfastheten har försämrats. Läser man http://stuff.mit.edu/afs/athena/course/21/21w794/olddave794stuff/model/Okal_Marianne_622.pdf så verkar dock det inte vara något problem med upprepad hög belastning på kabbarna (194 st 20 KN belastningar på en 24 KN kabbe) de kabbarna har dock inte utsatts för fall men visar ändå på utmattningsförloppet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips