Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend

Hej,

Lite nybörjare och sitter men två gamla Garmin, en kabel och en adapter (seriell till USB) och Windows 7. Kopplar jag in en GPS så känner Garmin firmware update igen GPS,en men sen tar det stop. Har laddad ned diverse stick-in moduler och allt vad det kan heta men kan inte upprätta någon kommunikation (ser t. ex inte enheten i filhanteraren). Någon som har lyckats med detta. Det jag vill komma åt är bara färdspår.

Tacksam för tips
 
GPSBabel bör fungera.

Sedan får man väl välja rätt protokoll på GPS-enheten också (NMEA eller Garmin? Det var länge sedan jag förde över något från min eTrex).
 
Tack

Program?? OK så mycket begrep jag. Efter en stunds strulande fick jag GPSBabel att funka. Spåret kommer snyggt på en Google Maps karta. Ska leta vidare och se om jag kan hitta var själva spår- filen hamnade (om den finns på min dator överhuvud taget).
 
Om det

gäller skridskonätet Bosse så kan du ladda upp direkt från GPSens aktuella spår via datorn när du har GPSen ansluten via kabeln.

Thure
 
Mapsource funkar

Lyckades ladda ned Mapsource och då går det att spara som gpx - inga problem! GPSBabel var lite oberäknelig och de märkliga tempfiler som sparades kräver nog en hel del handpåläggning för att kunna läggas på en karta. Direktuppkoppling mot skridskonätet funkar inte då det verkar förutsätta att man ser enheten i en mapp-struktur liknande WIndows filhanterare å det gör man ju inte.

Slutsats: Man kan kosta på sig en USB adapter om man i övrigt är nöjd med sin gamla Garmin
 
MInns

inte säkert hur det var med gamla Legend men med nyare GPSer så ses dessa i utforskaren när man ansluter med usb.

Rutinerna på skridskonätet är annorlunda nu jämfört med hur det var på SSSKs server när jag började ladda upp färdspår där för ca 10 år sedan. I början så var det skärmdumpar som laddades upp som bilder med tillstånd från Sportmanship. Finns några äldre färdrapporter som har färdspår nu registrerade på SNs server, men jag tror att dessa färdspår laddats in i efterhand.

Thure
 

Bilagor

  • GPS8714_maxi.jpg
    GPS8714_maxi.jpg
    132.3 KB · Visningar: 311
Klippt

Finns några äldre färdrapporter som har färdspår nu registrerade på SNs server, men jag tror att dessa färdspår laddats in i efterhand.

Thure


Jag började någon gång i början av januari (tror jag det var) att skicka min gamla färdspår och grafer över hastigheten som funktion av tiden till skridskofärdrapporter, men omkring den 15 januari så har någon programmerare ändrat något så nu funkar det inte längre.

Håller på att skriva en felanmälan men det tar tid att beskriva allt som inte längre funkar då det blir olika fel beroende på vilken webbläsare man använder. Och så funkar detta med bilder inte heller längre som det gjorde innan den 15 januari. Har nu i januari fått hjälp att digitalisera en del diabilder.


Jag har lagt in en del av mina färdspår från 1999-2000, 2000-2001, 2001-2002 men sedan slutade det fungera enligt beskrivningen ovan.

Den som är är intresserad kan söka på mina färdspår (brune) men ”hittar” bara dom äldsta och dom nyaste.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.