Tandemkajak på taxi-/skärgårdsbåt?

I enlighet med min andra tråd, "Respekt för ytterskärgården...", vill jag och min fru börja ta oss längre ut i skärgården. Tiden att hinna med turerna är ofta kort och då vore det skönt att slippa transportsträckorna från fastlandets parkeringsplatser.

Någon här som har koll på taxi-/skärgårdsbåtar som tar en 6,4m lång K2a?

Något praktiskt att tänka på kring detta - om det nu funkar?

I mån av plats så kan det gå bra på ordinarie turer. FInns speciella transportturer också. Ring och kolla. På de större båtarna under högsäsong så hinns det inte med så mycket improvisationer.

En taxibåt för bara er kan kosta en hel del men då är det ni som är kunden.

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Om man tar båten från tex Årsta Havsbadet ut mot Utö så står det bara "kajak" på anslagstavlan vill jag minnas. Borde alltså inte spelar roll vilken typ det är.

Vi har använt oss av skärgårdsfärjorna på Åland en hel del. Bara bära kajaken ombord och helt utan kostnad.

Det var ju en idee. Åland har vi inte tänkt på. Men det är bilfärja du talar om? Hur är det i så fall med parkering i på öarna?

Det är de små skärgårdsfärjorna jag menar. Det finns långtidsplanering vid alla hamnar på fasta Åland (långnäs för södra linjen, vårdö för norra linjen och Svinö för föglö linjen). Det är bara att parkera bilen och bära kajaken ombord. Förra veckan paddlade vi föglö skärgård och ut till kökar vilket är en riktigt fin tur med en blandning av skyddade vikar och mer öppna partier (går man lite längre söderut så är det ytterskärgård mest hela tiden, går man längre norr är det lite mer skyddat).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips