Tandemkajak på taxi-/skärgårdsbåt?

I enlighet med min andra tråd, "Respekt för ytterskärgården...", vill jag och min fru börja ta oss längre ut i skärgården. Tiden att hinna med turerna är ofta kort och då vore det skönt att slippa transportsträckorna från fastlandets parkeringsplatser.

Någon här som har koll på taxi-/skärgårdsbåtar som tar en 6,4m lång K2a?

Något praktiskt att tänka på kring detta - om det nu funkar?

I mån av plats så kan det gå bra på ordinarie turer. FInns speciella transportturer också. Ring och kolla. På de större båtarna under högsäsong så hinns det inte med så mycket improvisationer.

En taxibåt för bara er kan kosta en hel del men då är det ni som är kunden.

Thure

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Om man tar båten från tex Årsta Havsbadet ut mot Utö så står det bara "kajak" på anslagstavlan vill jag minnas. Borde alltså inte spelar roll vilken typ det är.

Vi har använt oss av skärgårdsfärjorna på Åland en hel del. Bara bära kajaken ombord och helt utan kostnad.

Det var ju en idee. Åland har vi inte tänkt på. Men det är bilfärja du talar om? Hur är det i så fall med parkering i på öarna?

Det är de små skärgårdsfärjorna jag menar. Det finns långtidsplanering vid alla hamnar på fasta Åland (långnäs för södra linjen, vårdö för norra linjen och Svinö för föglö linjen). Det är bara att parkera bilen och bära kajaken ombord. Förra veckan paddlade vi föglö skärgård och ut till kökar vilket är en riktigt fin tur med en blandning av skyddade vikar och mer öppna partier (går man lite längre söderut så är det ytterskärgård mest hela tiden, går man längre norr är det lite mer skyddat).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips