Talma Sameby kräver att LST stoppar försäljning av jakt- o fiskekort

Herregud, vilken diskussion!
Här har HD dömt att en ekonomisk förening har rätt till marken på så vis att den själv får sälja jakt- och fiskekort.
Och så har den föreningen (Girjas sameby) bestämt sig för att sälja till lokalboendena (oavsett same, icke-same, invandrare eller vem som helst, bara den är bosatt i Norrbotten). Det är väl inget konstigt med det?
Men så blir det ett ramaskri utan dess like på detta forumet.

Tror ni verkligen Norrlands inland uppgift är att tillfredsställa alla er kust- och söderboendes fritidsintressen?!
Man får intrycket att folk verkligen tror att vem som helst när som helst har en rättighet att jaga och fiska var som helst i Norrland - och ve den som vågar ifrågasätta den rätten!

Nej, Norrlands inland är ingen fritidspark åt er från södra delar av landet (eller från kusten).

Tänk en gång tvärtom: En Norrbottning som åker till Stockholms skärgård eller Skånes åkerlandskap och gör rabalder för att den inte få köpa fiske- och jaktkort och fiska eller jaga på vilken skärgårdsö eller åker som helst.
Såklart att man måste fråga markägaren om lov.

Det här lindrigt jämfört med jakt- och fiskeforumen.
 
Oj då! Bra att man slippa läsa - Jag trodde alltid att fiskare var ett människosläkte som ville ha lugn och ro. ;-)

Ja, men när dom blir utestängda från fina fjällfiskevatten då rinner bägaren över och det är lika dant inom jägarkåren när det gäller ripjakten. Bara att tillåta Norrbottningar får sölänningar att koka av ilska.
 
Ja, men när dom blir utestängda från fina fjällfiskevatten då rinner bägaren över och det är lika dant inom jägarkåren när det gäller ripjakten. Bara att tillåta Norrbottningar får sölänningar att koka av ilska.

En vild chansning, om vi skulle göra ett venndiagram så skulle den mängden människor som kämpar för rättvisa och jämlikhet för alla, och de fiskare och jägare som nu blir upprörda över sin upplevda diskriminering ligga långt från varandra? Dvs, de som nu ropar på diskriminering är inte de som generellt står på barrikaderna och kämpar mot orättvisor och annan diskriminering.

En illa dold egoism således.
 
En vild chansning, om vi skulle göra ett venndiagram så skulle den mängden människor som kämpar för rättvisa och jämlikhet för alla, och de fiskare och jägare som nu blir upprörda över sin upplevda diskriminering ligga långt från varandra? Dvs, de som nu ropar på diskriminering är inte de som generellt står på barrikaderna och kämpar mot orättvisor och annan diskriminering.

En illa dold egoism således.

Ja visst är det så! Den diskrimineringen kommer vi aldrig ifrån.
 
En vild chansning, om vi skulle göra ett venndiagram så skulle den mängden människor som kämpar för rättvisa och jämlikhet för alla, och de fiskare och jägare som nu blir upprörda över sin upplevda diskriminering ligga långt från varandra? Dvs, de som nu ropar på diskriminering är inte de som generellt står på barrikaderna och kämpar mot orättvisor och annan diskriminering.



En illa dold egoism således.
Amen som fan

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 
Tror ni verkligen Norrlands inland uppgift är att tillfredsställa alla er kust- och söderboendes fritidsintressen?!

Jo det är det. Självaste statsministern har sagt att glesbygden måste fungera när stadsborna kommer dit för semester. Han uttryckte sig lite annorlunda, men jag tror inte att jag har förvrängt hans mening.
 
Det är ju suveränt med den Samiska kulturen i Sverige. Men något har gått fel, oklart var. En massa sura människor på båda sidor. Tråkigt att det blivit konflikt istället för samarbete.

Sen kan jag tycka att det är för mkt med 1000 kr/kg för torkat renkött, och väldigt höga priser för olika föremål. Det gör att jag inte köper & och inte stödjer.
 
En vild chansning, om vi skulle göra ett venndiagram så skulle den mängden människor som kämpar för rättvisa och jämlikhet för alla, och de fiskare och jägare som nu blir upprörda över sin upplevda diskriminering ligga långt från varandra? Dvs, de som nu ropar på diskriminering är inte de som generellt står på barrikaderna och kämpar mot orättvisor och annan diskriminering.

En illa dold egoism således.

Svårt att veta. Men jag är tveksam.
Om man bara ser till jägarna i Sverige utgör de 3-4% av befolkningen. När det gäller fiske är det iaf 1,5 miljoner svenskar som säger sig fiska varje år. Långtifrån alla dessa gastar ju om diskriminering men eftersom urvalsgruppen är rätt stor är det svårt att dra sådana slutsatser utan att det bara blir en ogrundad spekulation.
Sen finns det ju även de som varken fiskar eller jagar men ändå menar att det är diskriminerande att inte alla får samma möjlighet att köpa jakt / fiske i Norrland.
 
Sen kan jag tycka att det är för mkt med 1000 kr/kg för torkat renkött, och väldigt höga priser för olika föremål. Det gör att jag inte köper & och inte stödjer.

Jodå, det går att hitta billigare renkött. Nu är väl just det torkade köttet extra dyrt eftersom mycket vatten gått bort. Men googlar du kan du få tag på torkat för ett par hundralappar mindre per kg. Sedan finns annat renkött som är mycket billigare och ändå delikat. Gurpi är en av mina favoriter.
När det gäller sysselsättningar som slöjd, hantverk, konst, författande och liknande så är det ganska få i Sverige som kan ta betalt så att timpenningen blir skälig att leva på. Men vi som köper tycker ändå att det är dyrt.
 
Länsstyrelsen om Talmas krav – då kommer besked

Länsstyrelsen har ännu inte tagit något beslut om hur myndigheten ska agera, efter Talma samebys krav om stoppad försäljning av jakt- och fiskekort inom samebyns område.
– Vi har startat en utredning och har kopplat in både vår enhet i Jokkmokk och vår rättsenhet i frågan. Något besked om hur vi gör har vi inte ännu, säger Johan Antti, länsråd.

Någon långbänk blir det dock inte frågan om.

– Just nu är fiskesäsongen lite grann i ett mellanläge mellan vinter och sommar, och jaktsäsongen är avslutad. Men det är ett medialt intressant ärende och vi kommer givetvis att skynda på det. Innan sommaren ska vi ha ett besked, säger Johan Antti.

"Om upplåtelserna inte upphör snarast, kan Talma sameby komma att vidta rättsliga åtgärder", skriver samebyn i sitt brev till länsstyrelsen.

Kravet kommer som en följd av Högsta domstolens dom i januari i Girjasmålet. Omedelbart efter den övertog Girjas sameby upplåtelserätten för småviltsjakt och fiske från staten.

– Vi måste utreda vad Girjasdomen innebär, om det blivit någon praxisförskjutning efter den när det gäller andra samebyar. Men det olika förutsättningar och bakgrund beroende på vilken del av renskötselområdet vi talar om, säger Johan Antti.

Talma sameby har sina marker norr om Torne träsk i Kiruna kommun, medan Girjas marker finns mer söderut, vid Kaitumsjöarna. Mellan Talma och Girjas finns Gabna och Laevas samebyar.

Johan Antti vill inte uttala sig om hur stark hävd Talma sameby har för sitt område jämfört med Girjas.

– Vi får se vilken bedömning som görs.

Några kvoterade fiskevatten finns inte inom Talma sameby.

Artikeln är kopierad från dagens Norrbottens-Kuriren.
 
Jag är lite besviken på hur Girjas hanterat utfallet i domen. Jag hade hoppats på en lite mer modern och sportfiskefokuserad implementering och jag är inte så glad i de geografiska begränsningarna.

Sportfiske är viktigt för besöksnäring och har också en stor potential för utveckling. Det är en reseanledning för internationella gäster - köpstarka målgrupper som avsätter mycket kapital i regionen och bidrar till lokal utveckling. Girjas har fått en guldkalv i famnen, men verkar inte ta hand om den.

Jag hade hellre sett en form av kvoteringssystem. Dels kanske avseende antal fiskekort samt avseende olika vatten. Man hade även kunnat tänka sig olika prisnivåer beroende på fiskevatten. De allra bästa kan det vara värt att betala ganska mycket för, andra not-so-much. Vill man få in lokal/regionalbefolkning (som jag också tillhör), så går det ju att hantera utifrån ett kvotsystem (antal kort/pris osv).

Mer sportfiske och mindre kaggfiske med andra ord - rätt förvaltade kan många vatten vara trofévatten på internationell nivå. Dåligt förvaltade så slutar fisken som småfisk i frysarna hos lokalbefolkningen.

Men att uttala sig om att Stockholmare och sörlänningar inte gör sig besvär - det låter i mina öron inte speciellt snyggt.

Situationen i Talma är ju något annorlunda mot Girjas eftersom området på många sätt varit mångkulturellt i många hundra år.

I grunden är jag dock positiv till lokal förvaltning. Jag har dagligen kontakt med lokala företag, många med samisk inriktning. Det vi alla vill är att skapa lokal och regional utveckling och där är besöksnäringen en väldigt viktig faktor (vilken nog för många blir väldigt påtagligt i dessa corona-tider). En ekologiskt- och ekonomiskt hållbar besöksnäringen kan också verka som motpol mot exempelvis gruvetableringar.

Om vi ser ett instängt och protektionistiskt scenario framför oss där vi utestänger internationella sportfiskebesökare, så urholkar vi också en viktig del av en positiv besöksnäringsutveckling, som sportfiske skulle kunna utgöra. Något som skulle kunna gynna alla som vill se ekologisk, ekonomisk och kulturell hållbarhet i regionen.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...