Talma Sameby kräver att LST stoppar försäljning av jakt- o fiskekort

Vad tänker du på här?

Jag vet helt ärligt inte vad man kan säga och inte utan att hamna i onåd hos folk. Jag vet inte vilka som finns på det här forumet och vad det i slutändan kan innebära.

Jag köper helt och fullt att man tycker att jag generaliserar, snackar skit eller tror att jag ljuger då jag inte nämner några konkreta exempel. Det skulle jag också tycka.

Men de saker man sett eller fått höra från individer som påstår sig varit med vid en del händelser gör mig mindre positivt inställd i dessa frågor.

När jag tänker efter nu var jag nog dum som sa A utan att säga B. Det ber jag forumet om ursäkt för.
 
Jag har samiska vänner så jag vill inte se några rasistiska påhopp av något slag.

Jag instämmer helt och fullt, låt oss slippa sådant. Jag har också samiska vänner men skulle tycka likadant även om jag inte hade det.

Det vore ju hemskt om samerna skulle få några rättigheter som majoritetsgruppen inte har.

Men nu har de ju det. Endast samer får bedriva renskötsel och endast samer får vara med i Sametinget. Med mera. Jag kan inte se att det är särskilt hemskt.

Sedan har det funnits rättigheter som "samer" inte haft, t ex att äga mark på vissa (mycket stora) områden där det bedrivits renskötsel i hundratals år. Vidare har många av deras traditionella marker tagits i anspråk åt nybyggare, vattenkraft, gruvdrift, infrastruktur, samhällen osv för att majoritetsgruppen (eller Sveriges regering/riksdag) velat ha allt detta. Sättet det gjorts på har inte alltid varit rättfärdigt.

Om vi alltså vänder på perspektivet så kan vi säga att majoritetsgruppen har haft (eller tagit sig) många rättigheter som samerna inte haft eller kunnat motsätta sig. Detta har skett ganska långt tillbaka i historien och sträckt sig ända till modern tid.
 
Senast ändrad:
Jag har samiska vänner så jag vill inte se några rasistiska påhopp av något slag. Samerna har fått mycket skit genom åren.

Vill bara poängtera att det inte är rasistiskt att tycka att Girjasdomen är fel och att samerna inte ska ha de rättigheter som de själva anser att de ska ha. Det är lätt för en part att dra rasistkortet, men det är inte alltid rätt kort.
 
Vill bara poängtera att det inte är rasistiskt att tycka att Girjasdomen är fel och att samerna inte ska ha de rättigheter som de själva anser att de ska ha. Det är lätt för en part att dra rasistkortet, men det är inte alltid rätt kort.

Det är ett helt riktigt påpekande, här måste ju alla som yttrar sig se till att hålla sig till sakfrågorna. När jag läser kommentarsfält i diverse dagstidningar ser jag att många drar iväg med åsikter som är ganska grumliga. De allra flesta som yttrar sig där verkar inte vara samer så rasistkortet kan uppenbarligen användas vilken ståndpunkt man än har i övrigt. Man bör vara lite eftertänksam i diskussionen.
 
Skillnad på Same och same

I detta fall är det Samer i sameby som vill inskäränka fiske och jakt. Man får tänka på att de flesta samer INTE är medlemmar i en sameby. Samebyn är ekonomiska administrativa sammanslutningar för renskötande samer. http://www.samer.se/samebyn

Vi brukade åka med familjen till nord Norge och fiska på sommaren på 70- och början på 80-talet. Där ville samerna kränga renskin när vi stod och fiskade. Farsan ville inte köpa, då kastade de sten i vattnet där vi fiskade. Så min åsikt om samer, skapades av samer.
 
När vi ändå är inne på rasism och brukandet av rasistkortet, så kanske man ska fundera lite mer på vem och vilka det är som beter sig som rasister!

Om du kommer till det här landet, kan du bli ”Svensk och/eller medborgare”.

Du behöver inte vara ”Svensk och/eller medborgare” för att använda allemansrätten och ströva omkring i skogarna.

Du behöver inte vara ”Svensk och/eller medborgare” för att lösa fiskekort i mängder med sjöar, fiska fritt i de ”stora sjöarna” och efter kusten.

Gällande fisket finns det ett undantag;
En ekonomisk-förening, bestående av ca 120 medlemmar, har fått ett landområde (stort som Halland), där måste du vara ”Same och/eller Norrbottning” för att lösa fiskekort.

Norrbottning kan man bli, men hur blir man ”Same”?
 
Mer i dagens Svensk Jakt:

"Jägareförbundet förutsätter att länsstyrelsen fortsätter sälja jakt- och fiskekort
PREMIUMTalma sameby vill sköta jakt- och fiskeupplåtelserna och flaggar för rättslig prövning om inte länsstyrelsen går samebyn till mötes. Länsstyrelsen kommer få svårt att gå samebyn till mötes utan klartecken från regeringen och staten, tror både Jägareförbundet och Svenska samernas riksförbund, SSR.
Frågan många ställde sig efter Girjasdomen i Högsta domstolen, HD, var om fler samebyar skulle hävda samma rätt, alltså ensamrätt att upplåta småviltjakten och fisket.

Svaret har kommit. Delvis i alla fall, när Talma sameby nu kräver att länsstyrelsen snarast upphör med att upplåta jakten och fisket på samebyns område.

Aslak Allas, ordförande i Talma sameby:

– Jag har inte några mer kommentarer än det som vi begärt i brevet till länsstyrelsen. Jag kan bara hänvisa till det.

Aslak Allas berättar att skrivelsen är förankrad inom samebyn.

Gäller bara Girjas

Jägareförbundets ordförande i Norrbotten, Birgitta Isaksson, säger att Girjasdomen rörde endast Girjas geografiska område, med de speciella omständigheter som är inom den samebyn.

– Länsstyrelsen Norrbotten har också konstaterat att de ska fortsätta sälja jakt– och fiskekort på andra områden precis som tidigare. Jag förutsätter att länsstyrelsen fortsätter med den hållningen och inväntar näringsdepartementets utredning med anledning av HD:s dom, säger hon.

Vägledande dom
När Svensk Jakt bevakade Girjasdomen HD berättade justitierådet Anders Eka, ordförande, att HD är en prejudikatinstans och att man därför kan förutsätta att det resonemang och de grunder som domstolen kommit fram till kommer att få genomslag i andra liknande tvister.

I Girjasmålet fick samebyn framgång på grund av att samebyn anses ha förvärvat upplåtelserätten genom urminnes hävd, men att det också varit beroende av omständigheterna så vitt gäller Girjas område.

Frågan är om samma historiska omständigheter gäller för exempelvis Talma sameby.

Kräver nya beslut

Enligt Anders Iacobæus, styrelseledamot i Svenska Jägareförbundet, gällde Girjasdomen enbart Girjas område. Det prejudicerande i domen är enligt honom i princip bevisvärderingen och bevisbördan som kan få betydelse i kommande rättegångar.

– Talma samebys skrivelse understryker än en gång hur viktigt det är att få ett politiskt beslut som omfattar hela fjällkedjan, säger han.

Jenny Wik Karlsson, förbundsjurist vid Svenska samernas riksförbund, SSR, är inne på samma linje.

– Det är säkert flera samebyar som funderar på hur de ska agera om inte regeringen adresserar att den tänker titta på frågan. Det är ganska tyst från regeringens sida och då blir det funderingar, säger hon och tillägger att hon inte är förvånad över att Talma sameby nu agerar.

– Våra medlemmar och säkert även jägarkåren befinner sig i ett vakuum och det är olyckligt eftersom det riskerar att spä på eventuella konfliktytor som ligger och gror.

Jenny Wik Karlsson säger också att även länsstyrelsen hamnar i ett slags vakuum.

Nytt rättsläge
Fråga är om länsstyrelsen utifrån Girjasdomen kan ta ett beslut att sluta sälja jakt– och fiskekort i områden där Talma sameby bedriver renskötsel.

– Länsstyrelsen kan inte som myndighet agera utan att få signaler från den de företräder, det vill säga staten, säger Jenny Wik Karlsson.

Och om inte länsstyrelsen kan agera så har nu Talma sameby flaggat för att i så fall vidta rättsliga åtgärder.

– Varje sameby agerar utifrån sina aspekter men det är klart att det finns delar i Girjasdomen som är applicerbara på andra samebyar, framför allt ganska viktiga rättsprinciper, säger Jenny Wik Karlsson.

Länsstyrelsen i Norrbotten har ännu inte tagit ställning till hur skrivelsen från Talma sameby ska hanteras.

– Vi har inte mycket att säga. Vi har tagit emot den här skrivelsen och kommer att bereda och titta på den. Rent principiellt är det här en fråga som kanske inte är på länsstyrelsens bord, men vi ska nu se hur vi ska hantera den, säger Fredrik Hedlund, kommunikationschef vid länsstyrelsen i Norrbotten."

Artikeln är kopierad från Svensk Jakts webbupplaga.
 
Gissar att det här har bara öppnat "a can of worms". Nu kommer det bli oklarheter, diskussioner, bråk och konflikter & fler rättsfall dom närmaste 10-20 åren. Trist. Och vilka befogenheter har Samebyn att ta till mot påkomna tjuvfiskare, jag antar att dom måste kontrollera själva nu eller ?
 
https://svenskjakt.se/start/nyhet/talma-sameby-kraver-att-lansstyrelsen-stoppar-jakten-och-fisket/
Detta var ju inte precis oväntat i kölvattnet efter Girjasdomen. Talma sameby ligger n om Torneträsk för dom som inte kan samebyarnas placeringar i Sverige. Nu är det väl risken att detta sprids som en löpeld bland Sveriges samebyar att dom får samma rättigheter som Girjas sameby.

Jag ska se om jag hinner kopiera av artikeln från Svensk jakt idag el. imorgon.

Väntar bara på att KVÄNERNA också vaknar och kräver sina rättigheter dom är ju även ett s.k ursprungsfolk?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...