Tahe Marin

Ett bra tilfälle att testa många(minst 40) olika kajaker samtidigt är vid Kajakcentret i Ljungskile!
Dom har ett flertal kajakttestar dagar per år, den 1:a brukar vara i början på juni tror inte det finns bättre tillfälle att testa nästan allt på marknaden ;)

/Janne

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nya Tahe Wind 535 är jag sugen på. Lite mer volym,ser bra ut på bild. Har paddlat Wind 505 en del,hur nöjd som helst.
En del säger att det är si och så med kvalitén. Men om jag jämför Wind 505 med de lite dyrare kajaker som jag tittat på "från ca17000-28000 kr"så tycker jag personligen inte att det är någon större skillnad, okej där stoppade jag ut hakan.

Det är klart att det kan skilja i materialval och design men skillnaden om man nu jämför med tex. en bil så får man betydligt mer bil för 200 000kr än vad man får för 100 000kr. För det är ett faktum,vissa kajaker är dubbelt så dyra som tex. en Wind 535 men man får enligt min mening definitivt inte dubbelt så mycket kajak.

En Wind Har i utrustningsväg tex. Smart track roder och kajaksport luckor om jag inte minns fel precis som de lite dyrare kajakerna har.

Låt mig bara tillägga att det är min helt ovetenskapliga uppfattning och baseras endast på de intryck jag fått under många timmars paddling i en Wind 505.

Peter.

Kan inte hitta några direkta kvalitetsbrister.....det är en helt underbar kajak. En liiiten tillverkningsmiss finns på min Wind, men den var lätt åtgärdad. Fikaluckan läcker som ett såll på både min egen och den jag provpaddlade. Bytte till en grövre o-ring.....problemet löst.

Sitter skönt, väl fungerande roder, täta packluckor, livlig och kul att paddla......ångrar inte bytet från Prijon Barracuda till Tahe Wind. Mindre packvolym visserligen, men SÅ ofta packar jag inte fullt, och skulle jag behöva lasta mer än vad min Wind klarar så har jag fri tillgång till scoutdistriktets Seayaks.

Kan inte hitta några direkta kvalitetsbrister.....det är en helt underbar kajak. En liiiten tillverkningsmiss finns på min Wind, men den var lätt åtgärdad. Fikaluckan läcker som ett såll på både min egen och den jag provpaddlade. Bytte till en grövre o-ring.....problemet löst.

Sitter skönt, väl fungerande roder, täta packluckor, livlig och kul att paddla......ångrar inte bytet från Prijon Barracuda till Tahe Wind. Mindre packvolym visserligen, men SÅ ofta packar jag inte fullt, och skulle jag behöva lasta mer än vad min Wind klarar så har jag fri tillgång till scoutdistriktets Seayaks.

Fr.o.m. 2009 har skruvlocket ersatts med KajakSport´s 15cm gummilucka på alla kajaker med minibox.

Mvh, Mats

Nu är den i hamn.

Det blev en Tahe Wind 535. Ovan som jag är så känns den klart topprank men med tiden försvinnner väl det får jag hoppas.

En mycket stilig båt och för en lekman även välbyggd med god finish. Dagen efter köpet smällde jag på en sten så att gelcoaten på stäven sprack upp. Helt enligt planerna då jag även vill öva på reparation....inte.

Nu väntar mycket prövande, badande och svärande.

Väl mött / Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips