Det var 6 år sedan jag reste i Vietnam, så du bör kunna få bättre uppdaterad information av någon annan. Det hände väldigt mycket väldigt snabbt redan när jag var där, så mkt är säkert annorlunda idag. Vi reste den väl ingångna rutten Saigon-Dalat-Na Trang-Hoi An-Hue-Hanoi. Jag kan rekommendera alltihopa, t ex Hoi An, som visserligen får enorma mängder turister, men som är en liten kompakt stad med många fina hus som är muséer och strand på cykelavstånd om man känner för det. Men allra bäst tyckte jag nog om Hanoi, en spännande stad med fina parker och mycket att se. Jag skulle rekommendera att avsätta gott om tid där, åker du t ex till Halong Bay (gör absolut det!) behöver du minst ett par dagar till det bara. Från Hanoi kan du också åka på vandringsturer i bergen (via Sapa? tror jag.)
Vi åkte buss från Saigon flera av ovan nämnda sträckor. När vi åkte kunde det ibland vara svårt att köpa tågbiljetter utan väntetid. Bussarna var minibussar som fanns i mängder via små privata bolag som sålde biljetter på turistcaféer bl a. Det fanns biljetter som täckte flera sträckor, och det var flexibelt vilken dag man ville åka vidare från ett ställe till ett annat. En annan fördel var att man blev körd ända fram till olika hotell när man kom fram. Första tänkte vi som misstänksamma västerlänningar att vi minsann inte skulle bli lurade utan ville helst åka till något av hotellen som Lonely Planet rekommenderade (! låter löjligt nu, men man kliver lätt in i LP-fällan. Fast många tips i LP var helt ok) Efter ett tag upptäckte vi dock att busschaufförerna ofta rekommenderade alldeles utmärkta billiga hotell, och hotelläget verkade ändras så snabbt att en del som hade funnits året innan var stängda eller nedgångna. Från Na Trang till Hoi An(el Dai Nang och sista biten taxi) och Hue-Hanoi åkte vi dock natttåg. Upp till Hanoi var det dels långt, och vi var inte så pigga på att åka minibussarna nattetid (de körde ganska halsbrytande på dåliga vägar, så tåg kändes säkrare). Tågen höll inte hög standard, men man överlever ju det med.
Det var på det hela hur kul som helst. Missa inte att äta dragon fruit, mums. Trevlig resa!