Tävlingsklättring

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
qvintus53; sa:
Hur fungerar det med tävlingsklättring? Behöver man nån licens och vad finns det för dicipliner?

Tävlingsklättring kan bedrivas på många olika sätt. Några av diciplinerna är

Inomhusklättring - difficulty
Inomhusklättring - speed
Bouldering
Isklättring - difficulty

Tävlingslicens tror jag står som ett krav men jag har inte upplevt att det i praktiken behövts. Vet inte hur det ser ut idag med detta. Tror man måste vara medlem i SKF-ansluten klubb för att få tävla i SM, NM och i Sverigecupen, men jag är inte helt säker. Kontakta din klubb eller förbundet om du undrar.

Stämmer bra.
Måste vara med i SKF-ansluten klubb. Mer än så behövs inte.
Å när det gäller tävlingsgrenar så är det de fyra som finns.
Vill man kunna tävla regelbundet i sverige så är det väl mest bouldringtävlingar, men även en del svårighetstävlingar hålls runt om i landet.
lycka till

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips