Tätl för två p till classic

Har börjat jaga tält till Classic i augusti. I likhet med "sutcher" vill man ju ha ett relativt lätt tält ca 2,5 kg men samtidigt ska det palla regn och lite blåst. Svår kombination vet jag om man inte har råd med Hilleberg (som man helst vill ha)

Har kollat in Bergans compact light, North face rock 22 ,marmot earlylight och Arctic alpine designs wbt2. Någon som har erfaenhet av någon av dessa modeller gällande användande och tålighet skit väder mm.

Jag har ett Bergans compact (ej light) som funkar perfekt, har använt det i skog och på fjäll i div. väder och aldrig haft några problem. Väl lågt i tak bara men jag tror att lightversionen är lite högre. Mycket tält för relativt liten slant. Jag har mest använt mitt som solotält och föredrar två absider då man bor två i tältet.
Pär

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bergans tält

Hej Pär!

Tack för de orden. Tält med två absider har jag aldrig prövat. Är ute med fru, barn eller nära vän så det har hittils gått bra med en absid.
Jakten går vidare men Bergan ligger ju ganska bra till då de har mkt bra grejor i övrigt.

// Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips