Täta sömmar i egensydd tarp

Hejsan,

håller på att sy en tarp och tänkte ta och täta sömmar, jag får en cirka 3 m lång söm på mitten av min tarp. Jag syr tarpen i PU belagd ripstop nylon (Ripstop PU soft coated).

Seamsealer, liquiseam, liquisole, Hillebergs sömtätningsmedel, sömtätningstejp, finns det mer? Är det någon som har några erfarenheter av vad som fungerar bra?

Mvh
Peter P.

http://web.comhem.se/~u19317031/
 
egna erfarenheter...

Har tejpat en hel del sömmar på jackor och byxor, då med tejp från Shelby. Fäst smörpapper på stykjärnet, så behöver du inte tänka på böka med det samtidigt som tejpen och tyget ska hållas sträckt. Provade även att limma sömmar med seamsealerlim från Intersport. Fungerade bra på ett tyg, sämre på ett annat, trots att båda sades ha PU-beläggning.
Trevlig hemsida!
/Pär
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
tätning

Hej!

Ett fjälltält i PU ripstop som läckte som ett såll tätade jag för några år sen med LiquiSol. Det höll tätt efter det.

Mvh, Erik
 
Behövdes icke

Efter ytterliggare frågande beslöt jag att testa "skarpt" utan att täta något. Det gick fint. aru ute en helg med en del regn och det var torrt och fint inne i tarpen.

Vikten blev drygt 600 gram om jag minns rätt. Skall sätta på ett par fästen till samt fixa en taklina och kanske en trekantig bit att fästa upp som "dörr".

Peter P.
 
Om du nu skulle behöva täta i alla fall; jag tätade min Bashas (tarps) huvudsöm med Liquisole. När Liquisolen tagit slut återstod ett par insydda förstärkningar att täta, vilka jag använde Silnet silicon seam sealer till. Liquisole fungerar utmärkt men är inte så drygt. Silnet var mycket drygare, lite mer lättflytande och ännu lättare att applicera.

Jag var ute och testade allt under helgen. Regnade kraftigt under lördagen men allt var tätt.

Raskesven
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Re: Funkar det med Hybriflex Super7?

bionicon; sa:
lapetter; sa:

Någon som har erfarenheter med hemmalagad tätnings gegga?
Vilken typ av silicon är bäst?
Funkar det bra med följande http://www.denbraven.nl/detail_prod...s&matnr=10037&maktg1=Zwaluw Hybrifix Super 7®
Utspädd med ren bensin eller sprit?

/G

Enligt den svenska katalogen
http://www.nordwind.se/files//Katalogen.pdf är Hybrifix Super 7 det en massa för limning och fogning som blir stark och hård. Shore A:60 som dock säger mig dock ingenting, och jag ids inte ta reda på vad det betyder.

För tätning av textilier ska man ha något som är mjukt. Jag skulle använda något av de tätningssätt som han som startade tråden funderar på.

Per Brune
 
Till Sil-Nylon har jag använt vanligt badrums silicon köpt på byggmarknad - det fungerar mycket bra.
För långa sömmar blandar jag upp det med lacknafta och använder en pensel för att få in det i sömmarna.
När det är en kortare söm, typ pack påse så brukar jag bara gnugga in silikonet med fingrarna.

Silicon fungerar inte alls så bra på PU belaggda matreal -jag har några packpåsar som jag har tätat med detta och siliconet släpper från tyget efter ett tag. (Dock sitter det fast i sömmarna och är fortfarande vattentät så helt värdelöst är det inte).

När det gäller "gegga" eller tejp föredrar jag gegga eftersom det är enklare :)

/jonas
 
Re: Re: Funkar det med Hybriflex Super7?

Brune; sa:
bionicon; sa:
lapetter; sa:

Någon som har erfarenheter med hemmalagad tätnings gegga?
Vilken typ av silicon är bäst?
Funkar det bra med följande http://www.denbraven.nl/detail_prod...s&matnr=10037&maktg1=Zwaluw Hybrifix Super 7®
Utspädd med ren bensin eller sprit?

/G

Enligt den svenska katalogen
http://www.nordwind.se/files//Katalogen.pdf är Hybrifix Super 7 det en massa för limning och fogning som blir stark och hård. Shore A:60 som dock säger mig dock ingenting, och jag ids inte ta reda på vad det betyder.

För tätning av textilier ska man ha något som är mjukt. Jag skulle använda något av de tätningssätt som han som startade tråden funderar på.

Per Brune

Ja risken är nog att det spricker om det är för hårt. Jag köper nått mjukare i stället. Tack för hjälpen.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.