Tänkte mig bygga en egen eldkorg.

Har funderingar på att bygga en egengjord eldkorg att laga mat över.

Har ni några tips på en sådan?

Jag har hittat en besickställ från IKEA som jag vart lite sugen på.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
När du nämner bestickställ så tänker jag mer på "hobo stove" än eldkorg. Vilken storlek tänker du dig?
Jag har använt Ikeas Ordning för att göra ett litet vedkök, http://instagram.com/p/sCWLynzAO0/ Plåten runt om är för att skapa en liten skorstenseffekt. Vet inte om det gör någon större skillnad, men värmen sprutar iaf inte åt alla håll och kanter :)
__
Fredrik

Plåtfälg

Som ersättare till en lite större "eldkorg" kan man använda en plåtfälg. Personbilsfälg för mindre eldar och lastbilsfälg för större.

/M

IKEAS lilla bestickställ brinner ut för fort for annat än att värma lite vatten. Glembrings vedkök som rymmer lite mer ved brinner ut på ca 8 minuter.
IKEAS stora spagettidulslag kan kompletteras med ett litet grillgaller, har du någon svetskunnig i närheten kan du få fäst 4 rörben på den, bitar ur bakgaffel till cykel är lätta. Knipsar du i gallret kan du mata ner fler pinnar i elden.

Av tunnplåt kan du bocka till bitar till en eldlåda. De nästan platta plåtarna kan du lätt bära med dig i ryggsäcken. Håll dem samman med cykelekrar. Grillgaller över, Kan eldas med så långa pinnar som lådan tillåter.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips