Tältställen väster om Akka?

Hej!

Om ett par dagar ska vi upp på en tur genom Sarek. Tänkte börja med att gå från Änonjalme till Ruotesvagge via dalen mellan Akka och Sjnjuvtjudis. Helst skulle vi första natten vilja slå upp tältet i början (dvs norra delen) av den sistnämnda dalen. Men Claes Grundsten framställer hela sträckan från avvikelsen från Padjelantaleden till början av Routesvagge (dvs motsv en dagsvandring) som i princip helt fri från lämpliga tältställen. Kan det verkligen stämma?! Någon här som vet?

En annan fråga: Någon som vet hur vattenståndet är i Sarek nu? Har hört rykten om att det är oroväckande bra fart på forsarna...

Sorry, insåg att vattenståndet går att läsa sig till i tråden om snömängd... Men visst, en uppdaterad rapport säger man ju inte nej till!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
det finns säkert fina platser

.. lite här och där, men om jag minns rätt så var det vattenbristen som strulade till det. Det kan ju vara annat läge i år och speciellt om du skall vandra redan nu.
Skall själv iväg med en STF grupp med start den 23, samma väg.

Tack!

Det låter tillräckligt bra för att man ska ta en natt där, med andra ord. Det var ju bra. Ha en fin tur!

Hej!

Om ett par dagar ska vi upp på en tur genom Sarek. Tänkte börja med att gå från Änonjalme till Ruotesvagge via dalen mellan Akka och Sjnjuvtjudis. Helst skulle vi första natten vilja slå upp tältet i början (dvs norra delen) av den sistnämnda dalen. Men Claes Grundsten framställer hela sträckan från avvikelsen från Padjelantaleden till början av Routesvagge (dvs motsv en dagsvandring) som i princip helt fri från lämpliga tältställen. Kan det verkligen stämma?! Någon här som vet?
...

Denna väg är en vacker och lite mer äventyrlig väg än den genom Treparksmötet. Väl värd att använda. Jag är inte säker på att jag uppfattar dig rätt, men gå inte nere i ravinen, den är djup, brant och trång och blir sedan extremt snårig när man närmar sig den lilla smala sjön. Den vanliga och bästa vägen går först upp på platåerna (se fotot nedan, taget 3 juli i år) och sedan på östra kanten ovanför sjön. Jag har beskrivit detta i min blogg:
http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/sarek-20-juni-1-juli-2010-6.htm

När det gäller tältplatser finns det sådana på de platåer man kommer till före sjön. Vattenbristen är ett problem, men detta år kanske det går betydligt fler bäckar från bergets nordvästsida att hämta vatten ur. Eller kanske det ligger ett snöfält kvar någonstans.

När man kommer upp till kanten av sjön finns det tältplatser där också, och tillräckliga bäckar kommer från Ahkkas västsida (skulle jag tro). Annars får man skicka ner nån till sjön efter vatten. Efter sjön blir terrängen snårigare och mer ojämn, men med visst besvär ska det väl gå att hitta något att tälta på där också.

Lycka till! /Hans

Bilagor

• P1110516_800.jpg
    P1110516_800.jpg
    38.2 KB · Visningar: 398
Senast ändrad:
Stort tack för utförligt svar! Ja, det är en bit upp på bergssidan öster om själva dalen (ravinen) vi tänkt gå. Tack för fin blogg också - verkligen till god hjälp!

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips