Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta).

Tänkte gå upp på Boalnotjåhkkå från Vájsáluokta i sommar, och eventuellt använda det som basläger för turer mot Gasskatjåhkkå. Någon som har koll på om det finns bra tältplatser i närheten av jokkarna ovanför rengärdet (förstås med förbehåll mot att det inte nyttjas då jag ska dit) - alternativt vid jokken som rinner på andra sidan ner mot Vuojatädno. Eller är det bara väderutsatt stenskravel med dålig vattentillgång?
Lägerplats.jpg

Senast ändrad:
Nu har du säkert varit ut på vandring redan, men jag svarar för framtida läsare. Jag och flickvännen gick en topptur till toppen 1099 meter på Boalnotjåhkkå för några dagar sedan, och det finns flera små platåer med bra tältplatser söder och sydöst om rengärdet på kartan.

Vi tältade på höjden sydväst om sjön Guossjájávrre i dalen den kvällen (se bild), och där fanns det också gott om tältplatser.

Bilagor

• 1D38F618-A55C-4714-B260-E39EB62AFE99.jpeg
    1D38F618-A55C-4714-B260-E39EB62AFE99.jpeg
    2.9 MB · Visningar: 161

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips