Tältplatser norr om Kungsleden

Hej!

Vi har planerat vandring Riksgränsen - Unna Allakas - Alesjaure - Abiskojaure - Kårsavagge - Abisko.
Tar gärna tips på tältplats mellan Unna Allakas - Alesjaure samt mellan Abiskojaure - Kårsavagge.

Tar såklart gärna emot allmänna tips och tricks för sträckan - en del har vi koll på, men kul höra era erfarenheter.

/Anneli och Peter

Jag gick nyss Alesjaure-Katterjåkk. I närheten av Unna Snarabas såg jag en som tältade på vad som såg ut som en fin plats. Närmare Alesjaure går det att tälta ungefär på krönet innan det bär av neråt mot stugorna, om det inte blåser alldeles för mycket.

Mellan Stuor Kärpel och Valffåjåkka är det nästan bara sten så där är det svårt med tältplatser men det kanske ni redan har koll på.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det finns ett inlägg om etappen mellan Katterjokk och Unna Allakats. Obs att finns ett vad som kan vara lite problematiskt som är omnämnt i inlägget.
Jag har tältat flera gånger vid Sjangeli och fascinerats av dess historia med koppargruvan mm. Vilka umbäranden!

Riksgränsen-unna allakas upplevde jag förra året som väldigt utmanande, jag gick ca 30% kortare varje dag än vad jag beräknat. Jag var nära att skada mig allvarligt vid riksröse 265a då jag gick i en kraftig utförslutning och marken under mig gav vika och jag var nära på att falla ut för sluttningen.
Vadet vid Valfåjokka var också besvärligt då, jag rekommenderar att istället vada i höjd med rastskyddet.

Jag gick nyss Alesjaure-Katterjåkk. I närheten av Unna Snarabas såg jag en som tältade på vad som såg ut som en fin plats. Närmare Alesjaure går det att tälta ungefär på krönet innan det bär av neråt mot stugorna, om det inte blåser alldeles för mycket.

Mellan Stuor Kärpel och Valffåjåkka är det nästan bara sten så där är det svårt med tältplatser men det kanske ni redan har koll på.

Hur var vattennivån i Valfåjåkka när du var där?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips