Tältplats för två nätter Mariestadstrakten

Jag ska överraska min sambo på hennes födelsedag med en tripp till ett spa första helgen i oktober. Av egen erfarenhet är det en riktigt bra combo att först börja med en eller ett par nätters simplare leverne. Jag har därför tänkt att stanna på vägen, i Mariestad, för att hyra en tältkåta med tillhörande kamin och slå upp detta någonstans i trakten och bosätta oss 2 nätter.

Jag har fått tips på att åka till Kölnavattnet vid Tiveden men har på Utsidan läst att det inte är så speciella vyer där. Jag undrar om någon kan tipsa om ett bättre ställe för tvådagars tur i tidig oktober? Kravet är att det i princip ska gå att köra fram till stället då kaminen väger en hel del...

Tack på förhand!
//Viktor

edit:
jag har också kikat lite på t.ex. Varaskogens Naturreservat en bit söderut. Kan det vara något?
 
Torsö och Fågelö utanför Mariestad är fint och det går bra att tälta t.ex. vid badplatserna Sandvik och Hattarevik. Iordningställda eldstäder på stranden och fina vandringsleder Torsö runt. Vid Laxhall finns dessutom en trevlig restaurang om man vill tjuvstarta med lyxen men jag är osäker om de har öppet i oktober.

 
Tack för tipset! Var tidigare inne på Brommö men verkar vara lite omständigt den tiden på året, dessutom med ett otympligt tält och en tung kamin. Tittade aldrig närmre på Torsö, men det ser ju onekligen ut att vara ett bra alternativ.
Rör det sig mycket folk längs vandringslederna rubt ön?
 
Brommö är lite bökigt när inte färjan går reguljärt, särskilt som du inte får ha med dig bil utan det är cykeltransport som gäller.

Nej det är i regel väldigt glest runt Torsö/Fågelö vad jag märkt, sällan man möter någon annat än på badplatserna. En och annan svampplockare kan det ju vara förstås men det är inte sannolikt att det blir någon trängsel. Ska du gå i oktober kan det dock vara värt att tänka på att älgjakten i de här trakterna börjar den andra måndagen i oktober, och första älgjaktsveckan kan det alltså vara både jägare och hundar i skogen.
 
Brommö är lite bökigt när inte färjan går reguljärt, särskilt som du inte får ha med dig bil utan det är cykeltransport som gäller.

Nej det är i regel väldigt glest runt Torsö/Fågelö vad jag märkt, sällan man möter någon annat än på badplatserna. En och annan svampplockare kan det ju vara förstås men det är inte sannolikt att det blir någon trängsel. Ska du gå i oktober kan det dock vara värt att tänka på att älgjakten i de här trakterna börjar den andra måndagen i oktober, och första älgjaktsveckan kan det alltså vara både jägare och hundar i skogen.
Det låter lovande - jag tror att det lutar åt Torsö helt enkelt! Bra synpunkt med älgjakten också, det hade jag inte en tanke på. Lyckligtvis gäller dessa planer innan jakten kommit igång så det är inte en faktor.
 
Måste motsäga mig själv: det går inte att tälta på badplatserna Hattarevik och Sandvik, eftersom kommunen tydligen i sin visdom har förbjudit camping på de allmänna baden. Sen är det i och för sig oklart exakt hur långt badplatserna sträcker sig, går man en liten bit iväg finns det säkert platser att hitta ändå.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...