Tältmaterial

Nordesjo; sa:
Vad gäller vattenupptagningen så torde den minskas rätt rejält i och med att man belägger väven med silikon. Vore inte väven vattentät så vore det ju ingen vidare tältväv...

Polyesterväv är väl oftast belagd med ett polyuretanskikt på insidan för att bli vattentät. Fibrerna blir alltså våta på utsidan. Tidigare var det en liknande lösning med nylon, men som du säger är det väl numera vanligare att väven är silikonbehandlad.
 
Björnattack...?

Buzzrock; sa:
Jag har bevittnat två stycke Vaude tält formligen slitas sönder mitt ute i den vackra naturen. Jag har ingen aning om ålder och modell på de tälten mer än att märket var Vaude och de hade ljusblå och blå färg.

Som potentiell Vaude köpare blir man minst sagt orolig av detta. Deras tunnare väv är blå och Ja, det är den väven i tältet jag tittat på.

Denna "vackra natur", det var inte halvvägs upp på Everest eller så? Blåste det extremt? Var det kanske ägaren som slet sönder tältet? Förvarade man slaktavfall bland grizzlybjörnar...?

Du får gärna komma med mer info

/M
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.