Tältmakare???

Hej!

Är det någon av Er som vet en bra tältmakare som kan hjälpa mig att sy om ett fjälltält?

Jag har ännu ej köpt tältet men har starka funderingar på att göra så, trots att det inte är exakt det jag söker.

Det jag vill ha gjort på det är att sy dit ytterligare en öppning, på motstående sida (diagonalt) från den redan befintliga öppningen. En myggnätsförsedd öppning det vill säga. (Öppning både i inner resp. yttertältet).

Ytterligare en förändring jag vill göra är att sy in två st. dragkedjor (öppningar) för att kunna öppna ventilationsöppningarna på yttertältet utan att behöva gå ut ur tältet. Även dessa öppningar skall vara med myggnät.

Tältet jag pratar om är HB´s Akka och jag HAR varit i kontakt med HB men fått "kalla handen" på sådant här jobb över huvud taget!

Någon som har förslag på någon som är duktig på sådant här?

Mvh!
// Niklas
 
Stabilitet?

Hur blir det med stabiliteten i ett så litet tält när så stor dela av ytan är "dörrar"? Jag antar att man bara kan ha en öppen vid hård vind.

/Håkan
 
Komma åt...

Niklas Östergren; sa:
Ytterligare en förändring jag vill göra är att sy in två st. dragkedjor (öppningar) för att kunna öppna ventilationsöppningarna på yttertältet utan att behöva gå ut ur tältet. Även dessa öppningar skall vara med myggnät.

Mvh!
// Niklas

Det behövs inte, man kan lätt öppna och stänga ventilerna på ett Akto från insidan.

J (som har bott många nätter i ett Akto).
 
Re: Stabilitet?

Håkan K; sa:
Hur blir det med stabiliteten i ett så litet tält när så stor dela av ytan är "dörrar"? Jag antar att man bara kan ha en öppen vid hård vind.

/Håkan

Ä
Visst måste det vara så, att det inte är rekommendabelt (kanske till och dumdristigt) att på ett tält med sådan konstruktion ha båda "dörrarna" öppna vid kraftig vind.
Vad som dock torde vara än värre är att ha fel "dörr" öppen så att vinden får ordentlig tag i tältet.

Dessa ev. brister är jag fullt medveten om men orsaken till att jag önskar ha ytterligare en stor öppning diagonalt från den redan befintliga är för att användas när det är mycket liten vind och framförallt solsken som värmer upp innertältet mha. UV-strålarna. Det enda som fungerar då är bra ventilation och/eller alu-belaggd väv. Så till vida man inte vill springa upp och lägga sig ute mitt i natten (nåja kanske inte riktigt mitt i natten, men mycket tigiga morgnar).

Dessa problem existerar ju knappast i någon större omfattning på kalfjället men det finns så många andra platser att tälta på där vindarna inte har riktigt så fritt spelrum.

Mvh!
// Niklas
 
Re: Komma åt...

joru; sa:
J (som har bott många nätter i ett Akto).

OK, det låter bra!
Jag fick nämligen uppfattningen att man var tvungen att öppna dessa utifrån när jag som hastigast tittade på ett uppslaget tält på Frilufsbolaget.

Min längd är 173 cm över markytan. Det är möjligtvis inte så att du, Johan, är mycket lång och att det är därför det fungerar för dig?

Eller att de har ändrat konstruktionen på de nya modellerna?

Vad anser du är de största nackdelarna med ditt Akto?
Har du problem med läckage i bottenväven? Orsak till att jag frågar är för att Akto, som bekant, är ett lättviktstält och att tillverkarna, rent generellt, brukar använda sig av lite mindre tåliga vävar på den typen av tält.

Eller har du kompletterat med ett extragolv?

Mvh!
// Niklas
 
Även jag...

har sovit ett antal nätter i ett Akto. "Ballongeffekten" som uppstår när det blåser rakt in genom öppningen är inte så farlig om det inte är rejält stark vind/byig vind.

Mitt Akto är av den gamla versionen, med kraftigare väv. Jag har svårt att tro att Hillebergs använder skräp i lättviktsversionen så att det risk för läckage genom golv etc. Det kan du bortse ifrån. Istället förkortar det lättare materialet förmodligen livslängden på tältet, då det blir känsligare för konsekvenserna av slitage och UV t ex.

/Håkan
 
Re: Re: Komma åt...

Niklas Östergren; sa:
joru; sa:
J (som har bott många nätter i ett Akto).

Min längd är 173 cm över markytan. Det är möjligtvis inte så att du, Johan, är mycket lång och att det är därför det fungerar för dig?

Mvh!
// Niklas

Jo, jag är förskräckligt lång, hela 173,5, men jag tror att du kan kompensera genom att krypa lite längre in i tältet än jag behöver göra :).

Allvarligt talat, det är inga problem att komma åt dragkedjorna, sträck ut armen bakom hörnet på innertältet bara. Och vad jag kan se är konstruktionen exakt likadan som på den äldre modell av Akto som jag använde på 90-talet. Bara för att förekomma frågan så släppte jag motvilligt Aktot på grund av de lågt placerade ventilerna som medförde kondens. Nu har HB lagt till en stor och högt placerad ventil så kondensproblemen är rimligtvis så mycket historia som de någonsin kan bli i ett så litet tält.

När det gäller värme, visst, i stark sol blir ett såpass litet tält varmt, men jag har aldrig upplevt att det skulle vara problem tidigt på morgonen. Jag skulle nog inte lägga ner tid på att sy om ett tält, med de risker som detta innebär, bara för att det ibland kan bli varmt om mornarna framåt 8-9 tiden. Bättre att slänga upp sovsäcken på taket och skärma av solen om det ev behövs. Min åsikt förstås :).

Mvh,

J
 
Tältmakare!

Hej, hej...

På Åland finns det en otroligt duktig tältmakare!

Jannes båtkapell
Strandgatan 25
22100 Mariehamn
Åland
Tel: +358 18 12242
E-mail: jannes@aland.net

Mvh,
Ålands Turistinformation
 
Tack för hjälpen!

Jag får tacka för synpunkterna och hjälpen. Jag skall fundera på hur jag skall göra.

Jag har samtidigt varit i kontakt HB för att fråga dem om de säljer delar till detta (dragkedjor mm. ) men fått blankt nej. Varför är för mig en gåta men jag får väl se om de är villiga att komma med en förklaring.

Att de inte är intresserade av att själva förändra sin konstruktion kan jag förstå i viss mån. Även om jag helst hade sett att de gjorde även det, då naturligtvis med ingen som helst garanti för vindtålighet, rivstyrka, livslängd etc. etc. Men att inte sälja ingående delar så att andra kan förändra förstår jag inte.

Tack än en gång för era synpunkter och erfarenheter!

Mvh!
// Niklas
 
Tillbehör

Niklas Östergren; sa:
Jag har samtidigt varit i kontakt HB för att fråga dem om de säljer delar till detta (dragkedjor mm. ) men fått blankt nej. Varför är för mig en gåta men jag får väl se om de är villiga att komma med en förklaring.
// Niklas

Möjligheten att kunna köpa "lösa delar" slutade Hilleberg i likhet med Klättermusen med när tillverkningen flyttades från Sverige till Estland. Kolla under forum "Gör det själv" där det finns länkar till dom som säljer blixtlås, tyg och tråd.

/ Per Brune just nu i sytagen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niben Exped som tältmakare? Bo och sova 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.