Tältkåta

Uppsättning?

Hur gör ni för att på snabbast möjliga sätt få upp kåtan på ett snyggt sätt?
Till mitt Tundra 4 medföljde en mätlina för att fördela tältpinnarna på jämnt sätt. Funkar inte speciellt bra då alla linorna har en förmåga att trassla in sig i varandra.
Med mitt tunneltält har man ju inte problemet med fördelning runt en tänkt centrumpunkt. Dessutom brukar jag aldrig använda mer än två linor.
Nu blir det någon form av sidledes spännande och tillslut justering för att det skall bli bra. Tidstokig som man är vill jag helst göra rätt första gången.
mvh
ht
 
Uppsättning

Finns flera varianter. Du bör känna till den optimala radien för kåtan, radien från mittstången till markpinnarna.

Ta ett snöre, med ögla i ena änden och markering på linan för radien. Ner med en markpinne där du vill ha mittpunkten. Öglan över markpinnen. Sedan mäter du upp avståndet med mätsnöret för första markpinnen. Antag att det är klockan sex. Nästa sätts klockan 12, sedan klockan 21, sedan klockan 3. Därefter en pinne emellan, om det nu är 8 markpinnar till din kåta.

Med metoden ovan blir det en massa spring och inte exakt. Tur om det blir helt symmetriskt. Jag körde metoden ovan första tiden. Nu har jag en vaxduk, 30 X 30 cm, med hål i mitten och alla vinklar utsatta, markerade med linjer, för hur markpinnarna ska sitta i förhållande till mittpunkten. Tryck ner en markpinne där du vill att mittpunkten ska vara, med markpinnen genom vaxdukens hål. Gör som ovan med mätsnöret, men mät upp via de markerade linjerna på vaxduken istället för att höfta med klockslagen. Då behövs inget spring hit och dit, och kåtan blir symmetrisk. Går snabbt också. Tar markpinne efter markpinne. Pannlampa krävs för metoden i dålig sikt.

Du kan också, givet att du har den optimala radien för kåtan som funktion av höjden, beräkna det optimala avståndet mellan markpinnarna runtom kåtan, som funktion av radien. Jag har nu dels mitt mätsnöre med optimala radien för min kåta och vaxduken, dels ett snöre med två öglor, som anger optimala avståndet mellan markpinnarna. Ska testa det snöret istället för vaxduken för att ännu lättare få perfekt symmetri:)

Raskesven
 
Optimal pinnfördelning

Jag har ett bra sätt (tycker jag...). Det går i alla fall betydligt bättre än med Moskoselkåtans tygbit med riktningsmarkeringar som man ska försöka följa.

Gör ett snöre:
1. Ta fram radien (L1).
2. Räkna ut avståndet mellan två pinnar (L2).
3. Gör ett snöre med längden L1+L2 och ögla i varje ände.
4. Gör en markering på snöret vid längden L1.

Använd snöret:
1. Sätt en tältpinne där du sedan vill ha mittstolpen.
2. Haka i L1-öglan och dra ut snöret till där du vill sätta första pinnen (förslagsvis en av "dörrpinnarna" så kan du styra var dörren hamnar).
3. Sätt i första pinnen vid L1-markeringen (=radien).
4. Haka i L2-öglan i första pinnen.
5. Gå iväg mot positionen för andra pinnen, sträck snöret (som då har L1-öglan i kåtans mitt och L2-öglan i första pinnen) och sätt andra pinnen vid L1-markeringen.
6. Haka i L2-öglan i andra pinnen och sätt pinne 3 vid L1-markeringen osv varvet runt...
7. Oftast stämmer det klockrent när man kommer runt ett varv, om man sträcker snöret lika mycket för varje pinne vill säga...

mvh
Håkan Åkesson
 
Re: Optimal pinnfördelning

haak; sa:
.....
Gör ett snöre:
1. Ta fram radien (L1).
2. Räkna ut avståndet mellan två pinnar (L2).
3. Gör ett snöre med längden L1+L2 och ögla i varje ände.
4. Gör en markering på snöret vid längden L1.

Använd snöret:
1. Sätt en tältpinne där du sedan vill ha mittstolpen.
2. Haka i L1-öglan och dra ut snöret till där du vill sätta första pinnen (förslagsvis en av "dörrpinnarna" så kan du styra var dörren hamnar).
3. Sätt i första pinnen vid L1-markeringen (=radien).
4. Haka i L2-öglan i första pinnen.
5. Gå iväg mot positionen för andra pinnen, sträck snöret (som då har L1-öglan i kåtans mitt och L2-öglan i första pinnen) och sätt andra pinnen vid L1-markeringen.
6. Haka i L2-öglan i andra pinnen och sätt pinne 3 vid L1-markeringen osv varvet runt...
7. Oftast stämmer det klockrent när man kommer runt ett varv, om man sträcker snöret lika mycket för varje pinne vill säga...

mvh
Håkan Åkesson
Låter mycket praktiskt; mina två snören kombinerade.

Raskesven
 
pinnar.jpg


Jag fäster först det översta blå paret.
Detta bildar dörröppningen.
Det viktiga här är att dörren är stäng.

Sedan drar jag ut tältduken rakt åt sidan tills nästa pinnfäste är i linje med dom två blåa.
Jag för fästöglan åt det håll som blir neråt på bilden, tills jag fått lagom vinkel för att bygga en cirkel i längden.
Detta upprepar jag med motsatta sidans fästögla och det röda paret pinnar sitter på plats.

Sedan blir det en upprepning för varje par pinnar tills cirkeln är färdigbygd.

Nästa moment är att jag öppnar dörren och reser mittstången.

Sista momentet är att jag sträcker spännbanden i pinnfästena så att en rund cirkel skapas av rököppningen.

Detta sätt blir inte snyggt första gången, men med lite träning blir det ett sätt som inte kräver någon extrautrustning för att resa kåtan.


Jag använder en liknande metod för att lägga ner kåtan medans den öppna elden brinner.
Jag lossar dom två pinnarna som utgör dörröppningen.
Sedan lossar jag nästa par pinnar.
Jag viker upp tältduken ordentligt utanpå kåtan så att en stor glepa uppstår.
Jag ställer mig vid mittstången och lägger handen mot den.
Sedan ber jag en kumpan dra upp nästa par pinnar ur marken.
Nu för jag mittstången bort från dörrhållet så att kåtan lägger sig i den riktningen.
Elden friläggs och kåtan ligger som ett V runt elden.
Nu kan jag packa ihop kåtan men har fortfarande elden kvar i lägret.


Jag vet inte om ni gillar något av det jag beskrivit, eller ens förstått vad jag menade,
Men så gör jag när jag reser/river min kåta.

Lev väl!
Patrik
 
Jag lägger in beräkningen för avståndet mellan markpinnarna (L), givet radien (r), för de som vill använda metoden med mätlina. Måttexemplen är för Moskoselkåtan Tåpp Jakt 5:

cpic425f8a63342bc.jpg


Raskesven
 
Jag har inga färgmarkeringar på mina fästöglor.
Att jag använder färger hära är för att försöka åskådligöra min omständiga förklaring :)

Lev väl!
Patrik
 
Hej
Jag har gjort som Patrik men tycker att det funkat relativt dåligt. Det är svårt med rätt vinkel för att få det runt. Snöret tycker jag inte om.
Skall prova med att köra med de "två blåa" vid öppningen först sedan lagom för nästa "två blåa". Får se om det känns bättre eller sämre. Jag har ju inte använt min kåta mer än vid tre tillfällen än så länge. Tältuppsättningen i vanliga fall sitter ju i ryggmärgen.
mvh
ht
 
Harald, jag spände alltid duken för myket i början, när jag sträkte ut mellan pinnhålen.
Dessutom så hade jag en förmåga att placera pinnarna utanför den tänkta cirkeln, vilket också spände duken för hårt.
Med tiden lärde jag mig någolunda hur pass slakt det skulle vara för att få "lagomt" spänn på allt när jag sedan reste mittstången.
Du ska se att du med tiden/erfarenheten kan tycka dig nästan se cirkeln på marken.
Då syftar du den ganska så exakt. När du sedan reser mittstången blir du stolt och känner dig som en nomadiserande renskötare :)

Träna på, hej och hå!
Patrik
 
Alternativ

Appropå Raskesvens "Rundbrennare" så slaktade jag en tvättmaskin som jag hade pensionerat och fann en ultralätt brännare i form av en tvättrumma.
 
Intressant. Då har du en kombinerad eldspis och fisksump;-) Ge gärna en rapport här när du testat den. Funkar den inte så du blir nöjd kan jag hett rekommendera Moskosels, Tentipis, lilla eldspis, om du vill ha något att elda i:

cpic424d7339a3891.jpg


Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.